אחרי הסערה: האצנית הבלארוסית מצאה מקלט בטוקיו

כריסטינה טסימונסקיה, שטוענת כי מדינתה ניסתה לפעול להחזרתה בכוח לבלארוס לאחר שסירבה להתחרות במקצה ריצה, נכנסה הבוקר לשגרירות פולין בטוקיו: "חייה בסכנה"

זמן צפייה: 01:42

בשורות טובות בפרשה שהסעירה את העולם: האצנית הבלארוסית כריסטינה טסימונסקיה מצאה מקלט הבוקר (שני) בשגרירות פולין בטוקיו לאחר שסירבה לעלות על טיסה בחזרה למינסק, בירת בלארוס. ההתפתחות בפרשה מתרחשת לאחר שמדינתה ניסתה להוציאה בכפייה מיפן והאצנית ביקשה סיוע מהמשטרה המקומית כדי למנוע את עלייתה למטוס.

אתמול טענה טסימונסקיה בסרטון שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה כי נציגי הוועד האולימפי הבלארוסי ששהו איתה בטוקיו ניסו להוציא אותה בכוח מיפן לאחר שהתלוננה על התנהלות מאמני האתלטיקה. היא הייתה אמורה להתחרות בשני מקצי ריצה: 200 מטר נשים ומרוץ שליחים 4X400. עם זאת, האצנית מעולם לא רצה במרוץ שליחים וביקשה שלא להשתתף, אך המאמנים ניסו להכריח אותה מסיבה שאינה ברורה.

האצנית הבלארוסית כריסטינה טסימונסקיה בנמל התעופה בטוקיו
האצנית הבלארוסית כריסטינה טסימונסקיה בנמל התעופה בטוקיו | צילום: צילום: רויטרס

את הלילה העבירה טסימונסקיה במלון בנמל תעופה בטוקיו תוך שהיא מבקשת הגנה מהמשטרה המקומית. "ניסו להפעיל עליי לחץ ולהוציא אותי מכאן ללא הסכמתי", אמרה האצנית הבלארוסית בסרטון ובו טענה גם כי לאחר שסירבה לקחת חלק במרוץ השליחות, נאמר לה על ידי אחד מאנשי צוות האימון שעליה לארוז את התיק. כשהגיעה לנמל התעופה, היא הייתה אמורה לעלות על טיסה למינסק דרך איסטנבול.

האצנית הבלארוסית כריסטינה טסימונסקיה
האצנית הבלארוסית כריסטינה טסימונסקיה | צילום: צילום: רויטרס

גורמים בקרב מארגני האולימפיאדה מסרו כי טסימונסקיה "בטוחה ומוגנת". עוד לפני שהגיעה לשגרירות הפולנית בטוקיו הבוקר, השר הצרפתי לענייני אירופה אמר כי זו תהיה זכות וכבוד אם טסימונסקיה תקבל מקלט מדיני. דובר ממשלת יפן קצנובואו קאטו אמר בתדרום לעיתונאים כי הממשלה המקומית משתפת פעולה עם ארגונים שונים כדי לנקוט בצעדים הנכונים ולשמור על ביטחונה של האצנית.

בקרן הבלארוסית לספורט אמרו שיש לפעול כדי למנוע את חזרתה של טסימונסקיה לבלארוס. "חייה בסכנה", אמר דובר הארגון אלכסנדר אופיוקין. "יש קמפיין ממשלתי שנועד להחזיר והיא אינה בטוחה במדינתה.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו | צילום: צילום: רויטרס

זו לא הפעם הראשונה שבה נוקט נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בטקטיקות רודניות. לפני כשלושה חודשים הורה לוקשנקו לשלוח מטוס קרב כדי להכריח מטוס אזרחי לנחות במינסק בשל העובדה שעל סיפונו היו עיתונאי ופעיל אופוזיציה המתנגדים למשטרה.

הרשויות במדינה הורו למטוס לשוב על עקבותיו בטענה שמטען חבלה הוטמן במטוס, אך זהו היה תרגיל שנועד לכוחות משטרה לעלות למטוס ולעצור את העיתונאי ופעיל האופוזיציה רומן פרוטסביץ'.