לאחר שהתגלו בבלארוס שרידי נספים בשואה: זק"א יביאם לקבורה

נציגים מארגון המתנדבים הגיעו לעיר ברסט שבמדינה המזרח-אירופית. זאת, כדי להביא לקבורה את שלדי הנרצחים שנמצאו בקבר האחים בחודש שעבר. "למרות הניסיון במראות קשים, נחרדים מהממצאים"

זמן צפייה: 01:44

(בווידאו: איתור שרידי הגטו בבלארוס בחודש אפריל)

משלחת מתנדבי זק״א הגיעה אמש (שני) לעיר ברסט שבבלארוס, על מנת להביא לקבורה את שלדי הנרצחים שנמצאו בקבר אחים מתקופת השואה בעיר. זאת, לאחר שבחודש שעבר הקהילה היהודית בעיר דרשה לעצור בניית מתחם מגורים יוקרתי שהחל להיבנות במקום, שם התגלה שם קבר אחים של יותר מאלף יהודים - ולהקים אתר הנצחה לזכרם.

ממשלחת זק"א שהגיעה לאזור, נמסר כי "למרות ניסיונם של המתנדבים במראות קשים הם נחרדו מן הממצאים, ופועלים מסביב לשעון להביא את מה שניתן לקבורה".

משלחת מתנדבי זק״א שנסעו להביא שרידי גופות מתקופת השואה
משלחת מתנדבי זק״א שנסעו להביא שרידי גופות מתקופת השואה | צילום: דוברות זק''א תל אביב

כזכור, אתר הבנייה של מגורי היוקרה נמצא באזור שבו היה ממוקם הגטו בעיר. כ-18 אלף יהודים נכלאו שם, ושנה לאחר שברסט נכבשה על ידי הנאצים, בשנת 1942, הגיעה ההנחיה להשמידם. ראש הקהילה היהודית בעיר, אפים באסין, התייחס אז למסמכי רישום תושבי הגטו: "ב-16 באוקטובר 1942, מספר היהודים נמחק. אחר כך ניתן לראות שהם כבר לא היו יותר".

בקבר נמצאו שרידים של נשים, גברים וילדים עם סימני ירי בגולגולותיהם. כשנמצאו השרידים הופסקו העבודות באתר, וחיילים מקומיים נשלחו כדי לסייע באיתור כל העצמות. כמו כן, הודיעו באותה העת הרשויות המקומיות כי לא יתירו בנייה על עצמות בני האדם הקבורים במקום.

משלחת מתנדבי זק״א שנסעו להביא שרידי גופות מתקופת השואה
משלחת מתנדבי זק״א שנסעו להביא שרידי גופות מתקופת השואה | צילום: דוברות זק''א תל אביב

הקהילה היהודית הקטנה בעיר הייתה משוכנעת שקברים נוספים יתגלו באזור. בתקופה שלאחר המלחמה נאסר על יהודי בלארוס לנסות לאתר, או אפילו לדבר על קברי האחים במדינה. מיכאיל קפלן, שקרובי משפחתו מהעיר ברסט נספו בשואה, סיפר אז: "כשהגיעו הגרמנים, הם לקחו את הגברים החזקים והרגו אותם ראשונים. הנאצים השמידו אותנו, והסובייטים פשוט שתקו בקשר אלינו, שנאו אותנו בשקט", סיפר.