מכה נוספת לג'ונסון: גם היום - הפרלמנט לא יצביע על הברקזיט

יו"ר בית הנבחרים הבריטי הודיע כי אינו מאשר הצבעה חוזרת על מתווה היציאה מהאיחוד האירופי. זאת, בטענה כי לא עברו די שעות מאז ההצבעה האחרונה, שהתקיימה בשבת

זמן צפייה: 00:53

עשרה ימים לפני תאריך עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, וטרם נמצא מתווה למהלך שיוסכם על הפרלמנט הבריטי. יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ברקו, הודיע היום (שני) כי אינו מאשר הצבעה חוזרת על הסכם הברקזיט שהייתה אמורה להתקיים היום – בטענה כי לא עברו די שעות מאז ההצעה האחרונה כדי שיתרחש שינוי משמעותי מספיק שיצדיק הצבעה נוספת. עוד הוסיף כי עדיין קיימת אפשרות להשיג הסכם עד 31 באוקטובר - המועד שנקבע לעזיבת הממלכה את האיחוד.

משמעות החלטת יו"ר בית הנבחרים, היא שג'ונסון לא יכול לחזור בו מבקשת הדחייה מהאיחוד. הממשל עדיין רשאי להעלות מחר לקריאה ראשונה את החוק המלא לעזיבת האיחוד, אך חברי הפרלמנט יוכלו להכניס לתוכו שינויים, מה שיקשה על השלמת התהליך עד סוף החודש. בתוך כך, השר הבריטי לענייני ברקזיט עדכן כי האיחוד קיבל את מכתב הבקשה לדחייה של ג'ונסון, ושוקל את הבקשה.

מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, התייחס להחלטת בית הנבחרים והצהיר: "נמשיך לעבוד כדי למנוע יציאה ללא הסכם. הדחייה תיתן זמן לבחון לעומק את המתווה".

עוד בחדשות 13:

הקרב על הברקזיט: הפרלמנט בבריטניה יצביע על מתווה ג'ונסון

שתי מפלות ביום: נדחתה הצעת ג'ונסון לבחירות בזק בבריטניה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

אתמול דווח ב"סאנדיי טיימס" כי באיחוד האירופי שוקלים לתת לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שלושה חודשי הארכה למועד היציאה מהאיחוד האירופי במידה ולא יצליח להעביר את מתווה הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי. לפי גורמים דיפלומטיים, הדחייה תהיה גמישה, כלומר בריטניה תוכל לעזוב מוקדם יותר את האיחוד במידה ותצליח לאשר הסכם.

זאת, לאחר שהפרלמנט הבריטי קיבל את הצעת הפשרה שהגיש חבר הפרלמנט אוליבר לטווין, המחייבת את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לבקש מהאיחוד האירופי ארכה נוספת למועד עזיבת הממלכה את האיחוד - צעד שתוכנן להתרחש עד ה-31 באוקטובר. זאת, למורת רוחו של ג'ונסון - שאינו מעוניין בדחייה.

כזכור, ביום חמישי הציג ראש הממשלה הבריטי את ההסכם החדש ליציאת הממלכה מהאיחוד. ג'ונסון התייחס לסגירת העסקה בטוויטר שלו וכתב: "יש לנו עסקה מצוינת שתסייע לנו לקחת את השליטה חזרה לידינו. כעת הפרמלנט צריך לאשר בשבת את העסקה כדי שנוכל להתקדם לעניינים אחרים שעל סדר היום".

הפגנה בלונדון נגד הברקזיט
הפגנה בלונדון נגד הברקזיט | צילום: רויטרס

ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית שהמליץ לאיחוד האירופי לקבל את העסקה כתב אז בעמוד הטוויטר שלו: "אם יש רצון, יש עסקה. מדובר בהסכם הוגן ומאוזן לשני הצדדים". במסירת ההודעה אודות סגירת העסקה, ראש מפלגת DUP הצפון אירית בפרלמנט הבריטי הודיעה שלא תתמוך בהסכם.

מנהיג הלייבור ויו"ר האופוזיציה, ג'רמי קורבין, התייחס לעסקה ואמר שההסכם שקיבל ג'ונסון "גרוע יותר מזו שקיבלה ראש הממשלה הקודמת תרזה מיי".