ברוב גורף: גרמניה הוציאה כל פעילות של חזבאללה מחוץ לחוק

הבונדסטאג קיבל את ההצעה שלא לאפשר פעילות של ארגון הטרור בשטח המדינה. השגריר הישראלי בירך על ההחלטה ואמר: "צעד מהותי, מקווה שהוא יגרום למדינות אחרות לפעול באופן דומה"

תומכי חזבאללה בלבנון
תומכי חזבאללה בלבנון, ארכיון | צילום: רויטרס

בית הנבחרים הגרמני, הבונדסטאג, הוציא היום (חמישי) מחוץ לחוק את כל פעילות ארגון הטרור חזבאללה בשטחה. ההחלטה התקבלה ברוב גורף. שגריר ישראל במדינה, ג'רמי יששכרוף, בירך על הקביעה ואמר: "זהו צעד מהותי, אני מקווה שהוא יעודד מדינות אחרות לפעול בצורה דומה כלפיי הארגון".

ההחלטה, שקיבלה תמיכה משתי המפלגות המרכזיות בבית הנבחרים, כמו גם על ידי מפלגת האופוזיציה, עברה כאמור ברוב מוחץ. שלוש המפלגות האחרות בבית הנבחרים נמנעו, ולא נרשמו כלל קולות נגד החוק.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דיווח: גרמניה צפויה להודיע על הוצאת חזבאללה מחוץ לחוק

לבנון: עימותים בין תומכי חזבאללה לכוחות הביטחון בביירות

התגרות חזבאללה בצה"ל: עקב חוסר תגובה לתוקפנות איראן • פרשנות

תומכי חזבאללה בלבנון
תומכי חזבאללה בלבנון, ארכיון | צילום: רויטרס

ממשרד החוץ הישראלי נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה שהתקבלה היום בבונדסטאג, שמציגה את הדברים כפי שהם: חזבאללה כולו הוא ארגון טרור שנתמך על ידי איראן, ללא אבחנה פקטיבית בין זרוע צבאית לזרוע מדינית. חזבאללה לא רק מאיים על אזרחי ישראל, אלא גם חותר תחת הריבונות הלבנונית ומערער את היציבות האזורית. אנו מקווים שמדינות נוספות באירופה ינקטו בצעדים דומים ביחס לחזבאללה בעקבות החלטת הבונדסטאג".

שר החוץ, ישראל כץ, אמר: "החלטת הבונדסטאג הינה צעד חשוב במסגרת המאבק הבין-לאומי המשותף בטרור ובמיוחד כנגד ארגון החזבאללה ופטרונו איראן. העולם חייב להתאחד נגד חזבאללה, להכריז עליו כארגון טרור ולהטיל עליו סנקציות כבדות שימנעו ממנו מלהוציא לפועל פעילות טרור בשליחות איראנית".

ישראל כץ
ישראל כץ | צילום: חדשות עשר

על פי הפרסום בחודש שעבר בעיתון "דר שפיגל", חברי חזבאללה במדינה יטופלו כמו חברי דעא"ש והמדינה, ויאסר עליהם להניף את דגל הארגון ברחובות גרמניה.

גרמניה איננה המדינה הראשונה שקיבלה החלטה כזו באירופה. בחודש מארס, בריטניה החליטה להכיר בחזבאללה ארגון טרור, ולהוציאו מחוץ לחוק.

על פי הדיווח שאושר באותה העת בבריטניה, שר הפנים הבריטי דאז, סאג'יד ג'אוויד, פעל להכרה בחזבאללה כארגון טרור במדינתו. ג'אוויד, הציע חוק לפיו יוגדר חזבאללה כארגון טרור. על פי הצעת החוק, ייאסר על תומכי חזבאללה להביא תמיכה ציבורית בארגון ולנופף בדגליו בציבור. סעיף זה, מגיע על רקע אזהרות שעלו בפרלמנט, כי הוצאת הזרוע הצבאית של הארגון מחוץ לחוק היא צעד חלקי בלבד - וכי יש לפסול גם את הביטוי הפוליטי שלו.

בתגובה להחלטת בריטניה, איראן מתחה ביקורת, ומסרה כי ההחלטה מתעלמת הן מרצונו של חלק גדול מהעם הלבנוני, והן מהתפקיד המשמעותי שממלא הארגון בלחימה מול דאע"ש.

"הצעד הזה מצביע על התעלמות מהעמדה הלגיטימית והחוקית שממלא הארגון בממשל לבנון", אמר דובר שר החוץ האיראני, בהראם קאסמי. "נוסף לתרומת חזבאללה בשמירה על שלמות הטריטוריה של לבנון, חזבאללה הוא גם אחד מעמודי התווך בלחימה מול ארגוני טרור הפועלים באזור, כדוגמת דאע"ש"