הגיבור של השריפה בנוטרדאם: רץ ללהבות כדי להציל חפצי קדושה

הכומר ז'אן-מארק פורנייה הציל את נזר הקוצים העתיק ואת הסקרמנט הקדוש מהלהבות. התובע של פריז: "אין שום דבר כרגע שמצביע על מעשה מכוון" • תיעוד: כך נלחמו לוחמי האש במשך תשע שעות בשריפה

זמן צפייה: 03:59

ז'אן-מארק פורנייה, כומר חטיבת מכבי האש בפריז, הפך לגיבור השריפה בקתדרלת נוטרדאם אמש (שני) לאחר שרץ אל הכנסייה כדי להציל שני חפצי קדושה קתוליים עתיקים, הסקרמנט הקדוש ונזר הקוצים. זאת, על רקע החשש הגדול כי דברי הערך הרבים שבכנסייה יעלו באש. "הכומר פורנייה הוא גיבור" אמר חברו ליחידת החילוץ, והוסיף: "הוא לא הראה פחד והלך ישירות אל השרידים, הוא מתמודד עם סיטואציות של חיים ומוות בכול יום. הוא אדם ללא מורא". הכומר התנדב וסייע לציבור הצרפתי גם בעת הפיגוע בפריז בשנה שעברה.

עוד כתבות בנושא:

פעמוני הנוטרדאם נדמו: כך נראית הבוקר הקתדרלה שעלתה באש

מנפוליאון ועד ויקטור הוגו: סוד קסמה של קתדרלת נוטרדאם

הושגה שליטה על השריפה בנוטרדאם: "נמנע הרס מוחלט"

מכבי האש בפריז פרסמו הבוקר בטוויטר תיעוד דרמטי מהשעות הקשות של נסיונות הכיבוי. במשך תשע שעות נאבקו מעל ל-400 כבאים בשריפה שאיימה לכלות לחלוטין את אחד המבנים הכי איקוניים בצרפת. בהתייחסו לחקירת נסיבות האירוע, אמר התובע הכללי בפריז כי חמישים מאנשיו בוחנים לעומק את סיבת התפרצות האש. עוד מסר ש"אין אינדיקציה לכך שהשריפה נגרמה בשל הצתה, והתרחיש הסביר יותר הוא כי מדובר בתאונה".

השריפה שפרצה בקתדרלה גרמה לנזק לצריחי הכנסייה, חלונות הוויטרז' המפורסמים ומגדלי הפעמונים. מכבי האש של פריז הודיעו הבוקר כי השריפה כובתה לחלוטין, אך עדיין קיים חשש לקריסת המבנה. מוקדם יותר, פרסמה מחלקת כיבוי האש בטוויטר שמבנה הקתדרלה ניצל, כמו גם עיקר יצירות האמנות, שהועברו ללובר. דוברות הוותיקן כתבה בטוויטר כי "האפיפיור פרנסיס מתפלל עבור הצרפתים הקתולים, והאוכלוסייה הצרפתית שהלומה מהשריפה הנוראית" בקתדרלת נוטרדאם, ש"תמיד תהיה סמל לאחדות לאומית".

בד בבד, פרנסואה פינו, האיש העשיר באירופה שבבעלותו תאגיד קרינג - שמחזיק במגוון מותגי יוקרה כגון ג'וצי ואיב סאן לורן, הודיע הבוקר כי יתרום 100 מיליון דולר לבנייתה מחדש של הנוטרדאם. גם המיליארדר הצרפתי ברנרד ארנו שבבעלותו תאגיד היוקרה LVMH, הודיע כי יתרום 200 מיליון יורו לשיפוץ הכנסייה. "אנחנו מצטרפים לסיוע לטובת בנייתה מחדש של הקתדרלה היוצאת מן הכלל, שהיא סמל של צרפת, המורשת שלה והאחדות שלה", כתב ארנו בהצהרה לעיתונות.

עשן מיתמר מקתדרלת נוטרדאם | צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "נוטרדאם שלנו עולה בלהבות. כמו כל אזרחי צרפת, אני עצוב הלילה לראות את החלק הזה מאיתנו נשרף". כמו כן, הוסיף מקרון: "הגרוע ביותר נמנע. הדליקה היא ללא ספק טרגדיה נוראית. אני רוצה להביע את צערי כלפי קתוליים בכל רחבי העולם". מקרון הבטיח גם כי יפעל לבנייה מחודשת של הקתדרלה וכי ישיק קמפיין גיוס כספים בין-לאומי כדי לעשות זאת.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב אתמול לאסון בטוויטר: "כל כך נורא לראות את הלהבות המאסיביות סביב הכנסיה. אולי כיבוי אווירי יוכל לכבות את השריפה - יש לפעול במהירות!". שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס אף הוא לאירוע: "כמו רוב האמריקנים שצפו בשריפה הטראגית, אני חש כאב על ההרס והאובדן של המקום הקדוש הזה. אני שולח את תנחומיי הכנים לאנשי צרפת, לקתולים, ולאלו מסביב לעולם שמעריצים את היופי וההיסטוריה של המקום". נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הגיב אף הוא: "נוטרדאם היא אחת מאוצרות העולם, ליבנו עם תושבי צרפת בעת אבלם. הטבע האנושי הוא להתאבל כשאנחנו רואים היסטוריה אובדת – אך זה גם מטבענו לבנות מחדש עבור המחר, בכל הכוח שיש לנו".


אלפי אנשים, תיירים ומקומיים, נעמדו בתדהמה מול כנסיית נוטרדאם. "זה טרגי", אמרה קריסטין מוראו, תושבת האזור שפרצה בבכי כשתיארה את שראתה, "אני לא מאמינה שזה קורה. נוטרדאם היא חלק מהלב של פריז וחלק מהלב שלנו. למה לא עשו יותר כדי לכבות את האש?". ניקולס מארנג' בן ה-47 יצא לרוץ ליד נהר הסיין כשהשריפה התחילה. "רצתי לכיוון הקתדרלה וראיתי את הצריח נופל. משהו התמוטט בתוכי. זה היה אחד הדברים הנוראיים שאי פעם ראיתי".

קתדרלת נוטרדאם
קתדרלת נוטרדאם | צילום: רויטרס

"הרבה אנשים בוכים", סיפרה קרולין מרגוליס בריאיון טלפוני לרשת NBC, ואמרה: "אלוהים ישמור, זה פשוט התמוטט". אן סופי פייבר, סטודנטית בת 21, סיפרה כי "העשן הגיע עד לדרום העיר, לכיוון מגדל אייפל. לא מריחים עשן, אבל בהחלט מרגישים אותו באוויר. כפי שאפשר לתאר, יש הרבה אנשים, תיירים ומקומיים, שהתאספו במקום כדי לצפות בשריפה".

שריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז | צילום: רויטרס