לאחר פיגוע הדקירה: בבריטניה חוששים מעליית דאע"ש • פרשנות

בריטניה, כמו מדינות אירופיות רבות, חוששת שהמצב במזרח התיכון יאפשר ללוחמי דאע"ש לברוח ממחנות המעצר ולנסות לבצע פיגועים - ושומרת על דריכות גבוהה לקראת "עונת הפיגועים" שלפני חג המולד

זמן צפייה: 01:51

פיגוע הדקירה שאירע אתמול (שישי) בגשר לונדון, שבו נהרגו גבר ואישה ונפצעו שלושה, מגיע ברקע תקופה רגישה במיוחד בממלכה הבריטית, שנמצאת רגע לפני בחירות דרמטיות, ברקע כשלונו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון במימוש הברקזיט.

בנוסף למתיחות הפוליטית הפנימית, בריטניה שותפה לחשש של אירופה כולה, שמביטה בדאגה על ההתערערות במזרח התיכון ועל ההתפתחויות בצפון סוריה ומגבירה בתגובה את רמת הכוננות, מחשש לעלייה מחודשת של דאע"ש ביבשת.

הדאגה העיקרית היא מפני האפשרות שלוחמי דאע"ש יברחו ממחנות המעצר שבהם הם מוחזקים. למרות שלעת עתה מדובר במקומות שמורים היטב שמוגנים, בין היתר, בעזרת גיבוי אמריקני וטורקי. מדינות אירופיות רבות העלו את רמת הדריכות והמודעות - כך נמסר מגורמי ביון מערביים שפועלים גם ביבשת.

שוטרים בזירת אירוע הדקירה בגשר לונדון
שוטרים בזירת אירוע הדקירה בגשר לונדון | צילום: רויטרס

החשש מפני נסיונות אסלאמיסטיים לנצל את המצב ולבצע פיגועים גבוה במיוחד בתקופה זו, החודש שלפני חג המולד, שמכונה באירופה "עונת הפיגועים", לאחר כמה פיגועים קטלניים שהתרחשו בתקופה זו בשנים האחרונות - בהם פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין בדצמבר 2016 או פיגוע הירי בשוק חג המולד בשטרסבורג שבצרפת בדצמבר 2018.

לפי דבריו של מפקד משטרת המטרופולין בלונדון, הדריכות בבירה תישאר גבוהה גם בימים הקרובים: "בזמן הקרוב תרגישו כוחות משטרה רבים ברחובות במטרה להבטיח את ביטחון התושבים", מסר.

זירת אירוע הדקירה בלונדון
זירת אירוע הדקירה בלונדון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, כאמור, אדם דקר עוברים ושבים בסמוך לגשר לונדון בבירה הבריטית. מהמשטרה נמסר כי החשוד נהרג, והאירוע מנוהל כמתקפת טרור, ומטופל על ידי שוטרים מיחידה ללוחמה בטרור. עוד נמסר כי החשוד נשא עימו מטען נפץ מזויף.

החשוד בביצוע הפיגוע הוא אוסמן חאן, צעיר בן 28 שהתגורר במחוז סטפורדשייר שבצפון-מערב המדינה, שהיה מוכר לרשויות והורשע ב-2012 בביצוע עבירות טרור, אך שוחרר מוקדם בדצמבר 2018 בתמורה לחבישת אזיק אלקטרוני.

שוטרים מגיעים אל זירת התקרית בלונדון
שוטרים מגיעים אל זירת התקרית בלונדון | צילום: רויטרס

זהו אינו הפיגוע הראשון שאירע בנקודה זו בבירת בריטניה: רק לפני כשנתיים התרחש שם פיגוע דריסה בו נהרגו שבעה אנשים ועשרות נפצעו. אתמול עוברי האורח הצליחו להשתלט על המחבל עוד לפני שהגיעו כוחות הביטחון וייתכן שבכך הצילו חיים רבים.

"אני רוצה לציין את האומץ היוצא דופן של כל אלו שהתערבו כדי להגן על חיי אחרים. בשבילי הם מייצגים את הטוב ביותר במדינה שלו ואני מודה להם בשם כל המדינה", אמר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. "כולנו מאוד עצובים לשמוע שחלק מהאנשים נפגעו באירוע הזה ותנחומינו אליהם".

"המשטרה ממשיכה את חקירתה ואני יכול להבטיח לכולם, שכל מי שמעורב בתקיפה הזאת יובא לצדק. בריטניה לא תהיה מאוימת או חלוקה בגלל תקיפה כזאת, הערכים שלנו יישמרו", הוסיף ג'ונסון. גם יריבו הפוליטי, יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, התייחס לתקרית ואמר: "דיווחים מזעזעים. מחשבותיי נתונות לכל מי שנפגע מהמקרה. אני מודה למשטרה וכוחות הביטחון על הטיפול".