שביל סלול והיתר לצלם: צ'רנוביל מנצלת המומנטום למשוך תיירים

נשיא אוקריאנה ולדימיר זלנסקי חתם על צו לעידוד תיירות באזור שהוכה על ידי התאונה הגרעינית: "זהו אזור ייחודי על פני כדור הארץ, שבו הטבע נולד מחדש אחרי אסון מעשה ידי אדם"

הגלגל הענק בפריפיאט ליד צ'רנוביל | צילום: רויטרס

בעקבות הצלחת הסדרה של רשת HBO, "צ'רנוביל", נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי חתם השבוע על צו שיעודד את התיירות באזור שספג את התאונה הרדיואקטיבית החמורה בהיסטוריה. לאחר האסון ופינוי האזור שברדיוס 30 קילומטרים מסביב לכור, מעטים הורשו לבקר באזור שעדיין חשוף לקרינה רדיואקטיבית גם יותר משני עשורים לאחר התאונה. כעת ייסללו באזור שבילים למטיילים, יוצבו אנטנות לקליטה סלולרית משופרת ויוסרו הגבלות על צילום.

כיום מדריכי טיולים מעטים כבר מקיימים סיורים באזור צ'רנוביל ובעיירה פריפיאט הסמוכה שכל 50 אלף תושביה פונו לאחר האסון. המדריכים נושאים עמם מדי קרינה כדי לוודא שאינם נכנסים לאזורים בהם הקרינה גבוהה באורח מסוכן.

עוד בחדשות 13:

בחזרה לצ'רנוביל: סיפוריהם של הישראלים שחוו את האסון הגרעיני

"הצילו חיים": המבצע להעלאת ילדי צ'רנוביל לישראל

תיירים בצ'רנוביל
תיירים בצ'רנוביל | צילום: רויטרס

כאשר פונו תושבי העיירה מבתיהם, לא נאמר להם כי לא יחזרו שוב, ורבים מהם עזבו ללא ציוד. הבתים נותרו ריקים כפי שנעזבו – עם עיתונים על השולחן או צעצועים על רצפת הסלון, והסמל המוכר ביותר של אסון הוא הגלגל הענק שניצב בלב העיירה, שעתיד היה להיפתח בסמוך לתאונה הגרעינית, אך מעולם לא נחנך.

הנשיא זלנסקי, הנחוש לשנות את התדמית של מדינתו, אמר השבוע: "צ'רנוביל תמיד הייתה חלק שלילי מהמותג האוקראיני, אבל זה הולך להשתנות", זלנסקי הוסיף: "צ'רנוביל הוא אזור ייחודי על פני כדור הארץ – שבו הטבע נולד מחדש אחרי אסון מעשה ידי אדם. עלינו להראות את צ'רנוביל לעולם: למדענים, לאקולוגים, להיסטוריונים וגם לתיירים".

גן ילדים נטוש בצ'רנוביל
גן ילדים נטוש בצ'רנוביל | צילום: רויטרס

כאמור, האסון התרחש באפריל 1986, בעקבות תקלה טכנית בכור הגרעיני בצ'רנוביל שבשטח אוקראינה. ליבת הכור התפוצצה תוך שהיא מפיצה חומרים רדיואקטיביים לסביבה. כתוצאה ישירה מהאסון נהרגו 55 בני אדם, ועל פי הערכות עשרות אלפי נוספים מתו לאורך השנים מהחשיפה לקרינה, ונרשם זינוק משמעותי בשיעור מקרי הסרטן, בעיקר בקרב ילדים. לאחר פינוי האזור מאדם, הפך אזור 30 הקילומטרים לשמורת טבע, שם על אף הקרינה הגבוהה משגשגות אוכלוסיות בעלי החיים, ולאורך השנים אף הועברו לשם זני חיות בסכנת הכחדה במטרה לנסות לשקמן.

תיירים בצ'רנוביל
תיירים בצ'רנוביל | צילום: רויטרס