מכה לג'ונסון: הפרלמנט הבריטי לא יצביע היום על הברקזיט

חברי הפרלמנט קיבלו את הצעת הפשרה של לטווין, המחייבת את רה"מ לבקש הארכה למועד עזיבת האיחוד האירופי. ג'ונסון: "איבדנו את ההזדמנות להצבעה משמעותית - אעשה ככל יכולתי להימנע מדחייה"

זמן צפייה: 00:53

הפרלמנט הבריטי קיבל היום (שבת) את הצעת הפשרה שהגיש חבר הפרלמנט אוליבר לטווין, המחייבת את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לבקש מהאיחוד האירופי ארכה נוספת למועד עזיבת הממלכה את האיחוד - צעד שתוכנן להתרחש עד 31 באוקטובר. זאת, למורת רוחו של ג'ונסון - שאינו מעוניין בדחייה.

משמעות המהלך היא כי מתווה ההסכם של ג'ונסון לא יעלה להצבעה היום בפרלמנט, והוא מחוייב כעת לבקש עוד הערב הארכה של שלושה חודשים. בהתאם למתווה של לטווין, הפרלמנט הבריטי לא יאשר פרישה לפני שיראה את כל חבילת החקיקה הקשורה אליו.

אחרי ההצבעה, מהאיחוד נמסר כי על בריטניה לעדכן לגבי צעדיה הקרובים בהקדם. ג'ייקוב ריס מוג, מנהיג בית הנבחרים, הודיע כי ביום שני יתכנסו חברי הפרלמנט ויצביעו בדבר ההסכם של ג'ונסון.

עוד בחדשות 13:

הקרב על הברקזיט: הפרלמנט בבריטניה יצביע על מתווה ג'ונסון

הושג הסכם חדש ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי

בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

ג'ונסון התייחס להחלטת הפרלמנט: "איבדנו את ההזדמנות להצבעה משמעותית היום. נמשיך באמונה חזקה שמה שטוב לבריטניה ולכל אירופה זה לעזוב עם ההסכם החדש ב-31 באוקטובר, ואעשה ככל יכולתי לעשות זאת".

מנהיג  מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, נאם גם הוא בפרלמנט: "מברך על ההצבעה היום. ברור שהבית רוצה להימנע מיציאה ללא הסכם, ראש הממשלה חייב לנהוג בהתאם. הזמנתי את ראש הממשלה לחשוב מחדש על מה שהוא אמר לגבי בקשת הדחייה".

מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין
מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

ביום חמישי הציג ראש הממשלה הבריטי את ההסכם החדש ליציאת הממלכה מהאיחוד. ג'ונסון התייחס לסגירת העסקה בטוויטר שלו וכתב: "יש לנו עסקה מצוינת שתסייע לנו לקחת את השליטה חזרה לידינו. כעת הפרמלנט צריך לאשר בשבת את העסקה כדי שנוכל להתקדם לעניינים אחרים שעל סדר היום".

ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית שהמליץ לאיחוד האירופי לקבל את העסקה כתב אז בעמוד הטוויטר שלו: "אם יש רצון, יש עסקה. מדובר בהסכם הוגן ומאוזן לשני הצדדים". במסירת ההודעה אודות סגירת העסקה, ראש מפלגת DUP הצפון אירית בפרלמנט הבריטי הודיעה שלא תתמוך בהסכם.

מנהיג הלייבור ויו"ר האופוזיציה, ג'רמי קורבין, התייחס לעסקה ואמר שההסכם שקיבל ג'ונסון "גרוע יותר מזו שקיבלה ראש הממשלה הקודמת תרזה מיי".