לאחר מעצר עיתונאי: עיתונים ברוסיה בהפגנת סולידריות נדירה

3 מהעיתונים המובילים במדינה פרסמו שער זהה, בו הם מביעים תמיכה באיוואן גולונוב, שנעצר בחשד לסחר בסמים ועלול להישלח ל-20 שנות מאסר. האישומים נתפסים ברוסיה כניסיון להשתיק את העיתונאי

שלושת העיתונים
שלושת העיתונים | צילום: רויטרס

שלושה מהעיתונים המובילים ברוסיה יצאו היום (שני) בהודעת תמיכה באיוואן גולונוב, עיתונאי חוקר שעלול להישלח ל-20 שנות מאסר לאחר שהרשויות האשימו אותו בסחר בסמים בשבוע שעבר. העיתונים קומרסאנט, ודומוסטי ו-RBK פרסמו בעמוד השער שלהם הבוקר את הכותרת "אני/אנחנו איוואן גולונוב". ואף כתבו מאמרי מערכת שקראו לחקירה גלויה של האישומים נגד גולונוב בן ה-36, השוהה כעת במעצר בית.

גולונוב נעצר ביום חמישי האחרון, הוכה ונלקח למעצר של 12 שעות תוך שנשללת ממנו הזכות להתייעץ עם עורך דין. הוא הועבר למעצר בית אתמול לאחר שנסיבות מעצרו התפרסמו ועוררו את זעם הציבור. מבחינת תומכיו של גולונוב, העובדה ששוחרר למעצר בית נתפסת כניצחון. זאת מכיוון שבתי המשפט ברוסיה כמעט ולא משחררים חשודים בתיקי סמים למעצרי בית.

איוואן גולונוב
איוואן גולונוב | צילום: רויטרס

לטענת המשטרה, כאשר נעשה חיפוש בכליו של גולונוב בעת שנעצר במוסקבה, הוא נמצא נושא כמה תיקים שהכילו אבקה לבנה. החומר, כך לדברי המשטרה, הוא סם מסיבות מסוכן המכונה "מלחי אמבט". לפי דיווח ב-BBC ברוסיה, גולונוב חשוד "בכוונה לסחור בסמים". גולונוב, מצדו, טוען שהופלל וכי החומר הושתל על ידי המשטרה. בנוסף, הוא טוען כי השוטרים שלקחו אותו למעצר היכו אותו בפניו ובעטו בו.  במקביל, בבדיקות שסיפק העיתונאי לא נמצאו שרידי סמים - כך על פי דיווח של רשות השידור הרוסית.

האישומים נגד גולונוב נתפסים בקרב הציבור ברוסיה כניסיון להשתיק אותו ואת דיווחיו על השחיתות הפושה בדרגים הגבוהים של המדינה. אפילו בקרב כלי תקשורת המזוהים עם המשטר ברוסיה, כגון NTV, הביעו בימים האחרונים דאגה מהאישומים נגד גולונוב. "זה מבחן עבור כולנו", אמרה מגישת החדשות אירדה זיינאלובה בסוף השבוע. "זה תלוי בנו איזו מדינה נבחר להיות".

ב-12 ביוני יתקיים מצעד תמיכה בגולונוב, ואלפי אנשים כבר סימנו שיגיעו אליו. המחאה הזו מצטרפת למחאות אחרות שהתקיימו בשבועות האחרונים ברחבי רוסיה, כמו גם בשגרירויות המדינה בברלין, קייב, לונדון, ריגה, שטוקהולם ו-וושינגטון.