אפגניסטן: כוחות טליבאן הגיעו לפאתי הבירה

טליבאן הצהיר לפני זמן קצר: "איננו מתכוונים בשלב זה להשתלט על קאבול בכוח", בעוד קולות ירי נשמעים בעיר. ארה"ב החלה לפנות את צוות השגרירות בעיר באמצעות מסוקים

זמן צפייה: 00:31

לוחמי טליבאן נכנסו היום (ראשון) לפרברי בירת אפגניסטן קאבול, מוקדם ממה שצפו במדינות המערב. טליבאן שכבש בימים האחרונים את הערים המרכזיות במדינה וביניהן קנדהאר, העיר השנייה בגודלה, החל לרכז את כוחותיו בפאתי קאבול והפתיע את כוחות הממשלה האפגנית. האמריקנים החלו בפינוי שגרירות ארה"ב בעיר ופינו דיפלומטים מהבניין באמצעות מסוקים, לאחר שנערכו לכך בימים האחרונים והזרימו אלפי חיילים למדינה במטרה לסייע בפינוי כל אנשי הביטחון, הדיפלומטים והאזרחים האמריקנים מאפגניסטן.

טליבtן הצהיר לפני זמן קצר: "איננו מתכוונים להשתלט על קאבול בכוח", בעוד קולות ירי נשמעים מרחבי הבירה האפגנית.

מוזאדה היא בת 35 ורווקה. אתמול (שבת) היא הגיעה לקאבול, בירת אפגניסטן, עם שתי אחיותיה לאחר שהשלוש ברחו מהעיר פרוואן שנכבשה על ידי ארגון טליבאן. מוזאדה היא רק אחת מבין עשרות אלפים שבורחים מהערים לכיוון הבירה ולכיוון פקיסטן בניסיון להימלט מציפורניי ארגון הטרור, שצפוי לכבוש את אפגניסטן שוב לאחר ששלטונו נפל עם כניסת האמריקנים למדינה לפני שני עשורים.

מסוק אמריקני מפנה את עובדי השגרירות בקאבול
מסוק אמריקני מפנה את עובדי השגרירות בקאבול

"אני בוכה יום ולילה", סיפרה מוזאדה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. "אם טליבאן יגיע ואנשיו יכריחו אותי להתחתן, אני אתאבד". גם במזאר א-שריף, כוחות טליבאן השתלטו במהרה וללא קרב. אחד התושבים סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "הם מסתובבים הם רכבים ואופנועים ויורים באוויר כאילו זו חגיגה". ברחבי קאבול, תורים ארוכים השתרכו מחוץ לבנקים כשתושבים מנסים למשוך את כל חסכונותיהם. בחלק מסניפי הבנק דיווחו על עצירת המשיכות בשל היעדר מזומנים.

כוח כוחות טליבאן אפגניסטן כיבוש
הדרך להשתלטות קצרה. אנשי טליבאן באפגניסטן | צילום: צילום: רויטרס

מוזאדה ונשים אחרות חוששות בשל ניסיון העבר. כשטליבאן כבש את אפגניסטן ושלט במדינה במשך חמש שנים, הוא הנהיג משטר איסלאמיסטי קיצוני. אותו שלטון הסתיים לאחר שהאמריקנים הכניסו כוחות למדינה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. כעת המדינה מתמודדת שוב עם אחיזת גרונו של הארגון. כוחות צבא אפגניסטן, ברובם הגדול, נכנע וכלי רכב וציוד צבאי עבר ללא כל התנגדות לאנשי ארגון הטרור.

גם מנהיגי המיליציות, שסייעו לכוחות צבא אפגניסטן, ברחו מהמדינה. עבדול ראשיד דוסטום ועטא מוחמד נור חצו את הגבול לאוזבקיסטן. נור צייץ כי הצבא האפגני "בגד במיליציות" וכי הוא ודוסטום נמצאים במקום בטוח: "יש לא מעט סיפורים שלא סופרו ואני אשתף אותם בהמשך".

כוח כוחות טליבאן אפגניסטן כיבוש
חיילי טליבאן במחסום באחת הערים באפגניסטן | צילום: צילום: רויטרס

העיר האחרונה שנכבשה על ידי טליבאן היא ג'לאלבאד במזרח המדינה, שעות בודדות בלבד אחרי שכבשו את מזאר א-שריף. "התעוררנו למראות הדגלים הלבנים של טליבאן בכל רחבי העיר. הם נכנסו לכאן בלי שום התנגדות", סיפר תושב ג'לאלבאד.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני נראה אובד עצות לאור הכיבוש המסיבי של טליבאן. אתמול הוא פנה לאומה האפגנית ואמר: "הכוחות ממשיכים לנוע ולא נכנעו. עלינו לעשות הכול כדי לעצור את האלימות ולמצוא פתרון פוליטי".

נשיא אפגניסטן אשרף גאני
נשיא אפגניסטן אשרף גאני | צילום: צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה על שליחת אלף חיילים אמריקנים כדי לסייע בפינוי החירום של אנשי השגרירות האמריקנית בקאבול ואלפי אפגנים שפעלו יחד עם הכוחות האמריקנים. אלף החיילים שביידן שולח מצטרפים ל-3,000 נוספים שכבר שוגרו בימים האחרונים. "אני הנשיא הרביעי שתחתיו ישנם חיילים אמריקנים באפגניסטן. בשום פנים ואופן לא אאפשר שיהיה נשיא חמישי שיצטרך להתמודד עם נוכחות אמריקנית באפגניסטן", אמר ביידן.