בישראל מברכים את ג'ונסון: "קורבין אפשר לאנטישמיות לבעבע"

נתניהו אמר כי "זהו יום גדול לתושבי בריטניה וליחסים בין המדינות". גנץ תקף את יו"ר הלייבור, וגם ריבלין בירך: "בטוח שהיחסים בין המדינות יתחזקו, וכי יחד נוכל לאתגרי התקופה בכל חזית"

זמן צפייה: 04:52

הבחירות בבריטניה: בישראל בירכו הבוקר (שישי) את ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון על ניצחונו המוחץ בבחירות בממלכה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו יום גדול לתושבי בריטניה וליחסים בין המדינות".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ בירך את ג'ונסון והוסיף: "תוצאות הבחירות בבריטניה, שבהן הפסיד ג'רמי קורבין שאפשר לאנטישמיות לבעבע בתוך מפלגתו, הן חדשות טובות לישראל, אבל בעיקר לעם הבריטי ולדמוקרטיה הבריטית". גם הנשיא ריבלין בירך את ג'ונסון וכתב: "אין לי ספק כי בהובלתך ימשיכו ויתחזקו היחסים החשובים בין המדינות וכי יחד נוכל לאתגרי התקופה בכל חזית".

לעוד כתבות בנושא:

היהודים בבריטניה נושמים לרווחה: "המדינה עמדה איתנה נגד האנטישמיות"

ניצחון גדול למפלגה השמרנית בבחירות בבריטניה; קורבין פורש

בחירות בבריטניה: היהודים חוששים מניצחון "האנטישמיות הממוסדת"

הנשיא ריבלין וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
הנשיא ריבלין וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: מארק ניימן, לע''מ

שר החוץ ישראל כץ שלח איחולים לג'ונסון ולשר החוץ דומיניק ראב, וכתב כי הוא "מצפה לעבודה משותפת, כדי לחזק אפילו יותר את היחסים בין ישראל לבריטניה". יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג כתב: "נחישותו של ג'ונסון להיאבק באנטישמיות, שבאה לידי ביטוי במעשיו ובמכתב ששלח לי לאחרונה, היא מקור לעידוד ותקווה לאזרחי בריטניה וידידיה, יהודים ולא יהודים כאחת. המון הצלחה לנוכח האתגרים הצפויים".

בכיר כחול לבן יאיר לפיד הצטרף גם הוא למברכים את ג'ונסון וכתב כי "מלבד ניצחונו שלו ושל מפלגתו, זהו ניצחון על האנטישמיות. אני בטוח שבהובלת ג'ונסון אפשר לחזק ולהעמיק את השותפות בין ישראל לבריטניה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

בקרב יהודי בריטניה, נשמעה בוקר אנחת רווחה. על פי חלק גדול מהפרשנים הבריטים, היחלשותה של הלייבור לשפל מהגדולים בתולדותיה נבע בין היתר מתופעות האנטישמיות אצל קורבין עצמו וגם אצל אחרים מחברי מפלגתו.

"במהלך השנים האחרונות הקהילה היהודית בבריטניה התבוננה בחרדה בהדרדרות של הלייבור לעבר הגזענות המתועבת", נכתב בהצהרה מטעם הארגון היהודי-בריטי "קמפיין נגד אנטישמיות", "המפלגה בחרה פעמים במנהיג אנטישמי. תחת מנהיגותו של קורבין האנטישמיות הפכה לממוסדת בלייבור, שם הגנו על אנטישמיים".

כאמור, הקלפיות בבריטניה נסגרו הלילה ומתוצאות ספירת כמעט כל הקולות עולה כי ג'ונסון והשמרנים השיגו 363 מושבים. יריבו הפוליטי, מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, קיבל 203 מושבים. משמעות התוצאות היא שג'ונסון הצליח להשיג רוב מוחלט של חברי פרלמנט, ויוכל להרכיב את הממשלה הבאה. מדובר בניצחון הגדול ביותר של המפלגה מאז 1987.

ג'רמי קורבין סמוך לתחנת ההצבעה בבריטניה
ג'רמי קורבין סמוך לתחנת ההצבעה בבריטניה | צילום: רויטרס

המפלגה הלאומית הסקוטית קיבלה 48 מושבים, המפלגה הליברל-דמוקרטית קיבלה 11. מפלגת הברקזיט בראשות נייג'ל פרג' לא קיבלה אפילו מושב אחד, ונמחקה מהמפה. עם פרסום התוצאות, ערך הליש"ט זינק ביותר מ-2%.

"נראה כי דברים הולכים לכיוון הנכון ולמפלגה השמרנית יש מנדט חדש ורב עוצמה, שיאפשר להעביר את הברקזיט", אמר ג'ונסון. "אנחנו נעזוב את האיחוד האירופי ב-31 בינואר. בלי אבל ובלי אולי". כמו כן הוסיף: "אני רוצה להודות לעם שהצביע בבחירות שלא רצינו לערוך. התוצאות נותנות לנו הזדמנות לכבד את רצון העם. העבודה שלנו מתחילה היום".

מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין אמר כי מדובר ב"ערב מאכזב מאוד עבור מפלגת הלייבור" והודיע כי לא יוביל את המפלגה - באף בחירות עתידיות.