שגרירת צרפת בישראל: "נותרתי ללא מילים - הסמל של פריז נשרף"

הלן לה-גאל סיפרה לחדשות 13 על ההלם שהיכה בעם הצרפתי לאחר השריפה שפרצה בנוטרדאם. עם זאת ציינה: "הקתדרלה עומדת ותמשיך להיות פה למשך שנים" • מקרון: רוצה שהבנייה מחדש תסתיים תוך 5 שנים

זמן צפייה: 07:35

כיממה לאחר השריפה בכנסיית נוטרדאם, אחד הבניינים ההיסטוריים המתויירים ביותר באירופה ואחד מסמליה של צרפת, אזרחי המדינה עדיין המומים. בריאיון לחדשות 13 סיפרה שגרירת צרפת בישראל, הלן לה-גאל, על התחושות שעלו בה בזמן שהגיעו הצילומים שהראו את הקתדרלה עולה באש: "נותרתי ללא מילים. זה היה בלתי יאמן לראות את הסמל התרבותי הזה, הסמל של פריז נשרף. לא הצלחתי לדבר במשך שעות כשצפיתי בתמונות ואני חושבת שלאנשים רבים הייתה התחושה דומה".

לדברי לה-גאל טרם התבררה הסיבה לדליקה. "אנחנו עדיין לא יודעים לומר בדיוק מה קרה", אמרה. "החקירה עוד לא הסתיימה ואנשים רק מתחילים לחזור למקום כדי לאסוף מידע ולדעת בדיוק מה קרה. אנחנו עדיין לא יודעים. אולי זה קשור לשיפוצים או לעבודות שנערכו בקתדרלה".

מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז
מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז | צילום: GettyImages

מאמצי הכיבוי ארכו שעות ארוכות ולפי לה-גאל הסיבה לכך היא החשש שפעולות הכיבוי עצמן עלולות לפגוע בבניין: "זה לקח תשע שעות. זה בניין ישן מאוד שיכול להיפגע ממים. היו יותר מ-500 כבאים מסביב ובתוך הקתדרלה. אנשים גם הצילו את כל חפצי הערך בפנים ועשו את זה בצורה זהירה מאוד כדי לא לפגוע בהם עוד יותר. הנזק גדול מאוד, אך היה יכול להיות חמור יותר. זה ידרוש הרבה עבודה. שנים רבות של שיפוצים ושחזורים. אך הקתדרלה עומדת ותמשיך להיות כאן למשך שנים".

לה גאל תיארה את משמעותה העזה של הקתדרלה בעיני העם הצרפתי: "מדובר בסמל תרבות בשביל הצרפתים. זה בניין ישן מאוד ששרד את שתי מלחמות העולם, את המהפכה. הוא גם התפרסם בעקבות ספרו של ויקטור הוגו – 'הגיבן מנוטרדם'. הקתדרלה היא הדמות הראשית בספר שדיבר על הצורך לשמור על המבנים ולהמשיך לשמר אותם לאורך מאות שנים".

בד בבד, נשיא צרפת עמנואל מקרון, מסר דברי תמיכה לעם הצרפתי בעקבות המקרה ואמר: "נבנה מחדש את הקתדרלה  - אני רוצה שזה ייגמר בתוך חמש שנים - אנחנו יכולים לעשות זאת. צרפתים וצרפתיות, זרים שאוהבים את צרפת ואת פריז, אני חולק את הכאב שלכם ואת התקווה שלכם. יש לנו כעת מה לעשות. נפעל ונצליח".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון
נשיא צרפת, עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

פרנסואה פינו, האיש העשיר באירופה שבבעלותו תאגיד קרינג - שמחזיק במגוון מותגי יוקרה כגון ג'וצי ואיב סאן לורן, הודיע הבוקר כי יתרום 100 מיליון דולר לבנייתה מחדש של הנוטרדאם. גם המיליארדר הצרפתי ברנרד ארנו שבבעלותו תאגיד היוקרה LVMH, הודיע כי יתרום 200 מיליון יורו לשיפוץ הכנסייה. "אנחנו מצטרפים לסיוע לטובת בנייתה מחדש של הקתדרלה היוצאת מן הכלל, שהיא סמל של צרפת, המורשת שלה והאחדות שלה", כתב ארנו בהצהרה לעיתונות.