"הושיט ידו לאויב ויזם הסכם": ר"מ אתיופיה זכה בפרס נובל לשלום

האקדמיה השבדית המלכותית העניקה את הפרס לאבי אחמד, המכהן בתפקיד מאז 2016, וניצל מניסיון התנקשות בשנה שעברה. זאת, לאור חתימת הסכם השלום ההיסטורי עם אריתריאה. אחמד: "גאים כאומה"

אביי אחמד ראש ממשלת אתיופיה
אביי אחמד ראש ממשלת אתיופיה | צילום: רויטרס

האקדמיה השבדית המלכותית הכריזה היום (שישי) על זכייתו של ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, בפרס נובל לשלום. זאת, לאור מחויבותו לשיתוף פעולה אזורי ובעיקר נחישותו לסיים את הסכסוך בן עשרות השנים עם אריתריאה. "מאז שנכנס לתפקיד ב-2018, אחמד הושיט ידו לאויב ויזם הסכם. הוא שיתף פעולה והגיע למו"מ ללא תנאים מוקדמים, מוכן לקדם את השלום בין המדינות", אמרה נציגת האקדמיה. ממשרדו נמסר בתגובה לזכייה: "אנחנו גאים כאומה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

זוכי הנובל בספרות: אולגה טוקרצ׳וק מפולין ופטר הנדקה האוסטרי

פרס נובל בכימיה לשלושה חוקרים שפיתחו את סוללת הליתיום-יון

פרס נובל בפיזיקה יוענק לשלושה מדענים העוסקים בחקר היקום

ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד | צילום: רויטרס

"מאז כניסתו לתפקיד ב-2018, הוא שם בראש מעייניו את השלום ושיתוף הפעולה הבין-לאומי. הוא פעל בנחישות לקידום השלום. הפרס גם מכיר בשותפיו ליוזמה", נמסר בהצהרת האקדמיה.

אחמד, בן 42, הוא הראשון מבני הקבוצה האתנית אורומו שנכנס לתפקיד הבכיר במדינה. בשנה שעברה ניצל אחמד מניסיון התנקשות. "חיזק את הדמוקרטיה, על ידי החתירה לבחירות חופשיות במדינה. הוא פעל למען השלום האזורי באפריקה בכך שתיווך בין קניה וסומליה, ולקח חלק בפתרון במלחמת האזרחים בסודן,  שם הביא את הצדדים לשבת לשלוחן המו"מ, דבר שהוביל להסכם".
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בירך את אחמד על הזכייה בעמוד הטוויטר שלו וכתב: "ברכות חמות, ידידי ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד עלי, עם ההודעה על זכייתך בפרס נובל לשלום. אביי יקר, אתה מנהיג של השראה ותקווה המוביל שינויים אמיצים למען אזרחי ארצך ולמען שלום העולם כולו. אנו שולחים לך חיבוק חם מכל ידידייך במדינת ישראל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בירך אף הוא את אחמד וכתב: "הוא שם קץ לסכסוך ארוך השנים בין אתיופיה ואריתריאה וחיזק את הדמוקרטיה של מדינתו. אני מקווה שהמעשיו האמיצים ייתנו השראה למנהיגי העולם"

אתמול זכו אולגה טוקרצ׳וק בת ה-57 מפולין ופטר הנדקה בן ה-76 מאוסטריה בפרס נובל לספרות. השנה, הוענק הכבוד לשני סופרים, כיוון שאשתקד איש לא זכה בו בשל פרשת הטרדות מיניות. כזכור, באפריל 2018 חברים בוועדת הבחירה של הפרס התפטרו בעקבות חקירת ההטרדות המיניות של ז'אן-קלוד ארנו, הנשוי לאחת מחברות הוועדה. בעקבות זאת החליטה האקדמיה השוודית לדחות את ההכרזה על פרס נובל של שנת 2018, כך שיפורסם יחד עם הזוכה של שנת 2019.

פסל של מייסד טקס פרסי הנובל
פסל של מייסד טקס פרסי הנובל | צילום: רויטרס

טוקרצ׳וק היא פסיכולוגית, סופרת, אקטיביסטית פוליטית וחברת מפלגת הירוקים הפולנית. בשנה שעברה זכתה בפרס "מאן-בוקר" הבין-לאומי. ספרה הראשון התפרסם בשנת 1989, ומעבר להיותה סופרת היא גם בעלת הוצאת הספרים הפרטית "רוטה", דרכה היא מוציאה את ספריה. ספרה "יעקב" תורגם לעברית על ידי מרים בורנשטיין והופיע בהוצאת כרמל.

הנדקה הוא סופר ומחזאי שכתיבתו מהווה חלק מהגל החדש בספרות הכתובה בשפה הגרמנית באוסטריה. היא עוררה מחלוקות רבות במולדתו בשל עמדתו הביקורתית כלפי המשטרה ויחסו כלפי השואה והימין הדתי והשמרני בארצו. ספריו תורגמו ליותר מעשרים שפות וזיכו אותו בפרסים ספרותיים רבים.

שלשום, כזכור, הוענק פרס נובל בכימיה לשנת 2019 לשלושה חוקרים על תרומתם בפיתוח סוללת ליתיום-יון: ג'ון ב. גודנאיף בן ה-97, אם סטנלי ויטינגהאם בן ה-78 ואקירה יושינו בן ה-71.

"הסוללות הקלות, הנטענות והחזקות האלה משמשות אותנו כיום בכל דבר – החל מבטלפונים ניידים ועד מחשבים ניידים ורכבים חשמליים. הן יכולות לאגור כמויות משמעותיות של אנרגיה מכוח סולארקי ורוח, מה שמאפשר חברה נטולת דלקים מאובנים", נכתב בהצהרה של האקדמיה.

ביום שלישי, האקדמיה השבדית המלכותית הכריזה על שלושה זוכים בפרס נובל בפיזיקה בתחום חקר היקום: ג'יימס פיבלס על גילויים תיאורטיים בפיזיקה של מבנה היקום ומישל מאיור ודידייה קוולוז על גילוי כוכב לכת חוץ-שמשי שמקיף כוכב דמוי שמש.

ביום שני, שלושה מדענים קיבלו את ההודעה על זכייתם בפרס נובל לרפואה בשל תגליות על הדרך שבה תאים בגוף מסתגלים לזמינות או אי זמינות של חמצן. השלושה הם פרופ' וויליאם ג' קאלין, אמריקני בן 61 מאוניברסיטת הרווארד, ד"ר פיטר ג' ראטקליף בריטי בן 65 מאוניברסיטת אוקספורד, ופרופ' גרג ל' סמנזה, אמריקני בן 63.

"תגליותיהם חושפות את המנגנון של אחד מתהליכי ההסתגלות החיוניים ביותר לחיים", צוין על ידי הוועדה במכון קרולינסקה שבשוודיה. הפרס, מלבד הכבוד הגדול, יזכה את שלושת החתנים בכ-913 אלף דולרים.