בית הדין בהאג: נפתח בחקירת פשעי מלחמה בשטחים הפלסטינים

כחודש אחרי שהרשות הפלסטינית הוכרה ע"י בית הדין הפלילי הבינ"ל כמדינה, התובעת הכריזה כי תחקור חשדות לפשעי מלחמה בגדה ובעזה מאז ה-13 ביוני, 2014. נתניהו: "תמצית האנטישמיות והצביעות"

זמן צפייה: 04:58

פאטו בנסודה, התובעת בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, הודיעה היום (רביעי) כי תפתח בחקירה רשמית נגד פשעי מלחמה של ישראל בשטחים הפלסטינים מאז ה-13 ביוני בשנת 2014, אז החל מבצע "שובו אחים" לאיתור שלושת הנערים החטופים.

"הצבת יעדי החקירה על ידי התביעה תיקבע בהמשך, וברקע האתגרים העומדים בפנינו נוכח המגפה, המשאבים המוגבלים העומדים לרשותינו, ועומס העבודה הנוכחי שמוטל עלינו", הסבירה התובעת בהצהרה שפורסמה. "האתגרים הללו, מורכבים ככל שיהיו, לא יכולים להסיט אותנו מהאחריות שאמנת רומא מטילה עלינו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יהדות התורה: "נתייעץ על המשך שיתוף הפעולה עם החלטות הממשלה"

מועמד ימינה: "נשב עם מרצ והעבודה אם יקבלו את החזון שלנו"

רוב מקרי המוות מקורונה בפברואר: אנשים שלא קיבלו חיסון

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

"כל חקירה עליה התביעה תחליט, תנוהל באופן עצמאי, ללא משוא פנים ובאובייקטיביות", הבהירה. "אמנת רומא כופה עלינו, בכדי להגיע לאמת, להרחיב את החקירה ולכסות את כל העובדות והראיות הרלוונטיות, כדי שניתן יהיה להעריך האם ישנה אחריות פלילית אינדיבידואלית לפי האמנה, ובכך, לחקור נסיבות מפלילות או מזכות באופן שווה".

"ההחלטה לפתוח בחקירה הגיעה אחרי הליך מקדמי מדוקדק שביצע המשרד שלי שנמשך קרוב לחמש שנים", הסבירה בנסודה. "במהלך תקופה זו, ובהתאם לנוהל המקובל, המשרד יצר קשר עם גורמים רבים, כולל פגישות מועילות על בסיס קבוע עם נציגים בממשלות ישראל ופלסטין".

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה''ד הבינ''ל בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא נגד ההחלטה, וזעם: "מדינת ישראל נמצאת תחת התקפה. בית הדין הבין-לאומי המוטה בהאג קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות והצביעות. הוא קבע שחיילינו הגיבורים, שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות - דווקא הם פושעי מלחמה".

"הוא קבע", הוסיף נתניהו, "שכשאנחנו בונים בית בבירה הנצחית שלנו, ירושלים - זה פשע מלחמה. בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנצאים חוללו נגד העם היהודי, פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי - וכמובן לא אומר מילה נגד איראן, סוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים חדשות לבקרים".

"במשך שנים פעלנו רבות מול ממשלות נגד הכוונה הזו, אבל כשבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל יש רק דבר אחד שנשאר לעשות: להילחם על האמת בכל הבמות והפורומים, להגן על כל חייל, מפקד ואזרח. אני מבטיח שנילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה השערורייתית הזאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין גינה את הודעת בית הדין, וכינה את ההחלטה "שערורייתית. לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו, להגן על אזרחינו", הבהיר. "מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך".

"אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא יפגעו בעקבות ההחלטה", סיכם הנשיא.

הפצצה של חיל האויר במבצע עופרת יצוקה
הפצצה של חיל האויר במבצע עופרת יצוקה | צילום: רויטרס

שר החוץ גבי אשכנזי יצא גם הוא נגד ההחלטה, לה קרא "פשיטת רגל מוסרית ומשפטית", כלשונו. "מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים".

"העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי", ציין השר. "ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל ע"י מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי".

"החלטת התובעת רק תתרום לקיטוב בין הצדדים, ומרחיקה את הדיאלוג הנחוץ ליישוב הסכסוך. מדינת ישראל תנקוט בכל צעד הנדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית. אנחנו קוראים למדינות הרואות חשיבות בשמירה על מערכת המשפט הבינ"ל מפני פוליטיזציה לדחות את החלטת התובעת ולא לשתף איתה פעולה".

חייל צה''ל על נגמ''ש בשטח כינוס ליד הרצועה במבצע ''צוק איתן''
חייל צה''ל על נגמ''ש בשטח כינוס ליד הרצועה במבצע ''צוק איתן'' | צילום: רויטרס

הרשות הפלסטינית, מנגד, דווקא בירכה על ההחלטה: "החלטת בית הדין הבין-לאומי בהאג היא צעד מבורך והדבר ישיג צדק. מדובר בצעד לו המתינה פלסטין זמן רב במרדף אחר צדק והטלת האחריות על האשמים - צדק שהעם הפלסטיני ראוי לו".

כוחות של צה''ל במבצע ''צוק איתן''
כוחות של צה''ל במבצע ''צוק איתן'' | צילום: רויטרס

ההחלטה לפתוח בחקירה נסללה כבר בחודש שעבר, כשבית הדין קבע כי הרשות הפלסטינית תיחשב חברה על פי אמנת רומא. משמעות ההחלטה היא שלבית הדין יהיה סמכות טריטוריאלית לדון במעשי ישראל בשטחים.

ראש הממשלה נתניהו תקף אז את ההחלטה. "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי", אמר. "בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

עוד הוסיף נתניהו: "בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".