ריבלין: "משוכנע שאפשר לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

כחלק מאירועי יום השואה הבינ"ל, הנשיא נאם בעברית בפני בית הנבחרים הגרמני: "אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה". על תוכנית המאה: "אמש חזינו ברגעים שיכולים להביא תקווה"

זמן צפייה: 00:21

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא היום (רביעי) נאום מיוחד בעברית בפני הבונדסטאג – בית הנבחרים הפדרלי של גרמניה, שם התייחס לאנטשימיות, זכרון השואה ותפקיד הגרמנים במלחמה וכיום. כמו כן, התייחס ריבלין לתוכנית המאה שהוצגה אמש בבית הלבן, לאיראן וחזבאללה, ולסוגיית החטופים שנמצאים בידי חמאס.

בנושא תוכנית המאה, אמר ריבלין: "הסכסוך הישראלי פלסטיני הפך מזמן לטרגדיה ארוכת שנים של שני העמים. אבל כמו שמשברים אחרים בעולם נפתרו, גם אותו אפשר לסיים. אמש בוושינגטון חזינו ברגעים שיכולים להביא תקווה, אפילו גדולה. לאחר קיפאון מדיני של שנים, הציג הנשיא טראמפ אופציה להתקדם לעבר עתיד משותף לנו ולפלסטינים".

"הדבר אינו פשוט, על שני הצדדים ללמוד את התוכנית לעומק. היא תובעת ויתורים ארוכים, קשים ומורכבים. לכל צד האמת שלו, החרדות והתקוות שלו. למרות הקושי, יש לחשוב על פתרונות שמחזקים את הביטחון והיציבות כדי לאפשר שגשוג ותקווה".

כתבות נוספות בנושא >>

ריבלין באושוויץ: "לא מעט מהפולנים נתנו יד לרצח יהודים"

ריבלין למנהיגים: "המסר לעולם – מאוחדים במאבק באנטישמיות"

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

ריבלין נואם בטקס הזיכרון לקורבנות הנאצים
ריבלין נואם בטקס הזיכרון לקורבנות הנאצים | צילום: רויטרס

"היחסים בין ישראל לפלסטינים אינם סימטריים", המשיך הנשיא. "אך מבלי שנבנה אמון בנינו, קשה יהיה להגיע להסכמה שתוכל להיות מיושמת. אני מודה למנהיגות גרמניה שמחויבת עמוקות לביטחונה של ישראל, ולצד זאת חותרת לבניית אמון הדדי בנינו לבין הפלסטינים".

על האנטישמיות והשואה אמר הנשיא: "מן הימים ועד השמאל הקיצוני, האנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופית. איננו עומדים על סיפה של שואה שנייה, אך אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה ומשנאת היהודים, המוסלמים והזרים – אשר שבה ומרימה את ראשה".

"אם לא זוכרים, ההיסטוריה חוזרת", המשיך ריבלין. "לא רק יהודים, אלא גם פולנים ועוד, עלו בכבשן במשרפות אושוויץ. כבוד האדם והחירות עלו באש יחד איתם. זהו הלקח המרכזי והמטלטל ביותר של השואה – היא יכולה לקרות".

"גרמניה נטלה על עצמה את האחריות להגן על ערכים ליברליים נגד מחיקתם בגלי הפופוליזם. אם זה ייכשל בגרמניה – זה עלול להיכשל בכל מקום. אם במקום שבו נולדה שואת היהודים לא יצליחו לחיות בצורה חופשית, הם לא יוכלו להיות חופשיים מפחד בשום מקום באירופה ובעולם", אמר והוסיף: "על הנחרצות, על הקול הצלול והברור שגרמניה משמיעה – יש לשבח אותה. אמנם לא נוכל להשתיק את שנאת האחר, אך לעולם לא ניתן להם להביס אותנו".

מליאת הבונדסטאג בטקס הזיכרון לקורבנות הנאצים
מליאת הבונדסטאג בטקס הזיכרון לקורבנות הנאצים | צילום: רויטרס

כמו כן, כאמור, ריבלין התייחס ליחסים עם איראן ואמר: "יש הטוענים שיש להבחין בין הרטוריקה של ההנהגה האיראנית לבין פעילותה בשטח. אין לנו את הפריבילגיה להעלים עין מההנהגה באיראן או מהרטוריקה שלה. אין לנו מלחמה עם העם האיראני, להפך, בין העמים קיימים קשרים חמים ומשמעותיים. אך האיום של ההנהגה באיראן הוא לא שאלה תיאורטית – עבורנו זו שאלה קיומית. ההנהגה חותרת לגדוע את קיומנו והשמדתנו היא מטרתה".

ריבלין הוזמן לנאום בפרלמנט הגרמני, בידיו נתונה סמכות החקיקה העליונה במדינה, במסגרת האירועים לציון יום השואה הבין-לאומי שחל שלשום. בביקור שערך שלשום הנשיא במחנה ההשמדה אושוויץ, אליו הגיע מלווה בנשיא פולין, אנדז'יי דודה, אמר ריבלין: "לא מעט מהפולנים נתנו יד לרצח יהודים".

את ביקורו בברלין פתח ריבלין בפגישה עם נשיא גרמניה, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, בביקור בביה"ס התיכון היהודי בעיר. לאחר מכן פגש את שרת ההגנה הגרמנית, אנגרט קראמפ-קארנבאואר, ומסר לה כי "שיתוף הפעולה הביטחוני-אסטרטגי בין ישראל לגרמניה הוא מצוין וחשוב להעמיקו". עוד שוחח עימה על האתגרים השונים במזרח התיכון והודה לה על מחויבותה של גרמניה לביטחון ישראל.

באירוע המרכזי לציון 75 שנים לשחרור מחנה אושוויץ, שחתם את פסגת המנהיגים בירושלים שנערכה בשבוע שעבר בירושלים, אמר ריבלין כי "יש להשאיר את המחקר ההיסטורי להיסטוריונים. תפקידם של מדינאים - לעצב את העתיד". עוד הוסיף כי "אני מקווה ומתפלל כי מהחדר הזה יצא מסר אחיד לכל אחת מהמדינות בעולם, שמנהיגי העולם עומדים מאוחדים במאבק נגד גזענות, אנטישמיות וקיצוניות ובהגנה על הדמוקרטיה".