מפגש עם המלכה והמפגינים: יומו הראשון של ג'ונסון כר"מ בריטניה

המלכה אליזבת הטילה על בוריס ג'ונסון את משימת הרכבת הקבינט – לאחר שכמה משריה של מיי הודיעו על עזיבתם. בפתח מעונו החדש הבטיח: "נצא תוך 99 ימים מהאיחוד האירופי – בלי 'אם' או 'אבל"

זמן צפייה: 01:00

לאחר התפטרותה של תרזה מיי – התמנה היום (רביעי) בוריס ג'ונסון לראש ממשלת בריטניה. יומו הראשון כראש ממשלה החל בפגישה עם המלכה אליזבת, שתפקידה על פי המסורת הבריטית הוא להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד הנבחר. כעת על ג'ונסון להרכיב מחדש את הקבינט – לאחר שכמה מחבריו שמונו על ידי מיי, עזבו את תפקידם. רק הבוקר התפטרה שרת ההגנה פני מורדנט, וגם ג'רמי האנט, שר החוץ שהתמודד מול ג'ונסון על ראשות הממשלה, הודיע כי לא ימשיך בתפקידו.

בדרכו אל ארמון בקינגהאם, חסמו מפגינים מארגון "גרינפיס" את דרכה של שיירתו של ג'ונסון. זאת במחאה על עמדותיו בנוגע להתחממות הגלובלית ומשבר האקלים. ג'ון סובן, מנכ"ל הארגון בבריטניה, היה בין המפגינים וניסה להושיט לג'ונסון דוח בנושא, שממליץ לממשל החדש על צעדים נחוצים להאטת ההתחממות הגלובלית. "שינויי האקלים צריך להיות בחזית סדר היום של הממשל מהיום הראשון", אמר. "אם לא יפעל בנושא, הוא יזכר כראש הממשלה שסיכן את עתיד ילדינו".

ראש הממשלה הנכנס נשא דברים בפתח מעונו החדש ברחוב דאונינג 10, בהם התייחס לנושא שגם הביא להתפטרות קודמתו בתפקיד – הברקזיט. "יש לי ביטחון מוחלט בכך שבריטניה תוכל לעזוב את האיחוד האירופי תוך 99 ימים, אך יש להאיץ הכנות לקראת עזיבה ללא הסכם מול האיחוד", אמר. "נצא מהאיחוד ב-31 באוקטובר – בלי 'אם' או 'אבל'".

עוד בחדשות 13:

בריטניה: בוריס ג'ונסון נבחר לראשות הממשלה ויחליף את תרזה מיי

דרמה בבריטניה: ראש הממשלה תרזה מיי הודיעה על התפטרותה

ג'ונסון תמך בברקזיט – וכעת ייאלץ להתמודד עם ההשלכות • פרשנות

ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון לוחץ את ידה של המלכה אליזבת
ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון לוחץ את ידה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודשיים הודיעה ראש הממשלה מיי על התפטרותה. זאת, במסיבת עיתונאים שהתקיימה מחוץ למעון ראש הממשלה בדאונינג 10 שבלונדון. מיי הציעה בעבר לעזוב את תפקידה בקיץ יולי בתמורה להעברת הסכם הברקזיט שלה, אך הצעתה לא התקבלה. לאחר ההתפטרות הודיעה למלכה כי לא תעזוב בטרם יימצא לה מחליף.

"מאז שנכנסתי בשערי בית ראש הממשלה, חתרתי להפוך את הממלכה לכזו שלא פועלת רק למען המיעוט החזק אלא למען כולם, ופעלתי בכדי לכבד את ההחלטה שהתקבלה במשאל העם להיפרדות מהאיחוד האירופי שהתקבל כנגד כל הסיכויים בשנת 2016", אמרה מיי במסיבת העיתונאים. "עשיתי את מיטב יכולתי להעביר את הסכם הברקזיט, אך נכשלתי בהעברת ההסכם שלי וביצירת מערכת יחסים מחודשים עם שכנינו הקרובים ביותר", הודתה מיי בפתח דאונינג 10. "ניסיתי שלוש פעמים, אפילו כשהסיכויים היו כנגדי. הכישלון הזה יהיה לעד דבר שאתחרט עליו, ועל ראש או ראשת הממשלה הבאים לייצר אחדות בפרמלנט, ועל כל הצדדים בו להבין שעליהם להתפשר".

תרזה מיי מתפטרת
תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, מתפטרת | צילום: רויטרס

עוד אמרה מיי כי "העבודה הזאת הייתה כבוד חיי, הייתי ראשת הממשלה השנייה וללא ספק - לא האחרונה. אני עוזבת ללא רגשות רעים, אלא עם הכרת תודה עצומה שהיה לי את הכבוד לשרת את המדינה שאני אוהבת", תוך שקולה נשבר והיא פורצת בבכי.

מיי התייחסה למשבר שהמדינה חווה סביב הברקזיט: "המדינה הזאת היא איחוד, לא רק משפחה של ארבע אומות, אלא חיבור בין בני אדם. כולנו - הרקע שלנו, צבע עורנו, או את מי אנחנו אוהבים, כולנו עומדים יחד וצפוי לנו עתיד בהיר. המצב הפוליטי שלנו קשה בימים אלה, אך יש כל כך הרבה דברים טובים במדינתנו, כל כך הרבה דברים להתגאות בהם".

בימים שקדמו להתפטרותה דווח בבריטניה כי גורמים רבים במפלגתה של מיי מעוניינים בהדחתה, ולא רצו לחכות בהצבעה הרביעית על מתווה הברקזיט שלה. כתבת של ה-BBC צייצה בטוויטר שלה: "מיי גמורה, ייתכן ובאופן רשמי זה יקרה רק בסוף השבוע - אבל זה הסוף". המהלך הגיע בעקבות התעקשותה להביא להצבעה נוספת את עסקתה המעודכנת לתוכנית הברקזיט, שדומה לעסקתה המקורית שנכשלה, וכן נגד הסכמתה לקיים הצבעה בעד משאל עם שני בנסיבות מסוימות.