"אני עדיין פוחדת": ברחבי אסיה מציינים 15 שנים לאסון הצונאמי

ביבשת ערכו טקסי זיכרון לזכר הנספים באחד מאסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה, שבו נהרגו יותר מרבע מיליון בני אדם. אזרחית תאילנד שאיבדה את שני הוריה באסון: "אני ממשיכה לחלום שהגל מגיע"

זמן צפייה: 03:18

ברחבי אסיה מציינים היום (חמישי) את יום השנה ה-15 לאסון רעידת האדמה והצונאמי באוקיינוס ההודי, אחד מאסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה, שבו נהרגו יותר מרבע מיליון בני אדם.

בבוקר שאחרי חג המולד בשנת 2004, רעידת אדמה בעוצמה של 9.1 הכתה באי סומטרה שבאינדונזיה וגרמה לגלי צונאמי בגובה של עד 17.4 ששטף את חופיה הפגיעים של אינדונזיה, סרי לנקה, תאילנד ותשע מדינות נוספות.

שרה מגור, שניצלה מהאסון באי קופיפי שבתאילנד, סיפרה: "המים היו מבעבעים ואז שמעתי איזה מכה, בום חזק. המדריך צעק: 'רוצו'. לאן נרוץ? אנחנו לא מכירים את המקום". מגור, תושבת חולון, הייתה בת 62 כשהגיעה אז עם בעלה לאי. בתוך כל התוהו ובוהו, המנוסה הפרידה ביניהם.

"הכי קשה היה לחפש את האיש שלי. כל סדין שהרמתי אמרתי לעצמי - 'בורא עולם, שזה לא יהיה הוא'. הייתי מכסה אותו בחזרה, את המסכן שהיה שם. כעבור ימים אחדים, הם נפגשו חבולים ופצועים וחזרו לישראל. חייהם לא שבו כפי שהיו.

"אפילו שאת חיים את החיים שלך, הולכת לים, הכל יפה - אבל בתוך תוכך יש את הגרעין של הפחד שהים יכול להשתגע שוב. אפילו כשאני רואה סרט בטלוויזיה שיש ים או משהו, אני תכך רואה את עצמי שם", סיפרה.

סוואני מאליוואן, בת 28, סיפרה לסוכנות הידיעות "רויטרס": "זה עדיין רודף אותי, אני זוכרת את זה כל הזמן". מאליוואן איבדה את שני הוריה וחמישה קרובי משפחה נוספים כאשר הצונאמי פגע במחוז פאנג נגה שתאילנד. היא אמרה כי "אני עדיין חולמת לפעמים שהגל מגיע, אני עדיין פוחדת. לפעמים אני רוצה לעבור מכאן, אבל זה לא אפשרי כי נולדתי כאן והוריי מתו כאן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מחקר: נהגים שברכבם בקרת שיוט – נוטים יותר להסחות דעת בנהיגה

שיאכלו יהלומים: שמלה בשווי 15 מיליון דולרים מסעירה את מצרים

שגריר ארה"ב לזמביה התנגד להומופוביה – והוגדר אישיות לא רצויה

ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהצונאמי באינדונזיה
ההרס הרב שנגרם כתוצאה מהצונאמי באינדונזיה | צילום: רויטרס

טקסי זיכרון נערכו במחוז אצ'ה שבאינדונזיה, בו כפרים שלמים נמחו מעל פני האדמה ויותר מ-125 אלף נספו בגלי הענק. מאז, האזור ברובו נבנה מחדש וכיום הוא מכיל כ-25 אלף מבני מגורים, מסחר, ממשל וחינוך. במדינה תאילנד, שבה נהרגו יותר מ-5,300 בני אדם, בהם תיירים ששהו באזור איי אנדמן, נערכו טקסי זיכרון בהם קראו ליותר מודעות ומוכנות לאסונות מסוג זה.

השורדים מכפר הדייגים באן נאם קם שבתאילנד, שנפגע הכי קשה מכל הכפרים במדינה, צפויים לקיים עצרת הערב לזכר 1,400 תושבי הכפר שקיפחו את חייהם כאשר הגלים הכו. גם בהודו, בה נהרגו יותר מעשרת אלפים באסון, צפויים לקיים טקסי זיכרון.