ביום כיפור: שני הרוגים מירי סמוך לבית כנסת בגרמניה

לקוח בדוכן שווארמה ליד בית כנסת בעיר האלה נורה למוות • נערה נהרגה סמוך לבית העלמין היהודי • חשוד נעצר • "היורים ניסו לפרוץ לבית הכנסת, אך נבלמו" • הערכה שהרקע טרור ימין קיצוני

זמן צפייה: 02:22

שני בני אדם נהרגו היום (רביעי) באירוע ירי סמוך לבית כנסת במהלך תפילות יום הכיפורים בעיר האלה שבמזרח גרמניה. המשטרה הודיעה לאחר זמן קצר כי עצרה את אחד החשודים, אך הפצירה בתושבים להישאר בבתים ולשמור על עירנות. מהמשטרה נמסר כי אחד ההרוגים נורה למוות בדוכן שווארמה לא רחוק מבית הכנסת. לפי דיווחים, ההרוגה הנוספת נורתה סמוך לבית העלמין היהודי בעיר, שלעברו גם הושלך רימון. לא ברור אם ההרוגים הם יהודים. שני נפגעים נוספים מהירי פונו לבית החולים. ההערכה היא שהרקע הוא טרור ימין קיצוני.

משגרירות ישראל בברלין נמסר: "לפי דיווחי התקשורת המקומית ההרוגים הם עוברי אורח. נערה שיצאה מהרכבת וצעדה ברחוב ליד בית העלמין היהודי. וגבר שהיה בחנות נוחות/ דונר קבב. ככל הידוע לנו בשעה זו אין ישראלים בין ההרוגים".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20191009-1734' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='זירת האירוע לאחר הירי בהאלה' kid='1_n8nm2730' duration='241'']

ממשרד החוץ נמסר בתגובה לאירוע: "אנחנו מזועזעים מההתקפה האנטישמית בהאלה, גרמניה, ועוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים".

ראש הקהילה היהודית בעיר, מקס פריוורוצקי, אמר ל"שפיגל" שהיורים נשאו ציוד צבאי, וניסו לפרוץ לתוך בית הכנסת בזמן שהתפללו בו 80-70 איש, אך נבלמו על ידי אנשי האבטחה. פריוורוצקי אמר שאחד התוקפים ניסה לפרוץ את דלת בית הכנסת ואת השער של בית העלמין באמצעות ירי לעבר המנעולים. "חסמנו את הדלתות מבפנים והמתנו למשטרה", סיפר. עוד אמר כי הוא הצליח לצפות בו מבחוץ במצלמות האבטחה, וראה שזרק מה שנשמע כמו בקבוקי תבערה או רימוני יד במשך חמש עד עשר דקות.

אחד התושבים אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הגרמנית dpa כי אדם הלבוש כמו שוטר ירה באמצעות נשק אוטומטי לעבר ילדה קטנה מחוץ לבית הכנסת, ואז השליך רימון יד לעבר בית עלמין יהודי.

אחד היורים מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

כאמור, עדי ראייה מסרו כי התוקפים פתחו באש לעבר דוכן שווארמה, ולפי דיווחים אחד ההרוגים היה אחד הלקוחות במקום.

זירת אירוע הירי בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

מהמשטרה המקומית נמסר כי אחד החשודים נעצר, וכי הוצבו ברחבי העיר כוחות עד שיתקבל מידע נוסף.

לפי ה"שפיגל", שני התוקפים התפצלו אחרי המתקפה הראשונית, והתוקף שנעצר נלכד בנסיעה בכביש בזמן שניסה להימלט במונית גנובה.

אחד היורים מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

בעקבות התקרית, המשטרה תגיע לכל המוסדות היהודיים בסקסוניה-אנהלט, שבה התרחש אירוע הירי.

עודד טרטמן, ישראלי שנמצא בביקור בהאלה שבגרמניה, אמר לחדשות 13: "הייתי בבית, כ-200 מטר מבית הכנסת. שמעתי יריות מרחוק. אבל תחילה לא הבנתי שאלה יריות, לא התייחסתי ממש . אז ראיתי עדכון בעמוד הפייסבוק של העיר והבנתי שמדובר באירועי ירי. ירדתי ופתחתי את הדלת החוצה. מיד ראיתי כוחות משטרה ואמבולנסים אז סגרתי את הדלת. בדרך כלל שקט פה, המקום הוא מעין נווה צדק. הבוקר, בגלל שזה יום כיפור, הגיעו לא מעט אנשים לבית הכנסת. העיר חסומה כעת ויש כל הזמן מסוקים מעלינו. בן זוגי נמצא באוניברסיטה ולא ברור אם יצליח לחזור הביתה בקרוב. גם אני לא מבין אם אני יכול לצאת כרגע או לא".