תושב אפגניסטן לחדשות 13: "מכרו אותנו לארגון טרור"

"עדיף לברוח מאשר לשרת בארגון מדכא ובור". כך מספר תושב הבירה קאבול לחדשות 13 לאחר ההשתלטות המחודשת של ארגון טליבאן על המדינה. בשיחה הוא סיפר על רגעי האימה: "אנשים חפים מפשע נהרגים"

זמן צפייה: 05:02

חששות כבדים אופפים הערב (ראשון) את אזרחי אפגניסטן לאחר שמבצע ההשתלטות של טליבאן על אפגניסטן הושלם. הנשיא האפגני עזב את המדינה והארגון, שאיבד את אחיזתו במדינה לפני 20 שנה, שב כמעט ללא התנגדות לשלוט.

תושב הבירה קאבול שוחח הערב עם חדשות 13 וסיפר: "אני חרד ומפחד וכמוני גם המשפחה שלי מפחדת על העתיד שלנו ושל הילדים שלנו. התנאים שלנו קשים מאוד ואנחנו לא יודעים איך התנהלו החיים שלנו מעכשיו. אנחנו נמצאים במצב של אימה. אנשים חפים מפשע נהרגים".

אפגנים אפגניסטן בורחים בריחה גבול פקיסטן טליבאן
אפגנים רבים בורחים לגבול עם פקיסטן | צילום: צילום: רויטרס

האיש סיפר על התוכניות לברוח מהמדינה: "טליבאן רוצה שכל משפחה תשלח את ילדיה להילחם בשורות הארגון ועדיף לברוח מאשר להיות בשורות של ארגון מדכא ובור. לא חשבתי שהנשיא שלנו ימכור אותנו לארגון טרור. אנחנו מבקשים להעביר דרככם את הקול של אפגניסטן לעולם".

מוקדם יותר התפטר הנשיא האפגני אשרף גאני מתפקידו ועזב למדינה שלישית דרך טג'יקיסטן ביחד עם היועץ לביטחון לאומי של אפגניסטן ועם ראש לשכתו. ההתפטרות התרחשה בזמן שכוחות טליבאן ראשונים נכנסו לארמון הנשיאותי בקאבול.

מסוק אמריקני צבא ארה''ב קאבול אפגניסטן טליבאן
מסוק אמריקני חג מעל הבירה קאבול | צילום: צילום: רויטרס

כוח כוחות טליבאן אפגניסטן כיבוש
אנשי טליבאן ממשיכים להשתלט על עוד מוקדים באפגניסטן | צילום: צילום: רויטרס

ארצות הברית הודיעה על פינוי מלא של השגרירות האמריקנית בבירה. בנוסף, מדינות רבות הודיעו על פינוי מלא או חלקי של השגרירויות שלהן במדינה, ביניהן גרמניה, איטליה והולנד, ואילו רוסיה הודיעה כי היא מוכנה לשיתוף פעולה עם ממשלת הביניים שתקום.