ד' קוריאה נגד יוניקלו: הפרסומת שעוררה מחדש את הזעם נגד יפן

ענקית הביגוד היפנית משכה פרסומת מהטלוויזיה הקוריאנית, לאחר שהואשמה שניסתה ללעוג ולהטיל ספק בעדויותיהן של נשים קוריאניות, שאולצו ע"י יפן להיות שפחות מין בזמן מלחמת העולם ה-2 • צפו

הפרסומת של יוניקלו שעוררה סערה
הפרסומת של יוניקלו שעוררה סערה | צילום: חשבון הטוויטר של יוניקלו

חברת הביגוד היפנית יוניקלו הסירה פרסומת ששודרה בטלוויזיה הדרום הקוריאנית, לאחר שהואשמה בלעג לקורבנות של עבדות מין בזמן מלחמה. החברה הודיעה כי תפסיק לשדר את הפרסומת, שאורכה 15 שניות, לאחר שאנשים טענו כי הכתוביות בגרסה הקוריאנית שלה מטילה ספק בעדותיהם של נשים רבות שנאלצו לעבוד בבתי בושת של הצבא ברחבי אסיה בזמן מלחמת העולם השניה.

בפרסומת ניתן לראות את מעצבת האופנה בת ה-13 קריס רוג'רס שואלת את הדוגמנית בת ה-97 אייריס אפפל כיצד היא התלבשה כאשר הייתה בגילה. בתגובה לכך, אפפל השיבה: "איני מסוגלת לזכור כל כך הרבה אחורה". בגרסה הקוראינית לפרסומת, דבריה של אפפל תורגמו בכתוביות למשפט: "אלוהים, מי יכול לזכור מה קרה לפני יותר מ-80 שנה?".

ההחלטה להפסיק את שידור הפרסומת הגיעה לאחר חודשים של עימותים דיפלומטיים בין טוקיו לסאול בעניין המורשת של המדינות בזמן המלחמה. המחלוקת פרצה לאחר שאשתקד בית המשפט העליון היפני פסק כי חברות יפניות יפסיקו לפצות קוריאנים שנפכה עליהם לעבוד במכרות ומפעלים יפנים בזמן שחצי האי הקוריאני היה תחת שלטון יפני.

יפן טוענת כי כל תביעות הפיצויים יושבו במסגרת הסכם השלום שנחתם לאחר המלחמה. עם זאת, החלטת בית המשפט עוררה סכסוך סחר בין המדינות וחרם צרכני על חברות יפניות שעושות את עסקיהם בקוריאה הדרומית. לפי היסטוריונים, הצבא היפני הקיסרי אילץ כ-200 אלף נשים ונערות, מרביתן מקוריאה, לעבוד בבתי בושת שנמצאו בקו החזית.

חנות של חברת הביגוד יוניקלו
חנות של חברת הביגוד יוניקלו | צילום: רויטרס

העיתון הדרום קוריאני The Korea Herald דיווח כי צופים מסוימים פירשו את הנאמר כניסיון להגחיך שפחות מין לשעבר ועובדים בכפייה, שזכרונותיהם מהמעשים שנגרמו להם הוטלו בספק על ידי פוליטיקאים ואקדמאים יפנים מהצד הימני של המפה הפוליטית. בתגובה לסערה, יוניקלו הסירה את הפרסומת מעמוד היוטיוב שלה כמה ימים לאחר שהועלתה לשם.

החברה הסבירה כי לא התכוונה לא הייתה כוונה מצדה לגרום לעלבון: "לפרסומת המדוברת אין כל קשר לרעיונות וארגונים פוליטיים או דתיים. עם זאת, החלטתנו להפסיק את שידורה מכיוון שאנו לוקחים ברצינות את אי הנוחות שהיא גרמה לאנשים להרגיש". עוד מסרה החברה כי הכתוביות בגרסה הקוריאנית של הפרסומת נועדו על מנת להדגיש את פער הגילאים בין אפפל ורוג'רס.