התמונה שמוכיחה: איוון דמיאניוק שירת במחנה ההשמדה סוביבור

לרגל יום הזיכרון הבינ"ל לשואה, ארכיון הממוקם בברלין פרסם תצלום חדש של מי שהורשע בגרמניה בכך שסייע לרצח כ-30 אלף יהודים. זאת לאחר שדמיאניוק טען כי מעולם לא שירת במחנה

דמיאניוק במחנה ההשמדה סוביבור
דמיאניוק במחנה ההשמדה סוביבור | צילום: מוזיאון השואה ארה"ב

תצלום של איוון דמיאניוק שצולם במחנה ההשמדה סוביבור במהלך מלחמת העולם השנייה ופורסם היום (שלישי), חושף כי בניגוד לטענותיו, הוא אכן שירת כשומר במחנה - כך פרסם ארכיון "טופוגרפיה של טרור" הממוקם בברלין.

בתמונה נראה דמיאניוק לצד חיילים נוספים בטראווינקי. במרכז התמונה מופיע דמיאניוק. המבנה שמוקף בחץ הוא הארובה שפלטה את העשן במשרפות. ליד הארובה נמצא הצריף שבו גזרו לנשים האסירות את שיערן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תמונות מסוביבור חושפות: בניגוד לטענותיו – דמיאניוק שהה במחנה

בית משפט בגרמניה: ג'ון דמיאניוק מת בנסיבות טבעיות ולא מרשלנות רפואית

סנגורו של דמיאניוק ממשיך להאמין בחפותו: "לא חלק מהמכונה הנאצית"

מוקף סוהרים ושוטרים ומחייך בעודו מחכה לקרוא את ההחלטה של יולי 29. דמיאניוק הורשע בשנת 1988 על היותו מפעיל תא הגזים במחנה הריכוז טרבלינקה במלחמת העולם השנייה
מוקף סוהרים ושוטרים ומחייך בעודו מחכה לקרוא את ההחלטה של יולי 29. דמיאניוק הורשע בשנת 1988 על היותו מפעיל תא הגזים במחנה הריכוז טרבלינקה במלחמת העולם השנייה | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר פורסם כי מאות צילומים חדשים נמצאו בעת חיפוש בביתו של הקצין הנאצי וסגן מפקד מחנה סוביבור, יוהן ניאמן, שנהרג במרד אסירים שהתקיים במחנה ב-1943, ולדברי הארכיון הם חשפו פרטים חדשים על השמדת 1.8 מיליון יהודים בסוביבור, בטרבלינקה ובבלז'ק וכן על המתת נכים ובעלי מוגבלויות.

כזכור, בשנת 1988 נשפט דמיאניוק בירושלים והורשע בהיותו "איוואן האיום" - סוהר שכמה ניצולים זיהו מימי כליאתם במחנה טרבלינקה. על דמיאניוק נגזר עונש מוות - אך לאחר ערעורו זוכה מחמת הספק. ב-2012 נשפט דמיאניוק בגרמניה על סיוע ברצח 29 אלף יהודים במחנה ההשמדה סוביבור, והורשע. גם הפעם דמיאניוק ערער, אך מת בטרם נסתיימו הדיונים בנושא.

דמיאניוק, יליד אוקראינה שחי מאמצע המאה הקודמת בארצות הברית, היה במרכז מאבקים משפטיים בשלושת העשורים האחרונים לחייו. ב-1986 הוסגר לראשונה לישראל כאמור, והואשם בהיותו "איוון האיום", שומר אס-אס במחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין שרצח יהודים רבים והתעלל בהם באכזריות. הוא הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, שדן אותו למוות, אך ערער לבית המשפט העליון, שם זוכה מחמת הספק ב-1993, ושב לארצות הברית.

בשנים שחלפו מאז ניהל מאבקים משפטיים ממושכים נגד הסגרה למדינות נוספות, בהן אוקראינה, ולבסוף הוסגר לגרמניה, שם הוגש נגדו כתב אישום שבו הורשע בנובמבר 2009.