לראשונה: גרמניה תשלם פיצויים לניצולים ששרדו את מצור לנינגרד

ועדת התביעות בניו יורק הודיעה כי בין מקבלי הקצבאות יהיו גם ניצולי שואה שהסתתרו בצרפת ושורדי הרדיפות ברומניה. "התשלומים הסמליים הללו מחזירים חלק מהכבוד שנלקח מהניצולים בצעירותם"

קרבות בלנינגרד, 1941

הוועדה לתביעות חומריות של יהודים נגד גרמניה הודיעה הלילה (רביעי) כי לראשונה יפוצו ניצולים מהמצור על לנינגרד, שנמשך כמעט שנתיים וחצי בין 1941 ל-1944, וגרם לרעב כבד ולמותם של יותר מחצי מיליון בני אדם במהלך הפלישה הנאצית לברית המועצות. בנוסף יפוצו גם ניצולי שואה שהסתתרו בצרפת ושורדי הרדיפות ברומניה, שאינם מקבלים כיום הקצבות הקשורות לשואה.

הקצבה תכלול תשלום חודשי של 375 אירו, והתוכנית פתוחה לקבלת בקשות חדשות לפיצויים. בנוסף, תשלומים חד פעמיים של 2,500 אירו ישולמו לילדים ששרדו את הרדיפות ונולדו אחרי שנת 1928. בסך הכל יזכו לפיצויים כ-6,500 אנשים שלא קיבלו קצבאות עד כה, מתוכם כ-4,500 ששרדו את המצור על לנינגרד ו-1,200 ניצולי שואה מרומניה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביידן שוחח עם ג'ינפינג: "סיכמנו לשמור על הסכם טאיוואן"

המירוץ של ישראל למציאת ראייה פורנזית על רון ארד

לאה גולדין נגד בנט: "הבטחת שינוי – אל תחזור על מקרה רון ארד"

גדעון טיילור, נשיא ועדת התביעות אמר: "בכל שנה המשא ומתן הזה הופך ליותר ויותר קריטי. ככל שהדור האחרון של הניצולים גדול, הצרכים שלהם גדלים. אנחנו שמחים שהצלחנו להרחיב שוב את הקריטריונים לניצולים, כולל 6,500 ניצולים שיקבלו את הקצבה לראשונה. אפילו 75 שנה לאחר השואה, התשלומים הסמליים הללו מספקים הכרה ומחזירים חלק מהכבוד שנלקח מהניצולים בצעירותם".

הוועדה לתביעות היא ארגון ללא מטרת רווח היושב בניו יורק, ישראל וגרמניה, ומבטיח פיצוי מהותי לניצולי שואה ברחבי העולם. הוועדה הוקמה בשנת 1951 על ידי נציגים מ-23 ארגונים יהודיים בינלאומיים גדולים, והיא מנהלת משא ומתן למתן כספים ליחידים וארגונים המבקשים להחזיר רכוש יהודי שנגזל במהלך השואה.

כתוצאה מהמשא ומתן עם ועדת התביעות מאז 1952, שילמה ממשלת גרמניה כ-90 מיליארד דולר פיצויים. בשנת 2021 תחלק הוועדה פיצויים ישירים של כ-625 מיליון דולר ליותר מ-260 אלף ניצולים מ-83 מדינות, ותקצה כ-640 מיליון דולר במענקים ליותר מ-300 סוכנויות שירות חברתי ברחבי העולם, המספקות שירותים חיוניים לניצולי שואה, כמו טיפול ביתי, מזון ורפואה.