היהודים בבריטניה נושמים לרווחה: "המדינה עמדה איתנה נגד האנטישמיות"

עם תום ספירת הקולות השמרנים חוגגים ניצחון מפואר, ואילו בלייבור מנסים לעכל את ההפסד הצורב. נתניהו בירך את ג'ונסון: "יום גדול לבריטניה ולחברות ביננו"

זמן צפייה: 04:52

הבחירות בבריטניה: את ניצחונה הגדול של המפלגה השמרנית של בוריס ג'ונסון וההפסד הצורב של ג'רמי קורבין והלייבור, ליוותה הבוקר (שישי) אנחת רווחה מצד מרבית יהודי בריטניה. על פי חלק גדול מהפרשנים הבריטים, היחלשותה של הלייבור לשפל מהגדולים בתולדותיה נבע בין היתר מתופעות האנטישמיות אצל קורבין עצמו וגם אצל אחרים מחברי מפלגתו.

"במהלך השנים האחרונות הקהילה היהודית בבריטניה התבוננה בחרדה בהדרדרות של הלייבור לעבר הגזענות המתועבת", נכתב בהצהרה מטעם הארגון היהודי-בריטי "קמפיין נגד אנטישמיות", "המפלגה בחרה פעמים במנהיג אנטישמי. תחת מנהיגותו של קורבין האנטישמיות הפכה לממוסדת בלייבור, שם הגנו על אנטישמיים".

מנהל הקמפיין, גידעון פלטר הוסיף: "לא בפעם הראשונה, המדינה שלנו עומדת איתנה נגד אנטישמיות. הציבור הבריטי צפה במפלגת הלייבור, שפעם התגאתה בכך שהיא אנטי גזענית הופכת למפלגה שבה שורצים שונאי יהודים והיא החליטה באופן מהדהד לעמוד לצד ההקהילה היהודית ולהעניק לאנטישמים הפסד מוחץ".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לאחר תוצאות הבחירות במדינה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לאחר תוצאות הבחירות במדינה | צילום: רויטרס

גם בישראל בירכו את ג'ונסון על בחירותו. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את ג'ונסון על נצחונו: "יום גדול לבריטניה ולחברות ביננו". שר החוץ ישראל כ"ץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הוא מצפה ביחד לשיתוף הפעולה בין המדינות, שיתחזק כעת אפילו יותר".

יו"ר הסוכנות היהודית ח"כ לשעבר יצחק הרצוג מטעם מפלגת העבודה כתב: "מזל טוב גדול לבוריס ג'ונסון על נצחונו המובהק בבחירות. נחישותו להאבק באנטישמיות, שבאה לידי ביטוי במעשיו ובמכתב ששלח לי לאחרונה, היא מקור לעידוד ותקווה לאזרחי בריטניה וידידיה, יהודים ולא יהודים כאחת. המון הצלחה לנוכח האתגרים הצפויים".

"תוצאות הבחירות בבריטניה בהן הפסיד ג'רמי קורבין שאיפשר לאנטישמיות לבעבע בתוך מפלגתו הן חדשות טובות לישראל, אבל בעיקר לעם הבריטי ולדמוקרטיה הבריטית", כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו, "אין לי ספק שבהנהגתו של בוריס ג'ונסון נמשיך לחזק את הקשרים הכלכליים, הביטחוניים והתרבותיים בין בריטניה לישראל"

ג'רמי קורבין, יו''ר הלייבור בבריטניה
פורש, ג'רמי קורבין, יו''ר הלייבור בבריטניה, הלילה | צילום: רויטרס

מספירת הקולות עולה כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון והשמרנים השיגו 364 מושבים. יריבו הפוליטי, מנהיג מפלגת הלייבור גרמי קורבין, קיבל 203 מושבים. משמעות התוצאות היא שג'ונסון הצליח להשיג רוב מוחלט של חברי פרלמנט, ויוכל להרכיב את הממשלה הבאה. מדובר בניצחון הגדול ביותר של המפלגה מאז 1987.

המפלגה הלאומית הסקוטית קיבלה 48 מושבים, המפלגה הליברל-דמוקרטית קיבלה 11. מפלגת הברקזיט בראשות נייג'ל פרג' לא קיבלה אפילו מושב אחד, ונמחקה מהמפה. עם פרסום התוצאות, ערך הליש"ט זינק ביותר מ-2%.

"נראה כי דברים הולכים לכיוון הנכון ולמפלגה השמרנית יש מנדט חדש ורב עוצמה, שיאפשר להעביר את הברקזיט", אמר ג'ונסון. "אנחנו נעזוב את האיחוד האירופי ב-31 בינואר. בלי אבל ובלי אולי". כמו כן הוסיף: "אני רוצה להודות לעם שהצביע בבחירות שלא רצינו לערוך. התוצאות נותנות לנו הזדמנות לכבד את רצון העם. העבודה שלנו מתחילה היום".

מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין אמר כי מדובר ב"ערב מאכזב מאוד עבור מפלגת הלייבור" והודיע כי לא יוביל את המפלגה - באף בחירות עתידיות.

מוקדם יותר, עם פרסום המדגמים כתב ג'ונסון בחשבון הטוויטר שלו "תודה לכל המצביעים, המתנדבים והמועמדים מכל רחבי המדינה. אנו חיים בדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם".

השרה הראשונה של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, אמרה כי "לג'ונסון אין מנדט להוציא את סקוטלנד מהאיחוד האירופי. בסקוטלנד יש רצון ברור והסכמה שלא להתנתק מאירופה" ודרשה ש"סקוטלנד תקבע לבד את עתידה".