לאחר ניצחונו המסתמן של הרודן בבחירות: עימותים ברחבי בלארוס

המדגמים, לפיהם הנשיא לוקשנקו ניצח, עוררו גל מחאה בבירה ובערים נוספות. המשטרה השתמשה בגז מדמיע וברימוני הלם - לפחות מפגין אחד נהרג. יריבתו שזכתה ב-9.9% מהקולות טוענת לזיופים

זמן צפייה: 02:21

עימותים אלימים פרצו אמש (ראשון) ברחבי בלארוס בין התושבים למשטרה, בעקבות פרסום מדגמי תוצאות הבחירות לנשיאות – המצביעים על כך שהנשיא המכהן אלכסנדר לוקשנקו הנחשב לרודן, זכה פעם נוספת עם 80% מהקולות. המונים יצאו לרחובות בבירה מינסק ובערים נוספות, והמשטרה השתמשה בגז מדמיע וברימוני הלם. לפי דיווחים, לפחות מפגין אחד נהרג, עשרות נפצעו יותר מ-120 נעצרו.

עדי ראיה טוענים כי כוחות המשטרה במינסק השתמשו בכדורי גומי ובתותח מים, במטרה לפזר את המפגינים. כמה אמבולנסים נצפו באזור.

עוד בחדשות 13:

בתגובה לשיגור בלוני התבערה: צה"ל תקף עמדת חמאס בצפון הרצועה

גבר כבן 30 נספה בשריפה בדירה בשכונת גאולה בירושלים

כחול לבן והליכוד: נתמוך בהצעת החוק לדחיית תקציב המדינה

תיעוד מהמחאות:

מחאות בבלארוס אחרי הבחירות
מחאות בבלארוס אחרי הבחירות | צילום: רויטרס

מועמדת האופוזיציה, סווטלנה טיחנוסקיה, זכתה ב-9.9% מהקולות בלבד וטוענת לזיופים. "אני מאמינה למראה עיניי, ואני רואה שרוב הציבור איתנו", אמרה לתקשורת. עוד נמסר מהאופוזיציה כי היא מצפה שהנתונים יתייצבו, וכי יבצעו ספירה חלופית של הקולות.

מחאות בבלארוס אחרי הבחירות
מחאות בבלארוס אחרי הבחירות | צילום: רויטרס

טיחנוסקיה בת ה-37, מורה לשעבר, נחשבה יריבתו המרכזית של לוקשנקו ונתפסה בקרב רבים כחלופה למנהיגות הנוכחית. היא הצטרפה למרוץ הבחירות במקום בעלה שנאסר.

מחאות בבלארוס אחרי הבחירות
מחאות בבלארוס אחרי הבחירות | צילום: רויטרס

לוקשנקו בן ה-65 מכהן בתפקיד מאז 1994 ומכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה". בבחירות האחרונות שנערכו ב-2015 הוא זכה ב-83.5% מהקולות. לא ניצבו בפניו יריבים משמעותיים אז, ומשקיפים בבחירות העידו על בעיות בספירת הקולות. הבחירות השנה נערכו בצל סימנים הולכים וגוברים של תסכול ממנהיגותו, בין היתר ברקע משבר הקורונה. זאת, לאחר שהמעיט בערכה של ההתפרצות, והמליץ לאזרחים לשתות וודקה ולהשתמש בסאונה נגד הנגיף.במהשך הצהיר הנשיא כי נדבק בווירוס - והחלים.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו | צילום: רויטרס
מועמדת האופוזיציה לבחירות בבלארוס סווטלנה טיחנוסקיה
מועמדת האופוזיציה לבחירות בבלארוס סווטלנה טיחנוסקיה | צילום: רויטרס