האיחוד האירופי אישר דחיית מימוש הברקזיט בחצי שנה

ר"מ בריטניה ביקשה דחייה נוספת על מנת להימנע מעזיבה ללא הסכם מול האיחוד. באופוזיציה הבריטית טוענים: "ישנם חילוקי דעות עמוקים בנוגע לאופי הקשר העתידי שלנו עם אירופה"

 ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בפסגת הברקזיט בבריסל
ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בפסגת הברקזיט בבריסל. אפריל 2019 | צילום: רויטרס

בסיום פסגה שנערכה בבריסל, הסכימו הלילה (חמישי) מנהיגי האיחוד האירופי לבקשתה של ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, לדחות את מימוש תוכנית הברקזיט ל-31 באוקטובר. עם זאת, דורשים באיחוד לקיים פסגה נוספת ביוני כדי לבחון את ההתקדמות בהשגת אישור הפרלמנט הבריטי לתוכנית העזיבה. כזכור, עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי נקבעה ל-12 באפריל, אך עד כה מאמציה של מיי להגיע להסכם שיהיה מקובל על חברי הפרלמנט לא צלחו.

בתוך כך, השיחות בין מיי לחברי האופוזיציה טרם הגיעו לפריצת דרך. "יש פוטנציאל להשגת הסכם", אמר ג'ון מק'דונל, דובר ועדת הכלכלה של הלייבור בריאיון לטלוויזיה הבריטית. "עם זאת, עדיין יש בינינו חילוקי דעות עמוקים בנוגע לאופי הקשר העתידי שלנו עם אירופה".

לפני כשבועיים, נדחה בתום ההצבעה בפרלמנט מתווה הברקזיט של ראשת הממשלה, תרזה מיי. המתווה נדחה לאחר ש-344 חברי פרלמנט הצביעו נגד, ורק 286 בעד. "תאריך העזיבה הוא 12 באפריל", אמרה מיי לאחר ההצבעה. "בית הנבחרים כבר אמר שאינו מוכן לעזוב ללא הסכם. ביום שני נתכנס לדון בצעדי ההמשך. הממשלה תמשיך לפעול לקראת ברקזיט מוסדר".

עוד בחדשות 13:

בתום הצבעה בפרלמנט: מתווה הברקזיט של מיי נפסל

דיווח: מיי ניצבת בפני הדחה "סופה קרב, 10 ימים והיא לא פה"

נשיא ברזיל לאחר ביקור ב-"יד ושם": אין ספק שהנאצים היו שמאלנים

הפגנה נגד הברקזיט
הפגנה נגד הברקזיט | צילום: רויטרס

"אם לא נצביע על ברקזיט היום, אנשים ישאלו למה לא הצבעתם בעד ברקזיט?", המשיכה מיי. "אני מאמינה שיש רוב להצבעה על ההיפרדות היום. אני מחויבת לרעיון הברקזיט, ואני מוכנה לעזוב את תפקידי מוקדם משתכננתי כדי להבטיח את התוצאה הנכונה עבור מדינתנו".

לפני שלושה שבועות נעתר האיחוד האירופי לבקשת מיי לדחות את פרישת הממלכה מהאיחוד, שהייתה אמורה לקרות מחר. במהלך הפסגה שהתקיימה בבריסל, הסכימו 27 המנהיגים להעניק ארכה לברקזיט עד ל-22 במאי, במידה שמתווה העזיבה של מיי יאושר בשבוע הבא בפרלמנט. במידה שההסכם לא יאושר, החליטו מנהיגי האיחוד, מועד הפרישה ייקבע ל-12 באפריל.

מיי בירכה על ההחלטה, והודיעה כי היא מבטיחה לעשות כל מאמץ על מנת להבטיח שהפרישה מהאיחוד תיעשה עם הסכם ראוי. עוד הוסיפה מיי כי לחברי הפרלמנט יש כעת "בחירה ברורה לגבי מה צריך לעשות הלאה", ואמרה כי יהיה צורך לעבוד בשיתוף פעולה עם המחוקקים, על מנת להחליט כיצד להמשיך בתהליך במידה שההסכם לא יאושר. מיי סיכמה את דבריה בכך שהיא "מקווה שכולם מסכימים שהגענו לרגע ההכרעה".

לפני כחודש הצביע הפרלמנט הבריטי בעד דחיית עזיבת האיחוד האירופי בלפחות שלושה חודשים. 412 הצביעו בעד ו-202 הצביעו נגד - והוחלט שהברקזיט לא יבוצע ב-29 במארס כמתוכנן. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה שאם הסכם הברקזיט שתציע יידחה שוב, היא תבקש ארכה נוספת. יומיים קודם לכן, הפסידה מיי בפרלמנט הבריטי כשחברי הפרלמנט הצביעו נגד הסכם הברקזיט ברוב של 391 נגד 242 - הפסד גדול יותר מאשר בהצבעה הקודמת שהתקיימה בינואר.