ממשלת סרי לנקה: "הפיגועים - נקמה על טבח המסגדים בניו זילנד"

שר הביטחון אמר כי מחקירה ראשונית של מתקפת הטרור עולה כי שני ארגונים אסלאמיים מקומיים אחראים ככל הנראה למתקפה המשולבת במדינה. עם זאת, דאע"ש קיבל אחריות • מניין ההרוגים עלה ל-321

זמן צפייה: 03:32

מתקפת הטרור בסרי לנקה: המסירי פרננדו, שר הביטחון של סרי לנקה, הודיע היום (שלישי) כי מחקירה ראשונית של האירועים שהתרחשו ביום ראשון עולה כי מדובר בנקמה על אירועי הירי שאירעו לפני כחודש בניו זילנד – אז נרצחו 49 מתפללים בשני מסגדים. לדבריו, שני ארגוני טרור מקומיים, בהם ג'מאעת א-תוחיד אחראים לפיגועים, אך מוקדם מכדי לשלול מעורבות של ארגון דאע"ש. בתוך כך, עלה מספר ההרוגים במתקפה ל-321. במקביל, המשטרה הודיעה כי היא מחפשת אחר רכב מסחרי שנכנס לקולמבו, בחשד שהוא עמוס בחומרי נפץ המיועדים למתקפה נוספת.

למרות הצהרתו של שר הביטחון, כלי התקשורת הרשמי של דאע"ש קיבל אחריות על המתקפה. "מבצעי התקיפה שכוונה כנגד תושבי הברית הצלבנית והנוצרים בסרי לנקה שלשום הם מלוחמי המדינה האיסלאמית", נמסר.

כזכור, את הירי בעיירה קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד ביצע ברנטון טרנט, אזרח אוסטרלי בן 28. בחקירת האירוע נבדק קשר של החשוד לארגונים גזעניים השייכים לזרם ה"עליונות הלבנה". על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, טרנט כתב מניפסט בן 74 עמודים נגד מהגרים ובעד עליונות לבנה. 

יום אבל מצוין ברחבי סרי לנקה, לזכר ההרוגים בפיגוע המשולב שאירע ביום ראשון. דגלים בבנייני ממשלה הורדו לחצי התורן, והתקיימה דקה דומיה. בתוך כך, נמצא חפץ חשוד בתחנת רכבת בקולומבו הבירה. חבלני משטרה הגיעו למקום וביקשו מהציבור לשמור מרחק מהזירה. המשטרה ממשיכה בפעילות איתור האחראים למתקפה הקטלנית, ומניין העצורים החשודים במעורבות באירוע עלה ל-40.

עוד בחדשות 13:

תיעוד: המחבל המתאבד נכנס לכנסייה בסרי לנקה - ומתפוצץ

מתקפת הטרור בסרי לנקה: המשטרה זיהתה את אחד מהמחבלים המתאבדים

מתקפת הטרור בסרי לנקה: ילדיו של המיליארדר מ"אסוס"נהרגו

כוחות צבאיים בכנסיית סנט סבסטיאן בקולומבו
כוחות צבאיים בכנסיית סנט סבסטיאן בקולומבו | צילום: רויטרס

משטרת סרי לנקה זיהתה אתמול את המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע במלון שנגרילה שבבירה קולומבו. לדברי המשטרה, המחבל הוא אינסן סילבאן, בעל מפעל, שעל פי החשד היה בעל קשרים למפגעים האחרים. תשעה מעובדיו עוקבו לחקירה והושמו במעצר עד ה-6 במאי. בנוסף, הודיעה הבוקר המשטרה כי מצאה 87 מנגנונים להפעלת מטעני נפץ בתחנת האוטובוס המרכזית בעיר.

בתוך כך, עדי ראייה דיווחו כי פיצוץ אירע ברכב מסחרי סמוך לכנסייה בקולומבו שבה בוצעה אחת התקיפות ביום ראשון, זאת בזמן שחבלנים ניסו לנטרל את תכולתו - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. מוקדם יותר היום קרא האפיפיור פרנציסקוס לגינוי כלל-עולמי של המתקפות שאירעו אמש וכינה אותן "מעשים בלתי אנושיים".

מוקדם יותר נודע כי שלושה מארבעת ילדיו של המיליארד הדני אנדרס הולך פובלסן נהרגו בפיגוע אמש. הונו של פובלסן מוערך בשמונה מיליארד דולר, הוא האיש העשיר ביותר בדנמרק, ומנכ"ל ענקית הלבוש המקוונת "אסוס". לפובלסן ורעייתו אן היו ארבעה ילדים: אלמה, אסטריד, אגנס ואלפרד. לפי שעה, טרם ידוע מי מילדיהם שרד את המתקפה. דובר חברת Bestseller, שאף היא בבעלות פובלסן, אישר את הידיעה והוסיף: "אנחנו מבקשים לכבד את פרטיות המשפחה, בשל כך לא נענה לשאלות נוספות".

הריסות הכנסייה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים
הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

בממשלת סרי לנקה מעריכים כי באירוע היו מעורבים גורמים זרים. "אנו לא מאמינים כי המתקפה יצאה לפועל על ידי מקומיים בלבד", אמר ראג'ית סנרטנה, שר הבריאות ודובר הקבינט במדינה. "ללא שיתוף פעולה מצד רשת טרור בין-לאומית – הפיגוע לא היה מצליח". דובר הקבינט העריך כי למתקפת הטרור אחראית הקבוצה המקומית ג'מאעת א-תוחיד.

שר הבריאות סנרטנה הודיע כי משפחות הקורבנות והפצועים יקבלו פיצויים וכי הכנסיות שנפגעו ישופצו על חשבון הממשלה. "הקבינט קיבל החלטה להעביר 100 אלף רופי לכיסוי הוצאות לוויות הקורבנות", אמר. "אנחנו לוקחים אחריות על הנפגעים, אנחנו מצטערים מאוד ועושים כמיטב יכולתנו לפצות את כולם".