10 מיליון נדבקו, חצי מיליון מתו: הקורונה ממשיכה להכות בעולם

בארה"ב ובברזיל, שבהן נרשמו כ-40% מהמקרים המדווחים בעולם, נרשמו לאחרונה מספרי שיא של נדבקים. בדרום אמריקה, לפי ההערכות, המגפה טרם הגיעה לשיאה. ומה קורה באירופה? • תמונת מצב עולמית

זמן צפייה: 00:09

מגפת הקורונה ממשיכה להכות ברחבי העולם כולו, והלילה (ראשון) מניין המקרים המדווחים ברחבי העולם חצה את העשרה מיליון. כמו כן, מספר המתים העולמי עבר את החצי מיליון. מאז סוף דצמבר, אז דיווחה סין לארגון הבריאות העולמי על וירוס מסתורי שהתגלה בקרב כמה חולים, גרם הקורונה לנזקים רבים ברחבי העולם, כאשר רוב המדינות סגרו את שעריהן בפני אזרחים זרים, הטילו סגרים והגבלות נוספות על התושבים כדי למנוע את התפשטות המגפה ונקטו בפעולות נוספות.

אולם, כאמור, גם כל הצעדים הללו לא עצרו את הנגיף. בעקבות הסגרים, נזקים כלכליים כבדים נגרמו במדינות רבות. חלקן, בין היתר גם ישראל, עומד כעת בצומת דרכים, בשאלה אם להטיל שוב הגבלות ולסכן את הכלכלה, או להסתכן בגל שני של המגפה.

אנשים בארה''ב עומדים בתור לחתימה על מסמכי אבטלה
אנשים בארה''ב עומדים בתור לחתימה על מסמכי אבטלה | צילום: רויטרס

בארצות הברית, שם היכה הנגיף בצורה הקשה ביותר, נרשמו עד כה כ-2.6 מיליון מקרי קורונה, ו-128 אלף מתים. הנשיא טראמפ, שזלזל תחילה בעוצמת המגפה, קיווה ששיאה מאחוריו. אולם, אחרי שהעקומה בניו יורק, בניו ג'רזי, ובמסצ'וסטס שוטחה, המגפה תקפה בעוצמה בקליפורניה ובטקסס, וביומיים האחרונים נרשמו מספרי שיא בארה"ב, כאשר שלשום אובחנו יותר מ-47 אלף חולים.

צוות רפואי עורך בדיקות ללגילוי נגיף הקורונה בקליפורניה שבארה''ב
צוות רפואי עורך בדיקות ללגילוי נגיף הקורונה בקליפורניה שבארה''ב | צילום: רויטרס

באמריקה הדרומית המצב לא יותר טוב, וגרוע מכך, לפי מומחים, המגפה טרם הגיעה שם לשיא. בברזיל, שם הנשיא בולסונארו מסרב להתייחס ברצינות לווירוס, הנגיף ממשיך להתפשט במהירות רבה. חרף שיעור הבדיקות הנמוך מאוד ביחס לגודל האוכלוסייה, יותר מ-1.3 מיליון כבר נדבקו ובארבעה מחמשת הימים האחרונים אובחנו יותר מ-40 אלף נדבקים. יותר מ-57 אלף אזרחים כבר מתו מהנגיף, כאשר לפי ההערכות, המספרים גבוהים בהרבה מהמדווח.

קברי מחאה בחוף קופקבנה נגד מדיניות נשיא ברזיל במלחמה בקורונה
קברי מחאה בחוף קופקבנה נגד מדיניות נשיא ברזיל במלחמה בקורונה | צילום: רויטרס

אולם, ברזיל אינה המדינה היחידה ביבשת שבה הנגיף היכה בעוצמה. בפרו ובצ'ילה, שנמצאות במקום השביעי והשמיני מבחינת מספר החולים עם כ-270 אלף נדבקים בכל אחת מהן, העקומה החלה להשתטח רק בימים האחרונים. במקסיקו, שחצתה את ה-200 אלף מקרים השבוע ובימים הקרובים תעקוף את איראן ותהפוך לאחת מעשר המדינות המוכות ביותר, נרשמו בימים האחרונים מספרי שיא של מאובחנים. בקולומביה, שעקפה את סין והגיעה לכמעט 90 אלף חולים, אובחנו אתמול יותר מ-4,000 נדבקים, הכי הרבה עד כה. בארגנטינה ובאקוודור נדבקו כבר יותר מ-50 אלף.

קורונה במקסיקו
קורונה במקסיקו | צילום: רויטרס

באירופה, היבשת שבה המאבק בנגיף דווקא מראה סימני הצלחה, החלו לאחרונה לבטל הגבלות ואף לפתוח גבולות. בבריטניה, החמישית בעולם מבחינת מניין הנדבקים, מאובחנים בימים האחרונים כ-1,000 נדבקים ביום. בממלכה נדבקו עד כה יותר מ-310 אלף אזרחים, ויותר מ-43,500 מתו - מניין המתים הגבוה ביבשת. בספרד, השישית בעולם, שצפויה להגיע בתוך כשבוע וחצי ל-300 אלף חולים, כבר כמעט חודש שלא נרשמו יותר מ-600 חולים ביום. עם זאת, המגפה כבר גבתה במדינה מחיר כבד, כאשר יותר מ-28,300 תושבים מתו במהלך החודשים האחרונים מהנגיף.

