אחרי 16 שנות מרקל: אולף שולץ הוא הקנצלר החדש של גרמניה

לאחר משא ומתן אינטנסיבי, מנהיגה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הכריז כי אושרו ההסכמים הקואלציוניים בין המפלגות, במסגרתם התחייבו להפסקת השימוש בפחם עד 2030 וללגליזציה של קנאביס

זמן צפייה: 01:30

לאחר כמעט חודשיים של משא ומתן אינטנסיבי, אולף שולץ הכריז היום (רביעי) במסיבת עיתונאים שנערכה בברלין, כי אושרו ההסכמים הקואליציוניים של מפלגתו הסוציאל-דמוקרטית יחד עם שתי מפלגות נוספות - הירוקים ומפלגת הליברלים לפיהם שולץ יכהן כקנצלר החדש של גרמניה במקום אנגלה מרקל, ממפלגת השמרנים, שכיהנה 16 שנה בתפקיד.

ההסכם משיג רוב לשלוש המפלגות בבית התחתון בגרמניה, וייצור סדר עדיפויות חדש בגרמניה, שיכלול השקעה אגרסיבית בטיפול במשבר האקלים ובכלכלה. כחלק מההסכמים הקואליציונים, התחייבו המפלגות להפסקת השימוש בפחם עד 2030 ולגליזציה של קנאביס.

Final Round Of Coalition Talks In Berlin
שולץ יחד עם מנהיגי מפלגות הקואליציה | צילום: רויטרס

לממשלה החדשה יהיה זמן הסתגלות קצר מאוד, שכן הקורונה משתוללת בגרמניה בעוצמה, וגם על רקע התגברות המתיחות הגאו-פוליטית בעקבות ההתעצמות הצבאית של רוסיה בגבול אוקראינה.

התוצאות הצמודות, שלא מאפיינות בדרך כלל בחירות במדינה, גרמו למשא ומתן הקואליציוני להימשך אפילו יותר מהרגיל. הסוציאל דמוקרטים זכו במעט פחות מ-26% מקולות הבוחרים, מה שהספיק להם לגבור על המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל, בראשה עומד ארמין לאשט, שהשיגה את התוצאה הגרועה היותר בתולדותיה, כ-24% מקולות הבוחרים.

המפלגה השלישית בגודלה, "הירוקים", זכתה בכ-15% מהקולות, ומפלגת המרכז הליברלית שתשלים את הקואליציה המשולשת קיבלה כ-11.5%. לקנצלר המיועד שולץ יש ניסיון של שנים כשר אוצר וראש עיריית המבורג, והוא יזדקק לניסיון הרב שלו כדי לנהל את הקואליציה המורכבת.

שולץ בן ה-63 גדל בעיר המבורג, הוא בוגר משפטים וכיהן כראש עיריית המבורג בין השנים 2018-2011, והוא מייצג את הצד השמרני של המפלגה הסוציאל דמוקרטית. אשתו, בריטה ארנסט, מכהנת כשרת החינוך של המדינה הפדרלית ברנדנבורג. בין היוזמות המשמעותיות שיזם - העלאת שכר המינימום בגרמניה מ-9.60 יורו ל-12 יורו.

בסוף שנת 2019, בריאיון שהעניק שולץ, המועמד הסוציאל דמוקרטי העביר ביקורת על הקואליציה המורחבת עם מפלגת השמרנים וטען כי בזמנו לא היה אפשרי להקים ממשלה אחרת לאחר הבחירות: "כולם יודעים שזו קואליציה לא קלה וכולם יודעים מן הסתם כי לא תהיה המשכיות לממשלה הקיימת".