סרי לנקה: "רשת טרור בינ"ל סייעה לארגון מקומי בביצוע הפיגוע"

דובר הקבינט במדינה הודיע כי על פי ההערכות, הפיגוע הוצא לפועל בסיוע קבוצה בין-לאומית, והוסיף כי משפחות הקורבנות יקבלו פיצויים מהממשלה עבור הוצאות ההלוויה • העוצר במדינה חודש

כוחות ביטחון מחוץ לכנסייה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ
כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ | צילום: רויטרס

יממה לאחר מתקפת הטרור הרצחנית שגבתה את חייהם של 290 בני אדם, בממשלת סרי לנקה מעריכים הבוקר (שני) כי באירוע היו מעורבים גורמים זרים. "אנו לא מאמינים כי המתקפה יצאה לפועל על ידי מקומיים בלבד", אמר ראג'ית סנרטנה, שר הבריאות ודובר הקבינט במדינה. "ללא שיתוף פעולה מצד רשת טרור בין-לאומית – הפיגוע לא היה מצליח". דובר הקבינט העריך כי למתקפת הטרור אחראית הקבוצה המקומית ג'מאעת א-תוחיד.

נשיא המדינה, מייטריפלה סיריסנה, הודיע על יום אבל לאומי לזכר קורבנות המתקפה, שיחול מחר, וביקש סיוע בין-לאומי לאתר את רשת הטרור העולמית. השר סנרטנה הודיע כי משפחות הקורבנות והפצועים יקבלו פיצויים וכי הכנסיות שנפגעו ישופצו על חשבון הממשלה. "הקבינט קיבל החלטה להעביר 100 אלף רופי לכיסוי הוצאות לוויות הקורבנות", אמר. "אנחנו לוקחים אחריות על הנפגעים, אנחנו מצטערים מאוד ועושים כמיטב יכולתנו לפצות את כולם".

מניין ההרוגים במתקפת הטרור המשולבת שאירעה אתמול בשמונה מוקדים בסרי לנקה עלה ל-290, ומאות נוספים פצועים. המשטרה עצרה 13 בני אדם בחשד למעורבות בסדרת הפיצוצים, והודיעה כי העוצר יחודש הערב ב-20:00, עד 4:00 מחר. נכון לשעה זו, אף ארגון טרור לא נטל אחריות לפיגוע.

עוד בחדשות 13:

משרד החוץ האמריקני: "טרוריסטים מתכננים פיגוע נוסף בסרי לנקה"

"קירות המלון כוסו בדם": תושבי סרי לנקה מנסים לעכל את הזוועות

ישראלים בסרי לנקה אחרי מתקפת הטרור: "החיים ממשיכים כרגיל"

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

משרד החוץ האמריקני הזהיר כי ארגוני טרור מתכננים מתקפות נוספות במדינת האיים האסיאתית. על פי התרעת ארצות הברית, המחבלים עשויים לתקוף אזורים תיירותיים וקניונים. אוסטרליה הצטרפה להתרעות ארצות הברית והרשויות במדינה הזהירו את האזרחים מפני נסיעה לסרי לנקה.

בתוך כך, ארגון הטרור חזבאללה הצטרף לגינויי המתקפה, לצד מנהיגי העולם והאפיפיור. "חזבאללה מגנה בתוקף את המתקפה על החוגגים את חג הפסחא, וקורא למאמינים מכל הדתות להתאחד ולעמוד נגד תופעת הטרור", נמסר בהצהרה מצד הארגון.

עדי ראייה בפיצוץ שהתרחש במלון "סינמון" סיפרו כי המחבל נשא עמו את חגורת הנפץ לחדר האוכל של המלון, והפעיל אותה רגעים לפני שהוגשה לו ארוחתו. על פי עיתון ההינדוסטאן טיימס, המחבל מוחמד עזאם מוחמד לן בבית המלון בלילה טרם לפיגוע.

כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ
כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ | צילום: רויטרס

מטיילים ישראלים שתכננו לטוס למדינת האיים האסיאתית מתלבטים אם לבטל את תוכניותיהם. ויקי חלמי אמורה לנסוע בימים הקרובים לסרי לנקה, וכעת היא שוקלת את ביטול הטיול. "זה מאוד מלחיץ", סיפרה לחדשות 13. "אני בקשר עם המון קבוצות מהוואטספ של סרי לנקה, אנשים שם גם בטירוף. המון אנשים תכננו לטוס השבוע".

רניל ויקרמסינגה, ראש ממשלת סרי לנקה, הודיע אמש כי "הייתה התרעה לביצוע הפיגוע אך הקבינט לא עודכן". שרים בממשלה שלחו מכתב למשטרה ובו נטען: "הייתה בידינו התראה לביצוע מתקפת טרור בידי ארגון אסאלמיסטי בשם 'ג'מעת תוואווית'".

המשטרה במדינה איתרה רכב מסחרי שעל פי החשד שימש את המחבלים שביצעו את הפיגוע שהתרחש אתמול וגבה את חייהם של 290 בני אדם וגרם לפציעתם של מאות נוספים. בתוך כך, נעצר אדם שמיני בחשד למעורבות באירועים.