קרקוב: מאבטחים חמושים מונעים כניסת מתפללים לבית כנסת עתיק

בקהילה היהודית בעיר הפולנית סבורים שהסיבה היא סכסוך כספי בין ועד הקהילה היהודית לבין הרב של חב"ד, על אף שמהוועד נמסר כי המקום נסגר לשיפוץ. "יהודים לא נועלים יהודים מחוץ לבתי כנסת"

זמן צפייה: 02:35

מאבטחים רעולי פנים וחמושים עומדים בכניסה לבית הכנסת העתיק בקרקוב, פולין, ומונעים את כניסת המתפללים לבית הכנסת שבו מתקיימות תפילות בכל יום. הרקע הוא סכסוך כספי בין ראשי הקהילה היהודית למי שמפעיל את המקום, ובינתיים סמל מרכזי של יהדות העיר - עומד ריק.

בית הכנסת אייזיק שבקרקוב עומד על תילו כבר 375 שנים. בשנות ה-80 הוא עבר שיפוץ מקיף ומאז משמש בשגרה מתפללים יהודים מקומיים ומבקרים. כל זאת עד השבוע שעבר - אז ננעלו שעריו, ושומרים רעולי פנים הוצבו בכניסה למבנה. הסיבה המפתיעה אינה אנטישמיות או איומי טרור - אלא סכסוך כספי בין ועד הקהילה היהודית בעיר לבין הרב של חב"ד אליעזר גור-אריה, שמפעיל את המקום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוצחו של הילד אורון ירדן יבקש שחרור מוקדם – המשפחה מתנגדת

5 שנים ל"צוק איתן": האם המכשול התת קרקעי ישנה את פני הסכסוך?

חשד להתעללות בפעוטון בי-ם: הגננת נחקרה פעמיים – אך התיק נסגר

בית הכנסת העתיק בקרקוב
בית הכנסת העתיק בקרקוב | צילום: אבי באומול

"נדהמנו, היינו בשוק לראות את הדבר הזה שמגיעים, סוגרים לנו את בית הכנסת", סיפרה הדסה קלצקין, שמתגוררת בקרקוב. "לבעלי פתאום אין מקום לבוא להתפלל, אין מקום לשבת וללמוד תורה". דב לנדאו, ניצול שואה, הוסיף: "אני באתי להתפלל פה בבוקר אחרי שהשתחררתי לפני 74 שנים מהמחנה האחרון בבוכנוולד. ואני בכיתי שאני לא יכול להתפלל פה בבית הכנסת הזה היום".

המתפללים בחרו למחות באמצעות המשך התפילה מחוץ לבית הכנסת הנעול. לאחר שהתברר כי בפנים ננעלו גם כמה טליתות ותפילין פרטיים של כמה מן המתפללים, פרץ הרב הראשי של פולין מרדכי שודריך את הגדר כדי להשיב את הרכוש ואף נאלץ להתעמת עם המשטרה המקומית שהיגיעה למקום. "יש סכסוך, אבל זה לא נוגע לסכסוך", ציין שורדיך, "זה עוסק בעובדה שמנהיגים יהודים לא נועלים יהודים מחוץ לבתי כנסת".

ועד הקהילה היהודית מסר בתגובה כי המקום נסגר לשיפוצים לאחר שזוהו בו כשלים בטיחותיים לאחר הצטברות חוב של חב"ד. אבל בקהילה שבקרקוב המונה כמה מאות יהודים, משוכנעים שמדובר בוויכוח על כסף – וחוששים מסגירתו לצמיתות של אחד מבתי הכנסת הפעילים האחרונים בעיר העתיקה הזאת.