אחרי חיסול מנהיג דאע"ש: באירופה נערכים לפיגועי נקמה

המבצע האמריקני שהביא למותו של אל-בגדאדי, העלה במערב חשש מפעולות תגמול מצד המדינה האסלאמית והגביר את הדריכות במספר מדינות אירופיות: "מחייב עירנות קיצונית ביותר"

זמן צפייה: 00:43

מבצע חיסולו אמש (ראשון) של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדאדי, הביא לפגיעה קשה בארגון, שככל הנראה יבקש לנקום את מותו. בעקבות הסבירות הגבוהה לניסיונות של פעולות תגמול מצד דאע"ש, באירופה נערכים לפיגועי נקם.

שר הפנים של צרפת, כריסטוף קסטנר, אמר כי על צרפת להיות בכוננות גבוהה למעשי נקמה בעקבות חיסולו של אל-בגדאדי. "התפוצה הנרחבת של התעמולה הג'יהאדיסטית בעקבות מוות זה, שעלולה אולי לדרוש מעשי נקמה, מחייבת עירנות קיצונית ביותר".

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש
אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש | צילום: רויטרס

הטיפ מהאישה של בגדאדי ויורש העצר המיועד: פרטים חדשים על מבצע החיסול

שעות אחרי שמנהיג דאע"ש חוסל, לפי דיווח ב"ניוזוויק" לדאע"ש כבר מונה מנהיג חדש, עבדאללה קארדש, ממוצא עיראקי, ששירת פעם תחת סאדאם חוסיין. במקביל, מנהיג הכוחות הדמוקרטיים הסורים הוציא הודעה לפיה יד ימינו של אל-בגדאדי אותר וחוסל גם הוא ליד ג'רבנוס שבסוריה בעבודה משותפת שלהם ושל כוחות המודיעין האמריקני.

לפי דיווח בניו יורק טיימס, הטיפ שהוביל את ה-CIA למיקומו של אל-בגדאדי הגיע מחקירתה של אחת מנשותיו של מנהיג דאע"ש.

כזכור, לאחר דיווחים אתמול לפיהם מנהיג דאע"ש חוסל במבצע אמריקני בצפון סוריה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם בבית הלבן ואישר את הדברים: "אמש, ארצות הברית עשתה צדק עם הטרוריסט מספר אחד בעולם, אבו בכר אל-בגדאדי מת". עוד אמר נשיא ארה"ב כי אל-בגדאדי "מת לאחר שרץ לתוך מנהרה ללא מוצא, כשהוא בוכה, צורח וזועק. הוא מת כמו כלב, כמו פחדן".

"ארה"ב חיפשה אותו במשך שנים ארוכות", המשיך טראמפ, "תפיסתו הייתה העדיפות העליונה של הממשל שלי. הכוחות המיוחדים ביצעו פעולה מסוכנת בשעת ליל והצליחו במשימתם. הם היו מדהימים. המתחם פונה לגמרי באותה עת, 11 ילדים פונו מהבית ולא נפגעו. מי שנותר היו אל-בגדאדי ושלושה מילדיו שהוא גרר איתו למוות ודאי. הכלבים שלנו רדפו אחריו, הוא הדליק את חגורת הנפץ שלו והרג את עצמו ואת שלושת ילדיו". טראמפ ציין גם כי שתי נשים מתו במהלך המבצע וסיפר: "היו שתי נשים שלו שלבשו חגורות נפץ שלא התפוצצו. היה קושי רב משום שהן היו עם חגורות נפץ עליהן".

מאוחר יותר אמר היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, רוברט אובראיין, כי משימת החיסול נקראה "מבצע קיילה מולר", על שם הצעירה האמריקנית שנחטפה על ידי דאע"ש ושימשה שפחת מין של אל-בגדאדי עד שנהרגה בשנת 2015. מי שהציע את הרעיון לקרוא למבצע על שמה של קיילה הגיע, על פי הדיווחים, מיושב ראש המטות המשולבים של הצבא האמריקני, הגנרל מארק מילי.