בגלל הפרת זכויות אדם: ממשל ביידן בולם חלק מהסיוע למצרים

בצל פגישתו של רה"מ בנט ונשיא מצרים, אתר החדשות "פוליטיקו" מדווח כי הממשל האמריקני יעביר 170 מתוך 300 מיליון דולר מכספי הסיוע הצבאי למצרים בשל הטענות להפרת זכויות אדם בארץ הנילוס

זמן צפייה: 00:52

ממשל ביידן החליט כי הוא ימנע העברת חלק מהסיוע הכספי הצבאי של ארה"ב למצרים. כך מסר גורם אמריקני לאתר החדשות האמריקני "פוליטיקו". ההחלטה מתקבלת בצל פגישתו אתמול של ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל-פאתח א-סיסי בשארם א-שייח, פגישה פומבית ראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לנשיא מצרי בארץ הנילוס זה עשור.

מדובר בבלימת העברת 130 מיליון דולר מתוך 300 מיליון דולר בסיוע צבאי שארה"ב מעבירה למצרים. הגורם האמריקני ציין כי ההחלטה לבלום את העברת מלוא הסכום נובעת מהטענות המדאיגות להפרת זכויות אדם במצרים.

ב"פוליטיקו" ציינו כי ארה"ב מעניקה מדי שנה סיוע כספי צבאי של 1.3 מיליארד דולר. מתוך הסכום הזה, הקונגרס האמריקני מקצה 300 מיליון דולר תחת תנאי עמידה בכל הנוגע לזכויות אדם. למזכיר המדינה, כך לפי החוקה, יש סמכות לעקוץ את הקונגרס ולהעביר את הסכום ליעד המבוקש. לפי הגורם האמריקני ששוחח עם "פוליטיקו", למזכיר המדינה אנתוני בלינקן אין כוונה להשתמש בסמכות הזו.

יתרת הסכום שכן הועבר בסך 170 מיליון דולר יכול להיות לשימוש במלחמה נגד הטרור, שמירה על הגבולות ועוד. הנשיא ביידן ומזכיר המדינה בלינקן כבר הודיעו כי בכוונתם לקדם את נושא זכויות האדם. אחד המתנגדים להעברת כל סכום הסיוע הצבאי הוא הסנאטור כריס מרפי מקונטיקט. "החוק הוא החוק", אמר מרפי ל"פוליטיקו". החוק אומר שאי אפשר להעביר 300 מיליון דולר אלא אם כן תוצג על ידי המדינה שמקבלת סיוע – תוכנית והתקדמות בנושא זכויות האדם".

אתמול, כאמור, נפגשו בנט וא-סיסי בשארם א-שייח. לאחר הפגישה, שארכה כשלוש שעות, ראש הממשלה אמר כי זו הייתה "פגישה חשובה וטובה מאוד, יצרנו תשתית לקשר עמוק להמשך הדרך". לחדשות 13 נודע כי א-סיסי אמר בפגישה שמצרים תפעל למניעת ירי רקטות לעבר הדרום.

בנט וא-סיסי במהלך פגישתם
בנט וא-סיסי במהלך פגישתם | צילום: קובי גדעון / לע''מ

השניים דנו בפגישה במספר סוגיות, ביניהן העמקת שיתופי הפעולה בין המדינות, בדגש על הרחבת היקף הסחר ההדדי, וכן בסוגיות אזוריות ובינלאומיות. בנט הדגיש כי מצרים "ממלאת תפקיד משמעותי בשמירה על היציבות הביטחונית ברצועת עזה, ובמציאת פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים".

לפי הודעת דוברות הנשיא המצרי, "א-סיסי הדגיש את הסיוע של מצרים למאמצים להשגת שלום המבוסס על פיתרון שתי המדינות. בנוסף, הבהיר בשיחה עם בנט את חשיבות הסיוע של הקהילה הבינלאומית למאמצים בשיקום רצועת עזה וגם את החשיבות בשמירה על הרגיעה".