בעקבות מיצגים אנטישמיים: פסטיבל בלגי הוסר מרשימת אונסק"ו

לאחר שהקרנבל המסורתי באלסט הציג בובות בדמותם של יהודים חרדים השוכבים על ערימות זהב, הוסר האירוע בן 600 השנה מרשימת אתרי המורשת של האו"ם. "יש הרואים בזה הומור – בעינינו מדובר בלעג"

זמן צפייה: 02:10

ארגון אתרי המורשת של האו"ם (אונסק"ו) הסיר אתמול (שישי) מרשימותיו קרנבל המתקיים מזה 600 שנה בעיר אלסט שבבלגיה. זאת בשל תלונות על דימויים אנטישמיים שהוצגו בקרנבל האחרון שהתקיים בחודש מארס, בדמותן של יהודים חרדים בעלי פיאות לחיים מסולסלות ואף ארוך, שוכבים על ערימות זהב.

עוד בחדשות 13:

"חרפה": הרב שנלחם בקרנבל עם הבובות האנטישמיות בבלגיה

"הייל היטלר": סרטון אנטישמי שהכינו תלמידים מסעיר את ארגנטינה

חשד לפשע שנאה: כתובות נאצה וצלבי קרס רוססו בבית כנסת בארה"ב

מיצג של דמות חרדית בקרנבל האנטישמי באלסט, בלגיה
מיצג של דמות חרדית בקרנבל האנטישמי באלסט, בלגיה | צילום: חדשות 13

קרנבל אלסט נכנס לרשימת אתרי המורשת ב-2010, ותואר באתר הארגון כאירוע עם "אווירה מעט חתרנית" החוגגת את האחדות של העיירה הפלמית. מדובר בפסטיבל פופולרי מאוד הנותן אפשרות ללעוג לכולם – בעיקר לפוליטיקאים מקומיים ועולמיים ובני משפחת המלוכה, אך גם לקבוצות אתניות כמו מוסלמים ויהודים. בשנים שעברו ניתן אף היה לראות חוגגים המחופשים לחיילי ס"ס גרמנים.

"אנחנו לא מתנגדים לקיומו של הפסטיבל, הם יכולים להמשיך לחגוג אותו", אמר ארנסטו אוטון, בכיר בארגון המורשת. "אבל אנחנו לא רוצים שהמותג של אונסק"ו יקושר עם פסטיבל שיש הרואים בו הומור, אך בעינינו מדובר בלעג לקהילות מסוימות".

גברים מחופשים לחיילי ס''ס בפסטיבל אלסט בבלגיה
גברים מחופשים לחיילי ס''ס בפסטיבל אלסט בבלגיה | צילום: רויטרס

ראש העיר אלסט הגיב להחלט, אונסק"ו וכינה אותה "תלונות גרוטסקיות". לדבריו, "זה לא תפקיד הארגון לפקח על ההומור של באי הפסטיבל", ואף הוסיף כי "אנחנו במדרון חלקלק ומסוכן לכיוון זמנים שבהם אנשים יוכלו להחליט על מה מותר לצחוק".

מוקדם יותר החודש, התראיין לתקשורת המקומית ראש עיריית אלסט ואמר כי לתושבי העיירה נמאס מ"התלונות הגרוטסקיות" על הקרנבל, וכי זו אינה עבודתו למשטר הומור. "כשאנשים מחליטים על מה מותר לצחוק אנחנו מדרדרים למדרון חלקלק".

שר החוץ ישראל כץ הגיב להחלטת אונסק"ו: "אני מברך על ההחלטה הנכונה והמוסרית להסיר את הקרנבל מרשימת המורשת התרבותית. במאה ה-21 וכאשר האנטישמיות מנסה להרים את ראשה המכוער אין מקום לסובלנות כלפי התופעה. אנו מצפים שממשלת בלגיה תשמיע קול חד וברור נגד הכללת מיצגים אנטישמיים בקרנבל. האנטישמיות היא חולי המאיים לא רק על העם היהודי אלא על כל חברה ומדינה בה היא מתקיימת, ועל העולם כולו להתאחד במאבק נגדה".