דיווח: מיי ניצבת בפני הדחה - "סופה קרב, 10 ימים והיא לא פה"

הטיימס הבריטי דיווח כי 11 שרי קבינט מתכננים להוביל מהלך לדחיקת ר"מ בריטניה מתפקידה, סגנה דיוויד לידינגטון סומן כמחליפה • מאות אלפים מחו בלונדון נגד הברקזיט

מיליון איש השתתפו במחאה נגד הברקזיט בלונדון
מיליון איש השתתפו במחאה נגד הברקזיט בלונדון | צילום: Gettyimages

שבועות ספורים לפני הברקזיט המתוכנן, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ניצבת בפני ניסיון הדחה שמתכנן הקבינט שלה – כך דיווח הלילה (ראשון) הטיימס הבריטי. על פי הדיווח, 11 שרי קבינט אמרו כי הם מעוניינים כי תפרוש מתפקידה, ושר אחד אף אמר כי "סופה קרב, בעוד עשרה ימים היא לא תהיה פה".

סגנה בפועל של מיי, דיוויד לידינגטון, הוא מועמד פוטנציאלי להחליפה כראש הממשלה של בריטניה, אך אחרים דוחפים למינויו של השר לאיכות הסביבה מייקל גוב או של שר החוץ ג'רמי האנט.

בתוך כך, על רקע הקיפאון במשא ומתן על הסכם הברקזיט, צעדו אמש רבבות ברחובות לונדון במצעד ענק, כשהם קוראים לקיום של משאל עם נוסף בעניין. לטענת מארגני הצעדה, כמיליון אנשים השתתפו באירוע. המשתתפים הניפו את דגלי האיחוד האירופי ושלטים שקראו להעביר כל הסכם ברקזיט שינסח הפרלמנט לאישור העם.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בפסגה בבריסל
ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בפסגה בבריסל | צילום: רויטרס

ביום שישי נעתר האיחוד האירופי לבקשת מיי לדחות את פרישת הממלכה מהאיחוד, שהייתה אמורה לצאת לפועל השבוע. במהלך הפסגה שהתקיימה בבריסל, הסכימו 27 המנהיגים להעניק ארכה לברקזיט עד ל-22 במאי, במידה שמתווה העזיבה של מיי יאושר השבוע בפרלמנט. במידה שההסכם לא יאושר, החליטו מנהיגי האיחוד כי מועד הפרישה ייקבע ל-12 באפריל.

מיי בירכה על ההחלטה, והודיעה כי היא מבטיחה לעשות כל מאמץ על מנת להבטיח שהפרישה מהאיחוד תיעשה עם הסכם ראוי. עוד הוסיפה מיי כי לחברי הפרלמנט יש כעת "בחירה ברורה לגבי מה צריך לעשות הלאה", ואמרה כי יהיה צורך לעבוד בשיתוף פעולה עם המחוקקים, על מנת להחליט כיצד להמשיך בתהליך במידה שההסכם לא יאושר. מיי סיכמה את דבריה בכך שהיא "מקווה שכולם מסכימים שהגענו לרגע ההכרעה".

לפני כשבוע הצביע הפרלמנט הבריטי בעד דחיית עזיבת האיחוד האירופי בשלושה חודשים לפחות. 412 הצביעו בעד ו-202 הצביעו נגד - והוחלט שהברקזיט לא יבוצע ב-29 במארס כמתוכנן. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה שאם הסכם הברקזיט שתציע יידחה שוב, היא תבקש ארכה נוספת. יומיים קודם לכן, הפסידה מיי בפרלמנט הבריטי כשחברי הפרלמנט הצביעו נגד הסכם הברקזיט ברוב של 391 נגד 242 - הפסד גדול יותר מאשר בהצבעה הקודמת שהתקיימה בינואר.