בחירות בפולין: המפלגה שהובילה את "חוק השואה" ניצחה שוב

מספירת מרבית הקולות עולה כי "חוק וצדק" הימנית זכתה ל-4 שנים נוספות בשלטון. עוד מסתמן כי השמאל יחזור לפרלמנט ו"קונפדרציה" הימנית-רדיקלית תעבור את אחוז החסימה ותכהן בבית הנבחרים

ראש ממשלת פולין, מתיאוש מורבייצקי, נואם לאחר הניצחון בבחירות כשלצדו עומד יו"ר מפלגתו, ירוסלב קצ'ינסקי | צילום: רויטרס

מפלגת השלטון, "חוק וצדק", ניצחה היום (שני) שוב בבחירות בפולין, ותכהן ארבע שנים נוספות בראשות המדינה. על פי תוצאות מספירת 72% מהקולות, קיבלה המפלגה 45.8% מהקולות. כזכור, המפלגה אישרה בשנה שעברה חוק שלפיו מי שישתמש במושג "מחנות השמדה פולניים" ייענש.

"יש לנו סיבות רבות לשמח. למרות הקמפיין העז שהתנהל נגדנו, הצלחנו לנצח", אמר אתמול קצ'ינסקי במטה המפלגה. "אני מקווה שמחר נקבל אישור רשמי להצלחתנו. יש לפנינו ארבע שנים של עבודה קשה. זאת, משום שפולין צריכה להמשיך להשתנות, והשינוי מוכרח להיות לטובה".

ראש ממשלת פולין, מתיאוש מורבייצקי, נואם לאחר הניצחון בבחירות כשלצדו עומד יו''ר מפלגתו, ירוסלב קצ'ינסקי | צילום: רויטרס

"היום השמש זרחה באופן נדיר יחסית לחודש אוקטובר", אמר ראש ממשלת פולין מתיאש מורביצקי, ומועמדו של קצ'ינסקי לתפקיד שבו הוא מכהן כיום. "אני מקווה שגם מחר תזרח - ואף חזק יותר. התוצאות למעשה מעניקות לנו מנדט ציבורי ענק", אמר.

התוצאות מצביעות על כך שמפלגת השלטון צפויה לקבל כ-240 מושבים מתוך כלל המושבים בפרלמנט הפולני, שהם 460 בסך הכל.

"קואלציית העם", מפלגה ימנית ליברלית, צפויה לקבל 22.3% מהקולות. כלומר, הם יקבלו כ-120 מושבים. משמעות התוצאות היא כי מפלגת "העם" כשלה בניסיון להחליף את מפלגת השלטון.

במטה "חוק וצדק" הוצגו תוצאות המדגם בתום יום ההצבעה, ונצפתה התרגשות במקום. תומכים רבים עודדו וקראו בשם מייסד ומנהיג המפלגה, ירוסלב קצ'ינסקי, שעומד למעשה בראש המדינה ממשרדו מאז ש"חוק וצדק" נבחרה לפני ארבע שנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חרף סערת "חוק השואה": נתניהו הזמין את שר החוץ הפולני לישראל

נתניהו על סערת החוק הפולני: "מקשיבים לביקורת וניתן לה ביטוי"

בצל החוק הפולני: הבורסה בתל אביב דחתה הצעת רכישה פולנית

אנדזיי דודה, נשיא פולין
אנדזיי דודה, נשיא פולין | צילום: רויטרס
מנהיגי ''חוק וצדק'', ירוסלב קצ'ינסקי, וראש הממשלה מטאוש מורבייצקי
מנהיגי ''חוק וצדק'', ירוסלב קצ'ינסקי, וראש הממשלה מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

"ברית השמאל הדמוקרטית" זכתה על פי תוצאות המדגם ב-11.9% מהקולות. כלומר, בכ-40 מושבים בפרלמנט. התוצאות מצביעות על חזרתן של מפלגות השמאל אל בית הנבחרים במדינה לאחר ארבע שנים. זאת, לאחר היעדרות של ארבע שנים. "אני שבים לפרלמנט", אמר רוברט בידרון, אחד משלושת ראשי "הברית", אתמול בעצרת שהתקיימה בתום הבחירות. עוד הוסיף: "נשיב את השמאל בפולין למקום שאליו הוא שייך".

ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת "חוק וצדק"
ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת "חוק וצדק" | צילום: רויטרס

על פי המדגם, מפלגת "קונפדרציה", איחוד סיעות ימניות רדיקליות עשויות לחצות את אחוז החסימה במדינה, שעומד על 5% ולהיכנס לפרלמנט. זאת, עם 6.4% מהקולות, כלומר כעשרה מושבים. המפלגה זוכה לתמיכת צעירים רבים במדינה, ואחד ממנהיגיה נשמע אומר בעבר שאסור לנשים להצביע. זאת, משום שהן לא חכמות מספיק.

על פי המדגם, אחוז ההצבעה במדינה עמד על 61.6%. זאת, בהשוואה לתוצאות הבחירות ב-2015 שבהן הגיעו רק כ-50% מהבוחרים לקלפיות.

כזכור, "חוק השואה" הוביל למשבר חריף ביחסים בין ירושלים לוורשה, ופוליטקאים ישראלים מכל קצוות הקשת גינו את המהלך. דבר שהוביל בסופו של דבר להסרת סעיפי האישום הפלילי, וריקון החוק למעשה מתוכן.

נסיגת ממשלת פולין מההחלטה, שתחילה נראתה כחד משמעית, נבעה ממגעים שקטים שהתקיימו בחודשים האחרונים בין ישראל לפולין. לפי דיווח פולני, הממשלה הפולנית מבקשת לחזק את קשריה הביטחוניים עם וושינגטון, ולכן החליטה על המהלך שצפוי לשפר את היחסים בינה לבין ישראל. בנוסף, היא ניתחה את המטרה העליונה של החוק - הגנה על האמת ההיסטורית של העם הפולני, והבינה כי ניתן להשיג את המטרה באמצעים אחרים יעילים יותר.