טאיוואן: סין נוהגת בביריונות, קירבה 24 מטוסי קרב לשטחנו

המדינה הקטנה, שמאוימת ע"י סין, דיווחה על התקרבות מטוסי הקרב לאחר שביקשה להצטרף להסכם סחר חופשי עם שכנותיה. במקביל: הנשיא ביידן יקיים היום מפגש פסגה עם מנהיגי הודו, יפן ואוסטרליה

מטוסי קרב סיניים
מטוסי קרב סיניים | צילום: רויטרס

ממשלת טאיוואן האשימה אתמול (חמישי) את סין בביריונות כלפיה, לאחר שבייג'ין שלחה 24 מטוסי קרב שחדרו באופן מופגן לאזור הזיהוי וההגנה האווירית של מדינת האי, אשר מאוימת באופן קבוע על ידי סין. מדובר באחד המהלכים הסיניים הבולטים ביותר שערכה כנגד טאיוואן בשנים האחרונות, בצל המתח הגובר בינה ובין סין, אשר אינה מכירה בעצמאותה.

לפי הדיווח ב-CNN המטס המאיים כלל מטוסי קרב, מפציצים, מטוסים נגד צוללות וכלי טייס לצורכי איסוף מודיעין וחדר למרחב ההגנה האווירית של טאיוואן פעמיים, בתחילה בהרכב של 19 מטוסים ובהמשך 5 מטוסים נוספים. מפה אווירית שפרסם משרד ההגנה של טאיוואן הציג מטוסי קרב ומפציצים סיניים שחגו מעל חלקה הדורמי של המדינה, שנעו בהמשך למזרח האי.

מטוס קרב של חיל האוויר בטאיוואן
מטוס קרב של חיל האוויר בטאיוואן | צילום: רויטרס

בתגובה למטס הסיני המאיים הפעילו ופרסו בטאייוואן את מערכות ההגנה האוויריות כך שיעקבו אחר כל תנועה אווירית חשודה. עם זאת, הפלישה לשטח ההגנה והזיהוי האווירי של המדינה, שהגדרתו נועדה לשמור על ביטחון המדינה מפני איומים חיצוניים, לא הפר את את המרחב האווירי המוכר והרשמי של טאיוואן. הטיסות המאיימות על טאיוואן התרחשו רק יום אחד אחרי שהמדינה הגישה את בקשתה להצטרף להסכם השותפות והסחר החופשי הטראנס פאסיפי, צעד אליו סין מתנגדת בתקיפות.

"אנו מתנגדים באופן נחרץ לכל קשר בין מדינות העולם לטאיוואן ולכל הסכם שייערך או יכלול אותה" מסר דובר משרד החוץ הסיני. שתי המדינות אינן מכירות זו בזו וכל אחת מהן רואה בעצמה כמי שמייצגת את הלאומיות הסינית, אך רובן המוחלט של מדינות העולם אינן מכירות בעצמאותה של טאייוואן ולא מקיימות איתה קשרים דיפלומטיים רשמיים בשל התנגדותה התקיפה של סין שרואה באי חלק משטחה הריבוני.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לפגוש היום לפסגה מרובעת את מנהיגי אוסטרליה, יפן והודו, כחלק מפורום אסטרטגי של מדינות דמוקרטיות בעלות אינטרס באוקייאנוס השקט אשר חשות מאוימות על ידי סין. ביידן יפגוש בוושינגטון את ראש ממשלת יפן החדש יושיהידה סוגה, ראש ממשלת הודו נהרנדה מודי וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, כדי לדון בשיתוף הפעולה בין המדינות ובעקבות המתיחות באזור מזרח אסיה.