איראן: על ארה"ב לצפות לתגובה קשה לאחר חיסול סולימאני

חמינאי תוקף עקב מותו של מפקד כוח קודס: "מגביר המוטיבציה לפגוע בארה"ב". זריף: מעשה טרור". ראש ממשלת עיראק: "התוקפנות עלולה להצית מלחמה". ארה"ב קוראת לאזרחיה לעזוב את עיראק מיידית

זמן צפייה: 00:00

חיסול סולימאני: מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי איים הבוקר (שישי) בתגובה חריפה נגד ארצות הברית, בעקבות חיסולו בעיראק של מפקד כוח אל קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה", אמר חמינאי, "הפעולה מחזקת את המוטיבציה של ההתנגדות לישראל ולארצות הברית". בנוסף הכריז חמינאי על שלושה ימי אבל.

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה".

לעוד כתבות בנושא:

שיירת הרכבים עולה באש: הרגעים שאחרי חיסול סולימאני • תיעוד

ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס של איראן

סולימאני מאיים: "הפעולות המשוגעות של ישראל – מאבקה האחרון"

קאסם סולימאני עם נסראללה וחמינאי
קאסם סולימאני עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וחמינאי | צילום: חדשות 13

גם עיראק הגיבה בחריפות לתקיפה. ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, אמר כי מדובר ב"תוקפנות אמריקנית נגדנו - שעלולה להצית מלחמה". בד בבד, ארצות הברית קראה לאזרחיה לעזוב באופן מיידי את המדינה.

מוקדם יותר תקף גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. "ארצות הברית נושאת באחריות לכל ההשלכות של ההרתפקנות המסוכנת שלה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "מעשה הטרור הבינלאומי הזה של חיסול הגנרל סולימאני, הכוח הכי יעיל שלחם בדאע"ש, אל-נוסרה ואל-קאעידה, הוא מסוכן באופן קיצוני ומהווה הסלמה טיפשית".

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13
קאסם סולימאני
טבעתו של סולימאני על ידו, בזירה | צילום: חדשות 13
ציוד שנמצא בתוך הרכב שבו נסע קאסם סולימאני לפני החיסול
ציוד שנמצא בתוך הרכב שבו נסע קאסם סולימאני בזמן החיסול | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אישר משרד ההגנה האמריקני כי בהוראת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חוסל קאסם סולימאני בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד יחד סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות. על פי השגריר האיראני בבגדד, עשרה נהרגו בתקיפה בסך הכל.

בהודעת הפנטגון נכתב כי הפעולה בוצעה "כדי למנוע התקפות איראניות נוספות". התקיפה בוצעה בהפצצה של מסוקים אמריקניים בנמל התעופה של בגדד. בנוסף על כך, גם משמרות המהפכה אישרו כי שלושה בכירים חוסלו. מפקד המשמרות לשעבר, מוחסן רזאי, נשבע "לנקום ביחד חזקה בארצות הברית".

קודם לכן, אישרו המיליציות השיעיות כי חמישה פעיליהן ושני "אורחים חשובים" נהרגו בתקיפה מהאוויר, והאשימו את ישראל וארצות הברית בפעולה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בכיר אמריקני אישר שארצות הברית תקפה "שתי מטרות איראניות בבגדד".

לפי דיווחים בכלי תקשורת ערביים, האירוע התרחש לאחר ששלוש קטיושות נורו לעבר כוחות של הקואליציה הבין-לאומית ופגעו סמוך למסוף המטענים בנמל התעופה הבין-לאומי של בגדד - דבר שהוביל לפציעתם של כמה בני אדם ולשריפת שני כלי רכב.

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג סולימאני | צילום: טוויטר

ביקורת נשמעה גם בתוך ארה"ב, בצד השמאלי של המפה. סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, שמתמודד מטעם הדמוקרטים לנשיאות ב-2020, תקף את טראמפ בעקבות החיסול של סולימאני. "הוא זרק גפרור של דינמיט לקופסא", כתב בהצהרה רשמית, "הוא חייב לעם האמריקני הסבר על על האסטרטגיה והתכנית לשמור על ביטחון חיילנו ואנשי צוות השגרירות".

גם אליזבת' וורן, שמתמודדת בפריימריז הדמוקרטיים, תקפה את טראמפ. "סולימאני היה רוצח, אחראי למותם של אלפים, כולל מאות אמריקנים", כתבה. " אולם מהלך פזיז זה מסלים את המצב עם איראן ומגדיל את הסיכוי לעוד מקרי מוות וסכסוך חדש במזרח התיכון. העדיפות שלנו חייבת להיות הימנעות ממלחמה נוספת".

טראמפ עצמו טרם הגיב לחיסול, למעט ציוץ של דגל ארה"ב בחשבון הטוויטר שלו. הסנאטור הרפובליקני המקורב לטראמפ, לינדזי גרהאם צייץ: "אם איראן תמשיך לתקוף את אמריקה ואת בעלות בריתנו, היא תשלם את המחירים הכבדים ביותר – כולל את השמדת בתי הזיקוק שלהם".