מסבונים ועד למייבש שיער: מה מותר ומה אסור לקחת מחדר המלון?

תיעוד משפחה הודית שמרוקנת את חדר המלון שבו שהתה, העלה שוב את סוגיית "השלמת הציוד" או הגניבה בסיום החופשה - ואת הגבול בין המותר והאסור. כיצד מתמודדים בתי המלון עם הגניבות?

זמן צפייה: 03:02

את "השלמת הציוד" מחדר המלון לאחר השהייה בו אנחנו רגילים לרוב לייחס למעללי ה"ישראלי המכוער" בחו"ל, אבל למעשה זוהי תופעה אוניברסלית לגמרי. בתיעוד שפורסם בשבוע שעבר נראית משפחה הודית שרוקנה את כל תכולת חדר המלון בסיום חופשתה באי באלי שבאינדונזיה, משמפו וסבונים, דרך מראות ועד למייבש שיער חשמלי שוגלגל בתוך מגבת.

התיעוד הזה הפך לוויראלי ברשתות החברתיות, בהודו וגם מחוצה לה, וגררה תגובות רבות, בחלקן משועשעות אחרות מובכות. בתגובה, אחת מחברות התיירות ההודיות הרימה את הכפפה, ופרסמה סרטון הדרכה אודות כללי המותר והאסור בלקיחת חפצים ותשורות מחדר המלון.

אז נכון, כולם יודעים שמותר לקחת סבונים זעירים וכפכפים מחדר האמבטיה. אלא שלא תמיד ברור איפה מסתיימת "השלמת הציוד" ומתחילה הגניבה.אז מה מותר? לרוב דברים מתכלים לשימוש חד פעמי – סבונים ושמפו, כובע רחצה לאמבטיה, מקלות אוזניים וכפכפי אמבט. מה אסור? כמעט הכל, מגבות, מצעים, חלוקים, חפצים אלקטרוניים שונים, ועוד.

מלון הרודס הרצליה
לא תמיד ברור מתי מתחילה הגניבה. חדר מלון (אילוסטרציה) | צילום: איה בן עזרי

בבתי מלון בכל העולם מתלבטים כיצד לנהוג באורחים ואורחות שסרחו כדי שלא להבריח לקוחות ולהכתים את המוניטין. יש שיעלימו עין, יש שיסגרו את זה בחיוב כרטיס האשראי של האורחים, במקרים חריגים ייתכן אפילו שתוזמן משטרה, ויש כאלה שטומנים מלכודת – מדבקת מחיר זעירה שמוסווית על ערכת הסבונים, שאם לקחת את הערכה בלי לשים לב, תחוייב במלוא התשלום. בכל מקרה, אם יש ספק מה לקחת ומה להשאיר, עדיף להיפרד ממנו כמובן במצב שקיבלנו איתו, בלי חפצים מיותרים במזוודה.

ומה המצב בישראל? גורמים בענף מעריכים כי היקף ההיפסדים מהגניבות מגיע לעשרות מליוני שקלים. את מצעד הפריטים הנגנבים מובילים המגבות, המצעים וחלוקי האמבט, אבל יש אורחים שלא מתביישים להעמיס הביתה גם כלי אוכל, שלטי טלוויזיה, מנורות – והיו אפילו ישראלים שהעמיסו הביתה מזגן.

"אנחנו רואים שינוי מאוד מאוד משמעותי בהתנהגות של התייר הישראלי", אומרת חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, "אם בעבר הכרנו את התופעה של ישראלים שנסעו לטורקיה ופרקו ברזים והגיעו איתם לארץ, זה כבר נעלם לחלוטין. בדרך כלל התייר הישראלי לוקח את האביזרי אמבטיה את השמפו את המרכך את המסרק. את הדברים האלה".