בחסות משבר הקורונה: הונגריה תעביר חוק שמצמצם את חופש הביטוי

ממשלתו של ויקטור אורבן צפויה לחוקק חוקים דרקוניים ללא הגבלת זמן, ביניהם חוק לפיו מפיצי מידע כוזב בנושא הנגיף יישלחו למאסר. האופוזציה מזהירה: "ישתיקו את הביקורת שלנו - בחסות החוק"

ניקוי וחיטוי הרחובות בהונגריה בזמן מגפת הקורונה
ניקוי וחיטוי הרחובות בהונגריה בזמן מגפת הקורונה | צילום: רויטרס

מגפת הקורונה: ממשלת הונגריה, בראשות ויקטור אורבן, צפויה להעביר היום (שני) חוק שלא יוגבל בזמן, במסגרת שורת חוקים דרקוניים בחסות משבר הקורונה, לפיו ניתן יהיה לגזור עד חמש שנות מאסר למפיצי מידע כוזב הנוגע להתפרצות הנגיף. חברי האופוזיציה חוששים שמא הביקורת שלהם על הממשלה תצונזר בחסות החוק, ומזהירים כי חוק שכזה יאפשר לאורבן לשלוט בכוח על האזרחים.

עד כה נרשמו בהונגריה, שנמצאת תחת הסגר חלקי, 447 נדבקים ו-15 מתים. "הצעת החוק תיצור מצב לא מוגדר ובלתי מבוקר", אמרו פעילי זכויות אדם במדינה. לדבריהם, "ברור שנגיף הקורונה מזמן אתגרים יוצאי דופן - אולם זו לא הדרך להתמודד עם המשבר. צריכים לבדוק את החוק במיוחד לנוכח שחיקתו של אורבן, המכהן בתקפיד כבר עשור, בנוגע לזכויות דמוקרטיות".

לכתבות נוספות בנושא >> 

מניין הנדבקים בקורונה עלה ל-4,347; 63 מונשמים

סיר מסבתא: משלוחי המזון המשפחתיים לא מפסיקים גם בימי קורונה

שיעור האבטלה עלה ל-22.7%; מעונות היום: "אנחנו בסכנת קריסה"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה | צילום: רויטרס

הממשלה ניסתה להעביר את החוק כבר בשבוע שעבר, אך הייתה זקוקה לקולם של 80% מחברי הפרלמנט. באופוזיציה הסכימו לחוקים, אך ביקשו להציב להם מגבלת זמן. "אכן מדובר במצב חירום וצריך לעשות הכול כדי להילחם בנגיף", אמרה אחת מחברות האופוזציה, והדגישה כי לא הייתה ברירה אלא להתעקש על מגבלת הזמן של החוק.

ממשלתו של אורבן הגנה בחריפות על הצעדים. "אני מבטיחה לכל אזרחי הונגריה שכל מה שהממשלה עושה נעשה כדי להילחם בווירוס וכדי להגן על חיי האזרחים ובריאותם", אמרה שרת המשפטים. היא הרגיעה והסבירה שיהיה ניתן לבטל את החוק בכל עת, אולם אי אפשר לקבוע מראש מועד לסיומו משום ש"לא ברור מתי תיעצר המגפה".

חברי ממשלת הונגריה בפרלמנט בבודפשט
חברי ממשלת הונגריה בפרלמנט בבודפשט | צילום: רויטרס