מרקל: "אין מרכז יהודי בגרמניה שלא זקוק לאבטחה צמודה"

על רקע העלייה בתקריות האלימות במדינה והמלצות שלא לחבוש כיפה בציבור, קנצלרית גרמניה מזהירה: "תמיד היו שונאי יהודים בקרבנו". בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 10% בעבירות אנטישמיות במדינה

זמן צפייה: 01:46

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, התייחסה היום (שלישי) לאנטישמיות הגואה במדינה. על רקע האלימות המופנית כלפי יהודים בגרמניה, וההמלצות שלא לחבוש כיפה במרחב הציבורי, אמרה מנהיגת המדינה בריאיון לרשת CNN: "אין בית כנסת, גן ילדים יהודי או כל מרכז קהילתי אחר שלא נזקק לאבטחת משטרה צמודה. לצערנו, תמיד היו בקרבנו שונאי יהודים".

ביום שבת אמר האחראי על המאבק באנטישמיות בגרמניה, ד"ר פליקס קליין, כי "לצערי אינני יכול עוד להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בגרמניה בכל מקום ובכל זמן". את הדברים אמר בריאיון לערוץ התקשורת "פונקה".

ד"ר קליין הסביר כי דבריו נובעים מ"העלייה בהתנגדות חברתית ובברוטאליות", שהביאו לעלייה באלימות המופנית כלפי יהודים בגרמניה. כמו כן אמר שכ-90% מהתקיפות מקורן באנשי ימין קיצוני, וקשר את התקיפות מצד המוסלמים לערוצי הטלוויזיה הערביים אשר "מציגים תמונות הרסניות של ישראל ושל יהודים".

עוד בחדשות 13:

נציב המאבק באנטישמיות בגרמניה: "לא ממליץ ליהודים לחבוש כיפה"

הבחירות לפרלמנט האירופי: הלאומנים ניצחו, השמרנים ירדו בכוחם

צלבי קרס, קללות – וטבח: האנטישמיות ב-2018 שברה שיאים

Gettyimages 1001888364 594x594
גרמניה | צילום: Getty Images

כמו כן, דרש קליין שמשטרת גרמניה וגורמי ביטחון אחרים יעברו הכשרה על המאבק באנטישמיות. "יש הגדרה ברורה לאנטישמיות, ויש ללמד אותה בבית ספר לשוטרים", אמר ד"ר קליין. "זה צריך לקרות גם בחינוך של מורים ועורכי דין".

דבריו הגיעו לאחר פרסום נתוני הפשיעה לשנת 2018 בגרמניה בחודש פברואר האחרון, המצביע על עלייה של כ-10% באנטישמיות ביחס למצב אשתקד - כאשר המשטרה תיעדה לאורך השנה 1,646 עבירות אנטישמיות. על פי הנתונים בזמן פרסום הדוח, במהלך השנה התרחשו במדינה 62 אירועי אנטישמיות אלימים, שגרמו לפציעתם של 43 בני אדם. זאת לעומת 37 אירועים אלימים בשנה שלפניה.

בשנה החולפת תועדו מספר מקרים של אלימות אנטישמית מצד מהגרים ופליטים מוסלמים, הבולט שבהם היה כאשר צעיר סורי בן 19 הורשע בתקיפת יהודי חובש כיפה באמצעות חגורה. האירוע שהתרחש בחודש אפריל תועד על ידי הקורבן, והוביל לצעדת "ברלין חובשת כיפה" בה השתתפו 2,000 בני אדם כאות הזדהות. עם זאת, רוב תקריות האנטישמיות בוצעו על ידי פעילי ימין קיצוני גרמנים. "אנחנו רואים שאנשי הימין הקיצוני קוראים בגלוי לחילול מוסדות יהדות ואלימות כלפי יהודים", אמרה פאו. "ישנה עלייה בהכחשת שואה והסתה לאלימות בקרב אנשים הנעים בין שמרנות לעמדות ימין קיצוניות".