פולין: "הנשיא לא הטיל על ישראל האחריות לתקיפות האנטישמיות"

דוברו של אנדז'יי דודה הכחיש את הדיווח לפיו טען שהאירועים האחרונים במדינתו אירעו באשמת ירושלים. עם זאת, פולין לא הכחישה כי הנשיא טען שדברי השר כץ הגבירו את האנטישמיות

זמן צפייה: 00:35

דוברו של נשיא פולין אנדז'יי דודה טען היום (שישי) כי הנשיא לא טען שישראל אחראית לתקיפות האנטישמיות האחרונות שאירעו במדינתו. זאת, בתגובה לדיווח מוקדם יותר של ה"ג'ואיש אינסיינדר".

עם זאת, פולין לא הכחישה כי הנשיא טען שדברי שר החוץ ישראל כץ לפיהם "הפולנים ינקו אנטישמיות בחלב אמם" הגבירו את האנטישמיות. חבר הכנסת לפיד הגיב מוקדם יותר על הדיווח וכתב בטוויטר: "לא מר דודה, ישראל לא אחראית לתקריות האנטישמיות בפולין, מי שאחראים הם פולנים אנטישמים. כמו אלה שסייעו לרצח היהודים בשואה לפני שבעים שנה".

לעוד כתבות בנושא:

"נשיא פולין: דברי כץ נגדנו הגבירו את האנטישמיות במדינה"

"לא נשלם על מלחמה שלא התחלנו": מה גרם למשבר ישראל-פולין?

השר כץ על דבריו נגד פולין: "לא מצטער – עליי להגיד את האמת"

נשיא פולין אנדז'יי דודה
נשיא פולין אנדז'יי דודה | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר דווח ב"ג'ואיש אינסיידר" כי דודה אמר בפגישה עם נציגי ארגונים יהודיים בניו יורק ביום רביעי, כי דברי היוו השפלה עבור העם הפולני והביאו להגברת מתקפות אנטישמיות נגד יהודים בפולין - כך דווח מפי כמה משתתפים בפגישה. זאת, ברקע תקיפת שני הסטודנטים הישראלים בוורשה לפני כשלושה שבועות.

עוד דווח, כי דודא טען בפני הנוכחים, שכללו גם נציגים של השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב - איפא"ק, שבעקבות הדברים של כץ, מספר אנשים ייעצו לו שלא להגיע לישראל עד לקבלת התנצלות רשמית.

בתוך כך, הרב שמואל בוטח, אחד הרבנים החשובים בארצות הברית, שנכח בפגישה עם דודה, תיאר בטור שכתב ב"ג'רוזלם פוסט" כי הדיווח ב"ג'ואיש אינסיידר" לא מדויק. לפי בוטח, בפגישה אכן דנו באמירה של השר כץ, אבל הנשיא דודה לא הגיב כפי שתואר.

ישראל כץ
ישראל כץ | צילום: החדשות 13

כזכור, בחודש פברואר עורר שר החוץ כץ סערה גדולה כאשר התייחס למשבר עם הפולנים ברקע החלטתו של ראש ממשלת פולין שלא להגיע לישראל כדי להשתתף בכינוס מדינות וישגראד, ואמר בריאיון כי פולנים פעלו יחד עם הנאצים: "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר - הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת, ואנחנו, כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

בהמשך, אמר כץ בריאיון לחדשות 13 שאינו מצטער על דבריו. "אני לא מצטער על מה שאמרתי. שני ההורים שלי היו בשואה, ואני כבן לניצולי שואה חייב להגיד את האמת - פולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה. ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה הייתה אנטישמיות בפולין. זה לא אומר דבר לגבי האפשרות לשיתוף פעולה עם פולין בימים אלה".

לאחר מכן, תקף סגן שר החוץ הפולני זיימון שיינקובסקי את כץ, על כך שסירב להתנצל, ואמר: "לא ניתן לפוליטיקאי שאמינותו ירדה לאפס להתגרות בנו". "קהילות יהודיות רבות בעולם ביקרו את דבריו השערורייתיים", הוסיף.

במסגרת הסערה שעוררו דבריו של שר החוץ הישראלי, שגרירת ישראל בוורשה אנה אזארי זומנה לשיחת הבהרה במשרד החוץ הפולני. כמו כן, פולין וצ'כיה ביטלו את השתתפות בוועידת וישגארד בירושלים ואף שגרירית ארצות הברית בפולין הוציאה הודעה רשמית ובה טענה כי על השר כץ להנצל על דבריו.