קורונה בלונדון
קורונה בלונדון | צילום: רויטרס

באיטליה, שהייתה המדינה הראשונה באירופה שהמגפה הכתה בה בעוצמה קשה וכמעט גרמה לקריסה של מערכת הבריאות, נרשמים בשלושת השבועות האחרונים מספרים נמוכים של כ-300 חולים ביום. בארץ המגף חלו עד כה 240 אלף איש, ומתו כ-34.5 אלף. גם בגרמניה ובצרפת, שהיו עד לא מזמן בין עשרת מוקדי הקורונה הקשים ביותר, הצליחו לשטח את העקומה ולעצור בינתיים את הנגיף. בגרמניה נדבקו עד כה כ-195 אלף אזרחים ומתו יותר מ-9,000, ובצרפת אובחנו יותר מ-160 אלף אזרחים, אך מניין המתים גדול בהרבה - קרוב ל-30 אלף קורבנות.

קורונה בצרפת
קורונה בצרפת | צילום: רויטרס
קורונה באיטליה
קורונה באיטליה | צילום: רויטרס

במזרח היבשת, המוקד העיקרי של המגפה הוא רוסיה, שם אובחנו יותר מ-630 אלף חולים, הכי הרבה מלבד ארה"ב וברזיל. מניין מקרי המוות המדווחים קטן באופן יחסי ומתקרב ל-9,000. מספר הנדבקים היומי נמצא במגמת ירידה מתונה אך עדיין עומד על כ-7,000 ביממה. מדינות נוספות באזור שדיווחו על מקרי קורונה רבים הן בלארוס ואוקראינה.

הקורונה ברוסיה
הקורונה ברוסיה | צילום: רויטרס

באסיה, שבה כזכור הנגיף התפרץ, מדינות רבות מבצעות מעט בדיקות, ודיווחו על חולים מאוחר יחסית. למרות זאת, מספר הנדבקים בהודו עולה כל הזמן, כאשר אתמול הוא חצה לראשונה את ה-20 אלף ביממה. עד כה כ-530 אלף הודים חלו. מניין הקורבנות המדווח חצה אתמול ה-16 אלף. בחלק מהכפרים במדינה הנזקים הכלכליים מהמגפה עלולים להביא את התושבים לחרפת רעב. בפקיסטן השכנה מספר מקרי הקורונה יחצה היום את ה-200 אלף ומניין מקרי המוות עבר אמש את ה-4,000 ובבנגלדש נדבקו כ-134 אלף איש, אך מספר המתים נמוך יחסית - כ-1,700.

קורונה בהודו
קורונה בהודו | צילום: רויטרס

במזרח התיכון, מוקד המגפה נמצא באיראן ובטורקיה. משטר האייתוללות דיווח כבר על יותר מ-220 אלף חולים ועשרת אלפים מתים. בתחילת מאי היה נראה שהמגפה דועכת, אך מאז המספרים עלו שוב וכבר יותר מחודש שמאובחנים במדינה יותר מ-2,000 אזרחים ביממה. בטורקיה המספרים בחודש האחרון נמוכים משמעותית, אך גם שם מספר המקרים מתקרב ל-200 אלף ומניין המתים כבר חצה את ה-5,000.

גם בסעודיה המגפה עדיין משתוללת ומספר הנדבקים יחצה היום את ה-180 אלף. עם זאת, המדינה דיווחה על כ-1,500 מקרי מוות בלבד. בקטאר המגמה זהה - בעוד מניין החולים מתקרב ל-100 אלף, דווחו רק 110 מקרי מוות מהמגפה. במדינה, שתארח את מונדיאל 2022, דיווחו ביום שישי על מקרה מוות ראשון של עובד בארגון טורניר הכדורגל העולמי. במצרים, מספר החולים עומד עד כה על 64 אלף, באיחוד האמירויות - 47 אלף, בכווית - 44 אלף, בעיראק - 43 אלף, בעומאן - 37 אלף ובבחריין יותר מ-25 אלף איש נדבקו.

קורונה במצרים
קורונה במצרים | צילום: רויטרס

ביבשת אפריקה, שבה מדינות רבות עניות ויכולתן להתמודד עם המגפה מוגבלת, מוקד התחלואה העיקר שעליו דווח הוא דרום אפריקה, שם נדבקו יותר מ-130 אלף אזרחים ומתו לפחות 2,400. בניגריה, שם שיעור הבדיקות הוא מהנמוכים בעולם, דווחו עד כה על 24 אלף נדבקים. בגאנה נדבקו כ-16 אלף איש ובאלג'יריה, שאינה מדווחת על מספר הבדיקות, אובחנו כ-13 אלף אזרחים.

קורונה בדרום אפריקה
קורונה בדרום אפריקה | צילום: רויטרס