אמה של נעמה יששכר קיבלה אישור לבקרה בכלא: "אלחם כלביאה"

יפה יששכר אמרה לשליחת חדשות 13 ברוסיה כי תבקר את בתה, ותמסור לה שהדרג המדיני מסייע לשחרורה. במכתב שכתבה לבתה אמרה: "אי אפשר לתאר כמה כואב היה להסתכל לך בעיניים ולראות את הבהלה"

זמן צפייה: 02:39

יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר, שנשפטה ל-7.5 שנות מאסר ברוסיה בגין החזקת סמים, שוחחה היום (שני) עם שליחת חדשות 13 למוסקבה, וסיפרה לה שקיבלה אישור לבקר את בתה בכלא. "עכשיו אני הולכת לראות את נעמה ולספר לה שראש הממשלה שר המשפטים אוחנה ושר החוץ וכל מי שרוצה לעזור לה, מנסה לעזור לה", אמרה. "הבקשה שלי אליהם - להוציא אותה מפה". הכתבה המלאה תשודר הערב במהדורה המרכזית.

יפה סיפרה כי היא עומדת לבקר את בתה ביום ההולדת העברי שלה, והקריאה מכתב שכתבה עבורה ותכננה לתת לה בזמן הביקור. "נעמה שלי, כשנכנסת לאולם בית המשפט עם האזיקים, מתיישבת בתוך תא סורגים, כשסביבך שוטרים שמונעים ממני לתת לך יד, אלה היו רגעי השבר הכי קשים שלי. כל אמא רוצה להגן על הילד שלה, זה יצר בסיסי שקיים בנו. היכולת הזאת לקחה ממני באכזריות".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20191014-1132' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='אמה של נעמה בשיחה עם חדשות 13 במוסקבה' kid='1_s2yv6ci6' duration='32'']

יפה יששכר, אמא של נעמה שכלואה במוסקבה
יפה יששכר, אמא של נעמה שכלואה במוסקבה | צילום: החדשות 13

"אי אפשר לתאר עד כמה כואב היה עבורי להסתכל לך בעיניים ולראות את הבהלה שלך, זה עינוי שקשה לתאר", המשיכה. "כמה כואב לא להיות מסוגלת לחבק אותך חזק ולהגיד לך 'תחזיקי מעמד עוד קצת'. אעשה הכול להוציא אותך מזה, יש מדינה שדואגת לך. כולם ידעו למה את סובלת. רק את ואני היחידות שלא ידענו, לא הבנו ולא קיבלנו תשובות. לא הבנו מדוע שבועיים לאחר שהחליטו להאשים אותף בשימוש עצמי בגראס שנשכח בתרמיל, פתאום שינו את החשדות נגדך להברחה וסחר בסמים. לא הבנו כשהחליטו להעביר אותך לבית מעצר מרוחק ומבודד. לא הבנו שהשופט סירב פעם אחר פעם לשחרר לחלופת מעצר בית עם אזיק אלקטרוני ומכתבי ערבות של הבכירים בקהילה היהודית. לא ידענו וכעסנו מאוד כשהחליטו למנוע ממך שיחות טלפון וקבלת מכתבים. לא ידענו מדוע מסרבים להכניס לך אוכל כשר. לא ידענו מה עומד מאחורי הסירוב להעביר אלייך סידורי תפילה לראש השנה ויום הכיפורים. נדחו דיונים גורליים עבורך בבית המשפט ונקבעו מחדש בערב ראש השנה וביום הכיפורים, כשאת מגיעה אליהם חיוורת ומותשת מהצום. אני מצטערת שלא ידענו מדוע צוות ההגנה שלך טען טענות והעלה אותך לדוכן העדים ובאותו זמן השופט הרוסי שיחק בטלפון שדלו וזלזל".

"את ואני לא ידענו, אבל מסתבר שכולם ידעו ולא אמרו לנו", סיכמה. "עכשיו כשהכול ברור, אני מבטיחה לך שאלחם כלביאה יחד עם כל חברייך המדהימים בישראל להוציא אותך משם בזמן קצר. לקחו ממני את האפשרות לחבק אותך, הצלחנו רק להחזיק ידיים דרך הסורגים לכמה שניות. ניסיתי להעביר לך אנרגיה, רוגע וביטחון, ובעיקר הבטחה שנעשה כל מאמץ להחזיר אותך הביתה".

