הייצוא הפתיע, הנדל"ן תפקד כרגיל: כלכלת דנמרק יציבה חרף הנגיף

הם היו מהראשונים באירופה להכריז על סגר ולאור נתוני התחלואה - נראה שזה עבד. כעת, עם כ-13 אלף נדבקים למרות שיעור בדיקות גדול, המדינה מציגה את הנתונים הכלכליים מהטובים באירופה ל-2020

זמן צפייה: 02:20

מגפת הקורונה: בעוד שישראל נכנסה עמוק לתוך הגל השני של הקורונה עם יותר מאלף נדבקים ביום ועם כ-20 אחוזי אבטלה - בדנמרק, תמונת המצב מעודדת הרבה יותר. שם, על פי התחזיות של הנציבות האירופית, הכלכלה תציג את הביצועים הטובים ביותר לשנת 2020 בכל אירופה.

היא הייתה מהמדינות הראשונות שהכריזו על סגר מלא. זאת, למרות נתוני התחלואה הנמוכים. בדנמרק, שבה חיים כ-5.8 מיליון תושבים, פחות מ-13 אלף אובחנו חיוביים לנגיף. בשיא המגפה, באמצע אפריל, אובחנו שם יותר מ-300 נשאים ביום, אולם מזה כמה שבועות שמניין הנדבקים עומד על עשרות בודדות ביום אחד - ופחות מכך. זאת, חרף שיעור בדיקות מהגדולים בעולם, כאשר כאחד מכל חמישה אנשים במדינה עבר בדיקת קורונה. למרות זאת, מניין המתים אינו נמוך במיוחד ביחס למספר הנדבקים ועומד על 609 בני אדם.

לכתבות נוספות בנושא >>

חרף סגר מהארוכים בעולם: מספר הנדבקים בקורונה בפרו ממשיך לזנק

"הכול סגור ואין עבודה": הקורונה מאיימת למוטט את הכלכלה בסיני

"לא יודע איך חיים פה": בהודו חוששים מהעוני שמחריף בשל המגפה

קורונה בדנמרק
קורונה בדנמרק | צילום: רויטרס

על פי התחזית, כלכלת דנמרק תצטמק רק ב-5.25% - וזה, כך נראה, טוב יותר מכל מדינה אחרת באירופה שכלכלתה נפגעה בשל הקורונה, פרט לפולין - שם הכלכלה תרד ב-4.3 אחוזים. לשם השוואה, שבדיה - שבניגוד לדנמרק אפשרה למרכזי הקניות, לברים ולמסעדות לפעול כרגיל לאורך כל המגפה, וספגה מחיר בריאותי כבד, צפויה לראות כי כלכלתה תתכווץ ב-5.3 אחוזים.

"הפעילות הכלכלית ברבעון הראשון של 2020 הוכיחה את עצמה כעמידה יותר מהצפוי", כתבו מחברי התחזית הכלכלית, שהסבירו כי "הירידה בצריכה הפרטית הייתה מתונה למדי, הייצוא הפתיע לטובה, ואפילו שוק הנדל"ן המשיך להתקיים". לא זו בלבד, נתוני התחלואה הנמוכים אפשרו לדנמרק לצאת מהסגר מוקדם מהמתכונן - מה שהוריד אף יותר את הפגיעה בכלכלה.

קורונה בדנמרק
קורונה בדנמרק | צילום: רויטרס

ולמרות הנתונים המעודדים, ואולי לאור התחלואה הנמוכה, נראה כי האזרחים נוהגים מעט בשאננות ולא מקפידים על ההנחיות - כמו למשל בגמר הגביע הדני, שאירע בשבוע שעבר. בדנמרק, כמו בהרבה מדינות בעולם, החזירו את ליגות הכדורגל ואף התירו נוכחות מצומצמת של אוהדים למשחק הגמר.

לכל קבוצה הוקצו 750 כרטיסים אך במהלך המחצית הראשונה הופסק המשחק לפרק זמן קצר, זאת משום שחלק מהקהל החל להצטופף זה ליד זה - למרות שמקומות הישיבה סומנו מראש במרחק של שני מטרים אחד מהשני. הסדרנים ניסו להשיב את הסדר - אולם לשווא. האם האדישות תעלה לדנמרק בגל שני חמור יותר, בדומה לישראל? ימים יגידו.

קורונה בדנמרק
קורונה בדנמרק | צילום: רויטרס