הישראלים שהתייאשו מיוקר המחייה - ועברו לגור בפורטוגל

הדרכון הפורטוגלי הפך נגיש יותר עבור ישראלים ממוצא ספרדי. מחירי הנדל"ן הנוחים והאפשרות לחיות בקהילה פרברית הפכו את המדינה האירופית ליעד מועדף על צעירים מישראל המחפשים להגר

זמן צפייה: 21:17

בתקופה האחרונה הפכה פורטוגל לאחד היעדים המועדפים עבור ישראלים שעושים "רילוקיישן". זאת, למרות הכלכלה המקומית המקרטעת ושוק העבודה הבעייתי. הסיבות לכך, טמונות בזמינות הדרכון הפורטוגלי לעשרות אלפי ישראלים צאצאי מגורשי ספרד, ובמחירים הזולים למשתכן הצעיר. כל כך זולים, שבמחיר של דירת חדר בתל אביב אפשר לרכוש בפורטוגל חוות שלמות של עשרות דונאמים, או וילות מפנקות עם בריכות גדולות בכפר.

לוויטל ועומר קטונב, נשואים טריים, היו שתי אפשרויות: לגייס סכום התחלתי לטובת דירה קטנה במסגרת מחיר למשתכן ולחתום על משכנתא לכל החיים, או לקחת הימור. לבסוף החליט הזוג לגייס כסף ממשפחה וחברים – ורכשו בניין של שלוש קומות בפורטו, העיר השנייה בגודלה בפורטוגל, שנמצאת בצמיחה תיירותית חסרת תקדים.

כתבות נוספות בחדשות 13:

בתום השרב: הושגה שליטה על השריפות בדרום; דליקות פרצו בצפון

נערך לכניסה למשרד הביטחון: ליברמן ונתניהו נפגשו

ח"כית נוספת מהליכוד נגד חוק החסינות: "שגוי ומיותר"

השטח שרכש תמיר בורנשטיין, פורטוגל
השטח שרכש תמיר בורנשטיין, פורטוגל | צילום: החדשות 13

עד לפני כמה שנים, מספר התיירים שביקרו בעיר גירד בקושי שני מיליון בני אדם, אך בשנתיים האחרונות יותר מתשעה מיליון תיירים מבקרים בה בכל שנה. העיר נמצאת בקדחת שיפוצים לטובת דירות "אייר בי-אנד-בי" ומסעדות חדשות. זו הסיבה שבחר עומר להדריך תיירים ישראלים למחייתו. בין לבין, הזוג מתחזק בלוג שמספר על הרפתקאות ה"רילוקיישן" לפורטוגל. "אנחנו גרים במרכז של המרכז - החיים כאן פשוטים וטובים", הסביר עומר קטנוב.

מרחק שעתיים משם, בקוימברה, מתגורר ישראלי נוסף עם אותו חלום בדיוק, אך בעל מסלול שונה לגמרי. איליה בורין, בן 41, היווה עד לא מזמן דוגמה נהדרת לבן מעמד הביניים הישראלי: משכורת יפה בהייטק, שני ילדים ודירת חמישה חדרים בקריית אונו. יום אחד בחר בורין להגשים חלום - וקנה הר במרכז פורטוגל. לדבריו של בורין, החלק המוצלח ביותר בחיים החדשים שפתח הוא החינוך של הילדים – שבישראל נדחסו לכיתה עם שלושים וחמישה תלמידים נוספים, ובפורטוגל קיבלו בית ספר שלם שאותו מנהלים ההורים באזור המבודד. "הילדים כבר עברו לדבר בפורטוגזית. ההורים הם הצוות הפדגוגי על אף שלחלק מהם אין תואר", סיפר בורין.

בית הספר של ילדיו של איליה בורין בפורטוגל
בית הספר של ילדיו של איליה בורין בפורטוגל | צילום: החדשות 13

תמיר בורשטיין, שרכש גם הוא חווה גדולה בפורטוגל, סיפר מדוע החליט להגר יחד עם משפחתו למדינה: "המסלול הזה של צבא, אוניברסיטה, חתונה, משכנתא, ילדים וקבר - זו לא הדרך שרציתי ללכת בה. רצינו להקים קהילה בישראל ולא הצלחנו. בסוף, קנינו כאן הר של 200 דונם ב-100 אלף יורו", הסביר. לדבריו, "זה דיל לא רגיל. ישראלים באים כדי לראות ולהבין".

כזכור, ההיסטוריה המדממת שמחזיקה פורטוגל עם היהודים מגורשי ספרד היא חלק בלתי נפרד מהסיפור של גל המעבר הגדול: את הדרכון הפורטוגלי הנכסף, מקבלים הישראלים כיוון שהממשלה החליטה לכפר על חטאי העבר.

הקהילה היהודית הזעירה של פורטוגל, שהייתה רגילה להתעסק בענייניה בשקט מאחורי חומות ומצלמות אבטחה, לא יודעת כיצד להתמודד עם כל השפע שניתן לה. זאת, בייחוד לאור העובדה שהיא כמעט וקורסת מרוב פניותיהם של ישראלים שמבקשים לאשר שהם צאצאי המגורשים. מנהיגי הקהילה הופתעו מאוד לשמוע שבקניונים בישראל משווקים אזרחות פורטוגלית. כמו כן, יש מי שחושש שהממשלה בפורטוגל תיבהל ותחסום את כל העסק.

ביתם של ישראלים בפורטוגל
ביתם של ישראלים בפורטוגל | צילום: החדשות 13

השאלה הגדולה שמרחפת מעל גל המעבר – היא מדוע להרחיק עד לפריפריה של אירופה? התשובה אולי טמונה במזג האוויר הנעים, באוכל טוב ובאנשים הנחמדים, אך החיים הם עדיין חיי מהגרים. נשאלת גם השאלה, מה המעבר מעיד על המדינה שהשאירו מאחור? ואיך מחולק כל השפע בארץ החדשה והמובטחת? כך או כך - הטפטוף הישראלי לפורטוגל בינתיים, רק הולך ומתגבר.