עשתה היסטוריה: זאת הצעירה שבזכותה צולם החור השחור

קייטי באומן בת ה-29 הפכה לסנסציה בין-לאומית לאחר שהאלגוריתם שפיתחה איפשר את התצלום פורץ הדרך. "זה הצליח בזכות מאמץ שכלל הרבה מאוד אנשים מרקע שונה"

קייטי באומן, מפתחת האלגוריתם שאפשר תיעוד חור שחור
קייטי באומן, מפתחת האלגוריתם שאפשר תיעוד חור שחור | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של באומן

אחת מתופעות הטבע המסתוריות ביותר ביקום – החור השחור, תועדה לראשונה, לאחר פריצת דרך טכנולוגית שהושגה בזכות שיתוף פעולה של מאות מדענים. על פריצת הדרך הזו, אחראית בין היתר צעירה בת 29, ד"ר למדעי המחשב, שהובילה את פיתוח התוכנה שאפשרה את הצילום. קייטי באומן פיתחה אלגוריתם שסייע לרשת הטלסקופים, שהורכבה משמונה טלסקופי רדיו קרקעיים, לצלם את התמונה.

הטלסקופים, שנפרשו מאנטרקטיקה ועד לספרד וצ׳ילה הצליחו לצלם הילה של אבק וגז מסביב לחור שחור, שמרוחק 55 מיליון שנות אור מכדור הארץ – 500 מיליון-טריליון קילומטרים. כמות הנתונים שנאספו משמונת הטלסקופים, הייתה כה גדולה שלא התאפשרה באמצעות רשת אינטרנטית ונדרש להעבירה באופן פיזי על גבי מאות כוננים קשיחים.

היא החלה לעמול על פיתוח האלגוריתם לפני שלוש שנים, כשלמדה את הדוקטורט שלה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס - MIT. היא הובילה את הפרויקט בסיועם של קבוצת מפתחים מהמכון הטכנולוגי ובסיוע של מעבדת אינטליגנציה מלאכותית.

צילום: EHT NSF

בשעות שלאחר פרסום התמונה יוצאת הדופן, הפכה ד"ר באומן לסנסציה בינלאומית וקיבלה תשבוחות מבכירים בקהילה המדעית ומפוליטיקאים. היא, מצדה, הקפידה לדרוש שההוקרה שלה זכה הפרויקט תתחלק בין כל צוות המחקר שהובילה, באופן שווה.

"אף אחד מאיתנו לא יכול היה לבצע זאת לבדו", אמרה ד"ר באומן באחד הריאיונות. "זה הצליח להתגבש הודות לכך שהמאמץ כלל הרבה מאוד אנשים מרקע שונה".