אתמול פנה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין וביקש ממנו שיעניק חנינה ליששכר. "נעמה שגתה במעשיה והודתה בכך, ועם זאת מדובר בבחורה צעירה, ללא עבר פלילי שעונש חמור כפי שנגזר עליה ישפיע השפעה הרסנית על חייה", כתב ריבלין. "בשל המקרה המיוחד והאישי של נעמה יששכר אני פונה אליך ומבקש את התערבותך האישית כדי שהיא תזכה לחנינה מתוך חמלה ולפנים משורת הדין".

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף נשיא המדינה במכתבו כי "מדינת ישראל והעם היהודי מכירים לך תודה על רגישותך לחיי אדם ועל נכונתך לסכן את חיי חייליך, על מנת לאתר ולהשיב את גופתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל".

יפה, אמה של נעמה יששכר התייחסה אתמול לפניית הנשיא ריבלין לפוטין ואמרה: "זה בא לי כהפתעה וריגש אותי מאוד, עד דמעות. ריבלין, עם הממלכתיות שלו, יודע איך לפנות - אני ממש מודה לו. אני רואה פה עכשיו אולי אור בקצה במנהרה וזה נורא מחמם. אנחנו באמת מדינה מיוחדת".

אמש, פנה נתנאל יששכר, אביה של נעמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובסרטון שפורסם ברשתות החברתיות אמר: "אדוני ראש הממשלה, אני פונה אליך כאבא אל אבא, כראש ממשלה שאני סמוך ובטוח שאתה עושה הכול בשביל לשחרר אותה - בבקשה ממך תפעיל לחץ".

במקביל, חבריה של נעמה הקימו קבוצה בוואטסאפ הנקראת "הסיירת - מחזירים את נעמה", במסגרתה הם פועלים להפעלת לחץ על פוליטיקאים שיסייעו לשחרורה. עד כמה הם פנו לראש הממשלה נתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ, אשר הביעו את תמיכתם, כמו גם לניצן הורוביץ ואיילת שקד.

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

מנהלי הקבוצה קראו לפעילים לשלוח לחברי הכנסת הודעה לטלפון הנייד הפרטי שלהם: "כחלק מתפקידך, אני מצפה ממך להצהיר בפומבי על תמיכה במאבק הצודק לשחרורה של נעמה יששכר, ולדרוש מממשלת ישראל לעשות הכל כדי לשחרר אותה. זהו מאבק צודק ונעמה שבויה בגלל אינטרסים פוליטיים. אני מבקש ממך לקחת חלק במאבק, קודם כל בהצהרה פומבית ולאחר מכן בסיוע למשפחה. לחצי על הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים - עשו מה שנדרש כדי שנעמה תחזור אלינו".

המכתב ששלח הנשיא ריבלין לנשיא רוסיה
המכתב ששלח הנשיא ריבלין לנשיא רוסיה | צילום: טוויטר

שלשום, התייחס שר המשפטים אמיר אוחנה לפרשה, ובריאיון ל"המטה המרכזי" אמר כי טרם התקבלה ההחלטה אם לשחרר את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב – ולמנוע את העמדתו לדין בארצות הברית לבקשת וושינגטון.

"יש פה עונש שהוא חסר פרופורציה", אמר אוחנה על שבע וחצי השנים שנגזרו על יששכר. "מדינת ישראל צריכה ותעשה את כל המאמצים להשיב את נעמה הביתה. חלק מהדברים השתיקה יפה להם, אבל הבקשה שמונחת לפתחי נוגעת לאדם בר הסגרה לארצות הברית. אני אשקול בהחלט את הבקשה הזאת ואקבל החלטה בימים הקרובים".

בעוד שבוע יגישו עורכי דינה של יששכר ערעור לערכאה משפטית עליונה יותר ברוסיה על חומרת גזר הדין – עונש לא מידתי ביחס לאירועים דומים שהתרחשו על אדמת רוסיה בחודשים האחרונים. בחודש האחרון נתפסה אודרי לורבר, סטונטית בת 19 מניו יורק, בנמל התעופה בסנט פטרסבורג כשבתיקה 19 גרם של מריחואנה. היא שוחררה חודש לאחר מעצרה ושילמה כ-230 דולרים בלבד - מקרה דומה אך גזר דין שונה לחלוטין.