טראמפ מאיץ בסין: "יש לפעול מול הונג קונג בצורה הומניטרית"

ברקע מלחמת הסחר בין המדינות, הציע נשיא ארה"ב להיפגש עם עמיתו הסיני כדי לדון במשבר באזור המנהלי. "אני מכיר את שי ג'ינגפינג היטב. הוא מנהיג ויש לו כבוד עצום לאנשיו", כתב בטוויטר

זמן צפייה: 00:50

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע הלילה (חמישי) להיפגש באופן אישי עם עמיתו הסיני שי ג'ינפינג כדי לדון במשבר הפוליטי בהונג קונג. טראמפ צייץ בטוויטר: "אני מכיר את הנשיא שי היטב, הוא מנהיג ויש לו כבוד עצום עבור אנשיו. אין לי ספק שהוא רוצה לפתור באופן מהיר והומניטרי את הבעיה בהונג קונג, הוא יכול לעשות זאת. פגישה אישית?".

דבריו של הנשיא האמריקני מגיעים ברקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. אתמול דחה טראמפ לדצמבר הטלת מכסים חדשים על מוצרים מתוצרת סין. הוא אף צייץ כי "כמובן שסין רוצה עסקה. אך קודם עליהם לפעול באנושיות מול הונג קונג".

לכתבות נוספות בנושא: 

טראמפ: "סין שלחה כוחות לגבול עם הונג קונג"

בשל הפגנות בנמל התעופה בהונג קונג – נסגר הרישום לכלל הטיסות

הונג קונג: מפגינים השתלטו על אולם קבלת הפנים בנמל התעופה

ביום שלישי התייחס טראמפ למתיחות המתמשכת בין סין לשכנתה הונג קונג. "ארגוני המודיעין עדכנו אותי כי הממשל הסיני שולח כוחות צבאיים לגבול הונג קונג", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "על כולם להישאר רגועים ולשמור על עצמם".

מוקדם יותר חשפו הסינים בעצמם כי שלחו כוחות לגבול, אך לא ברור אם מדובר בהזזת כוחות לצרכי תרגיל. בפעם האחרונה שממשל טראמפ תדרך על זרימת כוחות סינים באזור הגבול, התברר שזה לצורכי טקס השבעה של המשטרה הצבאית הסינית.

טראמפ עם נשיא סין שי | צילום: רויטרס

בתוך כך, נמל התעופה בהונג קונג השהה מספר ימים את הרישום לטיסות בשל מחאה של מפגינים במקום. זאת, לאחר כעשרה שבועות של מחאה שהייתה לפרקים אלימה. אחד התיירים שהגיע למקום סיפר לרשת CNN כי "המפגינים ממלאים את חובתם האזרחית". לעומת זאת, תיירת אחרת טענה כי "המצב מגוחך, אם המפגינים רוצים להילחם על נושאים שחשובים להם זה הוגן, אבל בדרך הם גורמים לאנשים לפנות נגדם בפעולות האלה".

כזכור, אלפי מפגינים השתלטו בימים האחרונים על אולם קבלת הנוסעים בנמל התעופה, חילקו לתיירים שהגיעו עלונים בשפות שונות, הסבירו להם על המחאה נגד ההשתלטות הסינית ועדכנו אותם היכן צפויים להיות מוקדי ההפגנות.

מחאה בנמל התעופה בהונג קונג
מחאה בנמל התעופה בהונג קונג | צילום: החדשות 13

המחאה השקטה הזו לא נתקלה בכל התנגדות מצד כוחות הביטחון המקומיים, וגם התיירים קיבלו בהבנה את היוזמה. אלברט צ'אבס, תייר אמריקני, סיפר כי "הם מאורגנים ויש להם אפשרות לעדכן אנשים שונים בשפות שונות במה שמתרחש, כך שזה מאוד נחמד ואינפורמטיבי".