עקב הסירוב להשיב רכוש יהודי מהשואה: משלחת ישראלית תצא לפולין

נציגי המשרד לשוויון חברתי ייפגשו עם בכירים בממשלה הפולנית, לאחר טענתו של מורבייצקי כי "אין סיבה שנפצה אחרים". גורם בממשלה: "הפגישות יעסקו במגוון נושאים, לאו דווקא בהתנגדות הפולנית"

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

משלחת של המשרד לשוויון חברתי, בראשות מנכ"ל המשרד אבי כהן סקלי, תצא מחר (שני) לסדרת פגישות עם בכירים בממשלת פולין בנוגע להשבת הרכוש היהודי מתקופת השואה. זאת, לאחר דבריו של ראש הממשלה, מטאוש מורבייצקי, שטען כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".

המשלחת תגיע בצל הפגנות שנערכו בסוף השבוע על ידי פעילי ימין קיצוני, שקוראים לממשלה הפולנית שלא ליישם בקשות להשבת הרכוש היהודי. המפגינים מחו נגד חוק שאושר בקונגרס האמריקני בשנה האחרונה, המוכר כ"חוק 447", שבמסגרתו משרד החוץ האמריקני מבצע מעקב אחר פעולות להשבת הרכוש היהודי בעשרות מדינות, ובראשן פולין.

נתניהו ומטאוש מורבייצקי
נתניהו ומטאוש מורבייצקי | צילום: getty images

מהמשרד לשוויון חברתי נמסר כי "במסגרת פעילות התוכנית, מקודמות פעולות חקיקה עם מדינות נוספות הנוגעות לזכויות היהודים שורדי השואה, וכן להשבת רכוש יהודי. במסגרת זו, מקדמת השרה גמליאל מהלכים מול ממשלת גרמניה במטרה להרחיב את הכרת הגרמנים בשואת יהדות רומניה, וכתוצאה מכך להביא להרחבת מעגל מקבלי הפיצויים. כמו כן, בהנחיית השרה מוביל המשרד מהלכים מול ממשלת רומניה להשבת הרכוש היהודי מרומניה".

השרה גמליאל מסרה כי "ממשלת ישראל רואה בהשבת הרכוש היהודי ובקידום זכויות שורדי השואה צו מוסרי מחייב של מדינת היהודים. שום גורם, מדיני או אנטישמי, לא יעצור אותנו מקיום הצו החשוב הזה. מברכת את הממשלה הפולנית על עמידתה האיתנה למול קולות המחאה האנטישמית, עמידה מרשימה בוודאי בתקופת בחירות. שעון החול הולך ואוזל, ועלינו לפעול ביתר שאת בטרם יהיה מאוחר".

גורמים בכירים בממשלת פולין אמרו כי הם אינם מכירים כלל את דבר הגעתה של המשלחת הישראלית, והוסיפו כי סביר שהמשלחת תיפגש עם דרגים נמוכים. גורם אחר אישר את דבר הגעת המשלחת, ואמר כי הפגישות עם גורמים ממשלתיים הם ארגון של הרגע האחרון, והן יעסקו במגוון נושאים - לאו דווקא בהתנגדות הפולנית לחוק האמריקני, כפי שתואר על ידי המשרד לשוויון חברתי והשרה גמליאל.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל | צילום: החדשות 13

סוגיית הרכוש היהודי נמצאת בראש סדר היום בפולין, על רקע הבחירות לפרלמנט האירופי שייערכו בסוף החודש, והבחירות הכלליות בעוד כמה חודשים. ראש הממשלה התבטא בעבר כמה פעמים נגד הדרישות והחוק האמריקני.

כאמור, בשבוע שעבר הודיע מורבייצקי כי פולין לא תפצה על אובדן רכוש מתקופת מלחמת העולם השניה. ההודעה של מורבייצקי צפויה לפגוע בעיקר ביהודים, צאצאים של אלו שרכושם אבד במהלך תקופת השואה. בהצהרה רשמית כתב מורבייצקי כי "הפולנים בפולין היו הקרבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".

הרקע להצהרה הוא דיון ער שעלה בשבועות האחרונים בפולין, סביב "חוק 447". גורמים לאומניים בפולין מנסים למנוע את תביעות הרכוש הללו, וראש הממשלה יחד עם מפלגתו "חוק וצדק" מיישרים קו עם המסרים הללו.

אנדזיי דודה, נשיא פולין
אנדזיי דודה, נשיא פולין | צילום: רויטרס

נוסף לכך, בסוף השבוע שעבר הוגשה בוורשה הצעת חוק בנושא, מטעם מפלגת הימין  Kukiz 15 היושבת באופוזיציה, שמטרתה למנוע דרישת רכוש פולני ללא יורשים. עם זאת, מורבייצקי ומפלגתו התנגדו למהלך.

עמדתו של מורבייצקי, אמר גורם בפולין, היא לא להעביר שום הצעת חוק חדשה בנושא, אלא פשוט לא לקבל את תביעות הרכוש הללו. עם זאת הוסיף אותו גורם, מורבייצקי לא מכוון לתביעות רכוש שנעשות במסגרת הליך פרטי.

מהארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) נמסר בתגובה לדברי ראש הממשלה הפולני: "פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שלא העבירה חקיקה מקיפה להשבה או פיצוי על רכוש שנגזל בשואה על ידי הנאצים או שהולאם לאחר מכן על ידי הקומוניסטים. רבים מבעלי הנכסים לשעבר ובני משפחותיהם, יהודים ולא יהודים, דורשים פיצוי מפולין על רכוש שנגזל על ידי הממשלה הקומוניסטית הפולנית לאחר המלחמה, רכוש שהכלכלה הפולנית ממשיכה להנות מפירותיו. אנו דורשים מפולין לפעול לתיקון העוול ההיסטורי הזה". מישראל לא התקבלה תגובה רשמית לדברים.