200 מתים ופחות מ-3,000 חולים: כך ניצחה יוון את נגיף הקורונה

במדינת החופים והציזיקי כבר מתכוננים לעונת התיירות שנפתחה קצת באיחור, אבל לפני כולם. כשלושה שבועות לפני המועד המתוכנן נפתחו בזה אחר זה האתרים, המסעדות והברים. מהו סוד ההצלחה?

זמן צפייה: 03:20

עדיין מוקדם להספיד את נגיף קורונה, אבל אם בכל זאת נידרש לדרג את מידת ההצלחה בהתמודדות איתו, אין ספק שיוון תמוקם במקום גבוה מאוד בטבלה עם נתוני תחלואה ותמותה נמוכים באופן חריג ביחס לשאר המדינות. כבר ביום שני, כשלושה שבועות לפני המועד המתוכנן, החלו להיפתח בזה אחר זה אתרי התיירות, בתי הקפה, הברים, המסעדות ואפילו המעבורות לאיים - בינתיים לתיירות פנים בלבד.

ביום שני הקרוב ייפתחו גם בתי המלון שעובדים לאורך כל השנה. כשבועיים לאחר מכן, ב-15 ביוני, ייפתחו גם בתי המלון העונתיים ותחודש פעילות הטיסות הבין-לאומיות לנמל התעופה שבאתונה. ב-1 ביולי תחודש פעילות הטיסות כולה, גם לשאר נמלי התעופה שברחבי יוון ובאיים.

נתוני הפתיחה של היוונים במאבק בקורונה היו נמוכים מאוד. אוכלוסיית יוון היא כמעט המבוגרת ביותר במדינות האיחוד האירופי, שנייה רק לאיטליה. היא מתאוששת ממיתון כלכלי עמוק של יותר מעשור ומערכת הבריאות שלה חלשה הרבה יותר מבשאר מדינות אירופה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בדרך לגל שני? חשש מהתפרצות נוספת – כבר בשבועות

טראמפ והחומה: האם המיזם השאפתני ישאיר את הנשיא בבית הלבן?

המלונות נפתחו: כמה עולה חופשה באילת לקראת סיום משבר הקורונה?

יוון
יוון | צילום: רויטרס

כלכלתה של יוון מבוססת בעיקר על תיירות והתיירים נוהרים אליה בהמוניהם, אלא שהיתרון הזה בשגרה הופך להיות חיסרון גדול בתקופה של מגפה עולמית ולראיה, איטליה וספרד, פניני התיירות, הפכו למוקדי קורונה בניגוד ליוון.

אז מה סוד ההצלחה של היוונים במאבק בנגיף הקטלני שגרם שם לפחות מ-3,000 חולים ו-200 מתים? זו ככל הנראה תוצאה של כמה גורמים, כפי שמסביר מי שנחשב לאדריכל הניצחון, ראש הממשלה, קיריאקוס מיצוטקיס. "נקטנו צעדים בשלב מוקדם מאוד", הסביר מיצוטקיס בריאיון, "העברנו את המסר שלנו באופן ברור מאוד והצבנו את המומחים בקדמת הבמה".

יוון הגיבה מהר וביעילות בידיעה שהמחיר שהיא עלולה לשלם עלול להיות יקר מאוד. כבר בסוף פברואר, לפני שאפילו יווני אחת מת מקורונה, בוטלו אירועים המוניים. ב-10 במארס נסגרו בתי הספר והאוניברסיטאות ושלושה ימים אחר כך גם בתי הקפה, המסעדות ומוקדי התיירות. ב-22 במארס הכריז ראש הממשלה על הסגר מלא. "בחנו את המתרחש באיטליה וידענו שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להניח למגפה הזאת להכניע אותנו", הוסיף מיצוטקיס.

מסעדה בזמן הקורונה
מסעדה בזמן הקורונה | צילום: רויטרס

עכשיו, כעבור חודשיים, ביוון משתדלים לשמור על אופטימיות זהירה. כ-33 מיליון תיירים נכנסו למדינה בשנת 2019 והניבו לכלכלתה יותר מ-20 מיליארד דולר, כ-20 אחוזים מהתמ"ג השנתי. לכולם ברור שהמספרים האלה לא יחזרו על עצמם ב-2020, אבל מנסים למזער את הנזקים.

עם זאת, עדיין לא מדובר בחזרה מלאה לשגרה. חופשה באתונה, מיקונוס או רודוס בקיץ הקרוב תהיה שונה בתכלית. המגבלות יחולו עוד במטוסים ובנמלי התעופה. באתרי התיירות והבילוי יישמרו כללים נוקשים, לפחות בהתחלה, כולל תפוסה של פחות ממאה אחוזים, שמירת מרחק ושורת כללי היגיינה.  כולם כאן סופרים את הימים עד למראות והקולות המוכרים של המטיילים והנופשים מכל העולם שימלאו את החופים, את בתי הקפה והמסעדות. ניצחון סמלי של יוון על נגיף קורונה.