"קרו כאן דברים אפלים": בתי הכלא בהולנד - שהפכו מלונות פאר

שיעורי הכליאה בהולנד הם מהנמוכים במערב. 23 מתקנים נסגרו במדינה מאז שנת 2014 - חלקם הוסב לבתי מלון, אחרים למשרדים וכמה אפילו למקלטים לפליטים. "העובדה שהמקום היה בית כלא אינה מפריעה"

זמן צפייה: 02:27

במבט ראשון מלון היוקרה ברורמונד שבהולנד נראה ככל המלונות. חדרים מפוארים, תנאים גבוהים ואוכל מוקפד. אולם, בכל זאת יש הבדל אחד – המלון שימש ככלא, עד שנת 2007, אז נסגר. עם זאת, הוא לא לבד - לא פחות מ-23 בתי כלא נסגרו במדינה מאז שנת 2014. חלקם הוסבו לבתי מלון, אחרים למשרדים ואפילו למקלטים לפליטים. "קרו כאן הרבה דברים אפלים, ואפשר להרגיש את זה, אבל זה לא משפיע בכלל על העבודה שלנו", סיפר מיגל דה-ווארד, שמשרדו נמצא בכלא שנסגר בהולנד.

לא מדובר בצירוף מקרים, שיעורי הכליאה בהולנד הם מהנמוכים ביותר במערב, השלישית באירופה כולה. על פי משרד המשפטים ההולנדי חלה ירידה משמעותית בעונשי המאסר כמו גם בפשיעה בעשור האחרון. כשאין ביקוש - בתי הכלא נסגרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הותר לפרסום: 9 נערים חשודים באונס בת 14 באזור המרכז

פרצת אבטחה בוואטסאפ: "לינק זדוני הביא לקריסת האפליקציה"

זדורוב מתנגד לבקשת הפרקליטות לקבל את התיק הרפואי של א"ק

בתי הכלא שהפכו למלונות בהולנד
בתי הכלא שהפכו למלונות בהולנד | צילום: חדשות 13

מלבד שיעורי הפשיעה הנמוכים יחסית שגורמים לירידה בעונשי המאסר, ישנה מגמה נוספת. בתי המשפט בהולנד ממעטים לגזור עונשי מאסר בפועל, וגם כאשר העבריין נשלח לכלא, פעמים רבות התנאים שם טובים יותר בהשוואה למקומות אחרים בעולם, וכוללים תכנית מפורטת לשיקום, לקראת החיים שאחרי הכלא

לצד האופטימיות הרבה מבתי הכלא שנסגרים, יש גם ביקורת. לא מעט טוענים שהירידה בכמות האסירים היא בחלקה מלאכותית, ונובעת מענישה קלה יחסית שאינה הולמת, וגם מפשיעה שאינה מדווחת לרשויות. אבל הרשויות בהולנד מקוות שהמגמה הזו תימשך, בתי הכלא יתרוקנו - או יותר נכון יתמלאו באנשים שנכנסים אליהם – מבחירה חופשית.