תיעוד ממעוף הרחפן: הנזק האדיר בקתדרלת נוטרדאם שנשרפה • צפו

בסרטון ניתן לראות המקום שבו היה הצריח המפורסם כשהוא מפויח • רקטור הקתדרלה: היא תהיה סגורה למשך 6-5 שנים • ר"מ צרפת: התכנון המחודש של המבנה יהיה פתוח לאדריכלים מכל העולם

זמן צפייה: 01:51

הצריח שקרס והקומה המפויחת: בתיעוד ממעוף הרחפן שפורסם היום (רביעי) ב"דיילי מייל", ניתן לראות את הנזק האדיר שנגרם לקתדרלת נוטדראם בעקבות השריפה שפרצה בה ביום שני, וכילתה חלקים רבים מהמבנה.

בתוך כך, ראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ אמר היום כי "התכנון המחודש של הקתדרלה יהיה פתוח לארכיטקטים מכל רחבי העולם". בד בבד, רקטור הקתדרלה מסר כי היא תהיה סגורה לתקופה של חמש עד שש שנים. זמן ק צר לאחר מכן, הבהיר דובר שירות הכבאות הפריזאי כי "איננו מודעים לשום עיכוב מצידנו לאחר שקיבלנו את התרעת השריפה הראשונה".

לעוד כתבות בנושא:

הגיבור של השריפה בנוטרדאם: רץ ללהבות כדי להציל חפצי קדושה

פעמוני הנוטרדאם נדמו: כך נראית הבוקר הקתדרלה שעלתה באש

מנפוליאון ועד ויקטור הוגו: סוד קסמה של קתדרלת נוטרדאם

תיעוד השריפה בקתדרלת נוטרדאם ממעוף הרחפן
תיעוד השריפה בקתדרלת נוטרדאם ממעוף הרחפן | צילום: דיילי מייל

כזכור, השריפה שפרצה בקתדרלה גרמה לנזק לצריחי הכנסייה, חלונות הוויטרז' המפורסמים ומגדלי הפעמונים. מכבי האש של פריז הודיעו אתמול בבוקר כי השריפה כובתה לחלוטין, אך עדיין קיים חשש לקריסת המבנה. מוקדם יותר, פרסמה מחלקת כיבוי האש בטוויטר שמבנה הקתדרלה ניצל, כמו גם עיקר יצירות האמנות, שהועברו ללובר. דוברות הוותיקן כתבה בטוויטר כי "האפיפיור פרנסיס מתפלל עבור הצרפתים הקתולים, והאוכלוסייה הצרפתית שהלומה מהשריפה הנוראית" בקתדרלת נוטרדאם, ש"תמיד תהיה סמל לאחדות לאומית".

פרנסואה פינו, האיש העשיר באירופה שבבעלותו תאגיד קרינג - שמחזיק במגוון מותגי יוקרה כגון ג'וצי ואיב סאן לורן, הודיע אתמול כי יתרום 100 מיליון דולר לבנייתה מחדש של הנוטרדאם. גם המיליארדר הצרפתי ברנרד ארנו שבבעלותו תאגיד היוקרה LVMH, הודיע כי יתרום 200 מיליון יורו לשיפוץ הכנסייה. "אנחנו מצטרפים לסיוע לטובת בנייתה מחדש של הקתדרלה היוצאת מן הכלל, שהיא סמל של צרפת, המורשת שלה והאחדות שלה", כתב ארנו בהצהרה לעיתונות.

כנסיית נוטרדאם
כנסיית נוטרדאם | צילום: רויטרס getty imagers, Gavigan 2007

נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב שלשום בחשבון הטוויטר שלו: "נוטרדאם שלנו עולה בלהבות. כמו כל אזרחי צרפת, אני עצוב הלילה לראות את החלק הזה מאיתנו נשרף". כמו כן, הוסיף מקרון: "הגרוע ביותר נמנע. הדליקה היא ללא ספק טרגדיה נוראית. אני רוצה להביע את צערי כלפי קתולים בכל רחבי העולם". מקרון הבטיח גם כי יפעל לבנייה מחודשת של הקתדרלה וכי ישיק קמפיין גיוס כספים בין-לאומי כדי לעשות זאת.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב אתמול לאסון בטוויטר: "כל כך נורא לראות את הלהבות המאסיביות סביב הכנסיה. אולי כיבוי אווירי יוכל לכבות את השריפה - יש לפעול במהירות!". שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס אף הוא לאירוע: "כמו רוב האמריקנים שצפו בשריפה הטראגית, אני חש כאב על ההרס והאובדן של המקום הקדוש הזה. אני שולח את תנחומיי הכנים לאנשי צרפת, לקתולים, ולאלו מסביב לעולם שמעריצים את היופי וההיסטוריה של המקום". נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הגיב אף הוא: "נוטרדאם היא אחת מאוצרות העולם, ליבנו עם תושבי צרפת בעת אבלם. הטבע האנושי הוא להתאבל כשאנחנו רואים היסטוריה אובדת – אך זה גם מטבענו לבנות מחדש עבור המחר, בכל הכוח שיש לנו".